موسس و مدیرعامل شرکت «آفتاب دیزل» در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:
عامل عقب ماندگی ناوگان حمل و نقل، لابیگری و انحصار گرایی است
موسس «آفتاب دیزل» گفت: تحریمهای بینالمللی، بزرگترین مشکلات ما نیستند؛ در حقیقت، این خود تحریمیها و تفکر اشتباه مدیریت داخلی است که مشکلساز شده است.
به گزارش خبرنگار بازرگانی ایلنا؛ یکی از بزرگترین موانع در مسیر بروزرسانی ناوگان حمل و نقل جادهای کشور که بسیار حائز اهمیت است، عدم هماهنگی بین ارگانهای مرتبط و فقدان تسهیلات مناسب است. این در حالی است که اگر ارگانهای مرتبط با یکدیگر هماهنگ باشند و دولت حمایتهای لازم را ارائه دهد، بیشتر مشکلات حل و فصل خواهد شد.
در این راستا، "پوریا میرآفتابی" مدیرعامل و موسس شرکت «آفتاب دیزل»، ضمن گفتوگو با "خبرنگار بازرگانی ایلنا"، با اشاره به عدم هماهنگی نهادهای مربوطه، از لابیهایی سخن گفت که مانعی عظیم بر سر راه توسعهی ناوگان حمل و نقل جادهای کشور به حساب میآیند.
لزوم حمایت جدی دولت
مدیرعامل و موسس شرکت «آفتاب دیزل» در ادامه خاطر نشان کرد: حمایت دولت و هماهنگی ارگانها میتواند به بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل کمک شایانی کرده و با نوسازی ناوگان حمل نقل، تصادفات و لطمات جانی و مالی، مشکلات محیط زیستی، میزان مصرف سوخت و ارزبری جهت تامین قطعات یدکی بیکیفیت کاهش داده شود، که این خود باعث صرفهجویی در مجموعهای از هزینهها و بهای تمام شده بوده و اثر و منفعت آن، به طور مستقیم به مصرف کنندگان نهایی خواهد رسید .
او ادامه داد: شکی نیست که حمایت دولت و هماهنگی ارگانها میتواند به بهبود این وضعیت اسفبار کمک کند. همچنین تشکیل تیمهای مشترک و کارگروههای تخصصی میتواند این موانع را کاهش داده و از میان بردارد و بهطور قطع به بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل کشور کمک کند. اما متاسفانه برخی از شرکتهای به اصطلاح تولیدکننده (مونتاژ کار) با برنامهها و لابیهای قوی که دارند، متاسفانه از این بازار آشفته به طرق مختلف بهره مند هستند و این حوزه را به انحصار خود درآوردهاند. درصورتیکه اگر بازار آزاد و رقابتی به درستی طراحی شود، سایر شرکتها در بازار آزاد به خوبی فعالیت خواهند کرد.
انحصارگرایی شرکتهای سودجو
میرآفتابی ابراز داشت: اجازه دهید موضوعی را به جدیت تمام بیان کنم؛ چرا یک راننده نمیتواند با کارت ملی خودش یک ماشین تجاری وارد کند؟ چرا نباید این کار انجام شود؟ چرا همیشه باید درگیر انحصارگرایی این شرکتهای تولید کننده و وارکننده باشند؟ عملا حدود پنج شرکت وجود دارد که این انحصارگرایی را ایجاد کردهاند و مانع از رشد سایر شرکتهای جدید شدهاند. وضعیت طوری است که حتی برخی از شرکتهای دولتی هم در این حوزه مظلوم واقع شدهاند و در ورطهی ورشکستی و فروش قرار گرفتهاند.
او ادامه داد: این شرکتها به طرق مختلف، بر روی هر محصول حداقل بیست الی سی درصد سود خالص جذب میکنند که درگذشته این میزان سود، بعضا به پنجاه درصد نیز میرسید. در حقیقت این شرکتها از جیب ملت کسب سود میکنند و از این مسیر هم مدعی تولید و اشتغالزاییاند. بخشی از این سودها، خارج از حساب کتابهای دفتری است و براساس بیش اظهاری صورت میگیرد؛ آنهم بدون اینکه دلیل واضحی پشت این فرایند باشد. از طرفی متاسفانه هیچ نظارت و بررسی در این خصوص صورت نمیگیرد. از اینرو راننده نمیتواند با تعرفههای دولتی کار کند.
میرآفتابی تصریح کرد: با این میزان از گرانیهای بیدلیل و طمع سودجویان و ناترازی درآمد و هزینهی رانندهها، مسلما آنها نمیتوانند دخل و خرجشان را مدیریت کنند؛ چه برسد به نوسازی خودروی تجاری! همین ناعدالتیها باعث میشود برخی رانندگان به اجبار تخلف کنند و به سمت نقض قانون بروند تا این هزینههای بالا جبران شود. این یکی از مهمترین مسایلی است که رانندگان را مجبور میکند از هر مسیر ممکن غیرقانونی هزینههای خود را جبران کنند.
وفاداری اثبات شدهی رانندهها
موسس آفتاب دیزل با اشاره به وفاداری اثبات شدهی رانندههای کشور در زمانهای بحرانی کشور از جمله نقش موثر آنها درجنگ تحمیلی، حمل کالاهای سوختی و خطرناک، حمل کالاهای اساسی و غیره در کوتاهترین زمان ممکن در مسیرهای غیراستاندارد و پرمخاطره در مقطع زمانی حساس تصریح کرد: یکی از سختترین و پر مخاطرهترین کارها که روز و شب نمیشناسد مربوط به این عزیزان است؛ در صورت حمایت و پشتیبانی از این عزیزان در حوزهی خرید، تسهیلات کم بهره، سرویس و نگهداری صحیح با قطعات پر کیفیت، بخش کوچکی از دغدغههای این قشر زحمتکش کاهش مییابد.
میرآفتابی گفت: تحریمهای بینالمللی، بزرگترین مشکلات ما نیستند؛ در حقیقت، این خود تحریمیها و تفکر اشتباه مدیریت داخلی است که مشکلساز شده است. افرادی که تجربه و تخصص کافی در این زمینهی مرتبط را ندارند، تصمیمگیری میکنند و متاسفانه این تصمیمات غالباً نادرست هم بوده؛ از طرفی ضمن چنین مسائلی مردم میبایست تاوان چنین نامدیریتیهایی را بدهند. سالهاست در صنعت حمل و نقل مطالعه صحیح و متمرکزی صورت نگرفته است تا منتج به تصمیمات حمایتی و موثر شود.