خبرگزاری کار ایران

عصبانیت کارکنان «سیلیکون‌ولی» آمریکا پس از ترامپ/ متا و آمازون در آستانه اعتراضات

عصبانیت کارکنان «سیلیکون‌ولی» آمریکا پس از ترامپ/ متا و آمازون در آستانه اعتراضات
کد خبر : ۱۵۹۴۵۲۱

گزارش‌ها حاکی از اعتراضات محدود اما گسترده کارمندان بخش فناوری‌های الکترونیک آمریکا و تبدیل شدن آنان به آتش زیرخاکستر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، بسیاری از کارکنان و کارمندان فنی و مهندسی و اداری شرکت‌های بزرگ اینترنتی و دیجیتال ثروتمند آمریکا پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ با وجود خوشحالی کارفرمایان خود، به شدت از شرایط خویش ناراضی هستند. 

طبق گزارش این روزنامه کثیرالانتشار آمریکایی، مارک زاکربرگ صاحب هولدینگ متا (مدیر و مالک مجموعه فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ) و سایر غول‌های فناوری مانند جف بزوس در آمازون و ایلان ماسک در توییتر، رئیس‌جمهور ترامپ را در روز تحلیف وی در آغوش گرفته‌اند، اما این مدیران در جریان انتخابات و قبل از آن، انبوه مخالفت‌ها و انتقادات داخلی شرکت‌هایشان را خفه کرده‌اند؛ به‌طوری که گاه و بی‌گاه اغلب کارکنان این شرکت‌ها نسبت به اقدامات مدیران خود اعتراض و از انجام برخی وظایف سرپیچی می‌کنند. 

چند روز قبل، مارک زاکربرگ، مالک متا، مجموعه‌ای از تغییرات را در شرکت خود ایجاد کرده بود تا با تصمیمات جدید دولت ترامپ هماهنگ شود. برای نمونه زاکربرگ ابتکارات و پذیرش پیشنهادات را در محیط کار حذف کرد. او همچنین برخی امکانات ویژه بهداشتی و رفاهی کارکنان خود را نیز پس از انتقاد راست‌گرایانه ترامپ از برخی شرکت‌های آمریکایی حذف کرده است. 

از جمله اقداماتی که باعث ایجاد اعتراضات جدی در میان کارکنان و کارمندان شرکت‌هایی از قبیل مجموعه متا شد.

اعتراض رفاهی این کارکنان البته به برخی شرکت‌های غول بزرگ فناوری دیگر در منطقه معروف سیلیکون نیز تسری یافت. زاکربرگ، ایلان ماسک، جف بزوس، ساندار پیچای و سرگیی برین (مدیران گوگل) و تیم کوک (رئیس اپل) و، بنیانگذار گوگل، از جمله کسانی بودند که دونالد ترامپ را در روز تحلیف خود آغوش گرفتند، اما همزمان با اعتراضات کارکنان خود به دلایل مختلف دست و پنجه نرم می‌‎کردند. 

حمایت آن‌ها از ترامپ باعث ایجاد حیرت در میان نیروهای کار بخش فناوری شد که عموماً طرفدار مهاجرت و حمایت از تلاش‌های تنوع و مشارکت بوده‌اند. با این حال، بسیاری از کارمندان فناوری به جای اعتراض‌های بلند و عمومی برای مخالفت با تغییر، اقدامات ظریف‌تری از سرپیچی انجام داده‌اند. 

در گوگل، اخیراً از یکی از کارمندان خواسته شد تا انیمیشنی شاد برای مراسم تحلیف ترامپ به منظور خوش‌آمدگویی به رئیس جمهور جدید آمریکا تهیه کند. این کارمند در یک سیستم کدگذاری به صراحت اعلام کرد که مجموعه وی این کار را با اکراه انجام داده و با دخالت و درگیری شخص مدیرعامل اجرایی گوگل این کار صورت گرفته است. 

در آمازون نیز برخی از کارمندان از حضور مالک شرکت (جف بزوس) در مراسم تحلیف ترامپ ابراز تاسف کرده و در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این اقدام اعتراض جمعی کردند. به‌ویژه پس از آن که او کمک عجیب ۱ میلیون دلار به صندوق دفتر ترامپ کرده بود، خشم کارکنان آمازون بیشتر شده بود. 

شانون لیس ریوردان، وکیل کارگری که وکالت کارگران فناوری را در دعاوی علیه اوبر، آی‌بی‌ام، ایکس و سایر شرکت‌ها بر عهده داشته است، می‌گوید: «احساس عمومی نگرانی در میان کارکنان شرکت‌های حوزه فناوری دیجیتال بیشتر در مورد حقوقشان است.» 

برخی از این کارکنان وقتی دیدند شرکت‌های مختلف منطقه سیلیکون ولی آمریکا در همراهی با ترامپ سفر به برخی کشورهای مسلمان را ممنوع کرده‌اند، نسبت به این رفتار اعتراضاتی جمعی را شکل دادند. 

اعتراضات درحالی است که کارکنان خود به خود از اخراج آسان و بدون بهانه خود در شرایط حساس آگاه هستند. بخصوص از سال ۲۰۲۲، متا که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام نزدیک به یک سوم نیروی کار خود را تعدیل و اخراج کرد و این روند ادامه دارد. آمازون در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ حدود ۲۷۰۰۰ کارمند شرکت را اخراج کرد و از آن زمان تاکنون اخراج‌های پراکنده‌ای داشته است. 

متا و گوگل همچنین با حذف پست‌هایی از پیام‌رسان‌های داخلی این شرکت که به مسائل سیاسی یا اجتماعی بحث‌انگیز می‌پردازند، مخالفت کارکنان خود را با جهت‌گیری سیاسی شرکت‌ها خفه کردند. 

فقدان تشکل‌های صنفی در میان بیشتر این کارکنان باعث آن شده تا توان چانه زنی نیروی کار در مسائل صنفی چه در مورد آزادی‌های شغلی و چه در بحث معیشتی و رفاهی کاهش یابد و این درحالی است که این کارمندان معمولاً راه خود برای تشکل‌یابی را در دوران حاکمیت دونالد ترامپ، دشوارتر می‌بینند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز