خبرگزاری کار ایران

انتخاب بهترین روستاهای کشور برای شرکت در رقابت جهانی ۲۰۲۵

انتخاب بهترین روستاهای کشور برای شرکت در رقابت جهانی ۲۰۲۵
کد خبر : ۱۴۹۶۹۲۰

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از آغاز فرآیند انتخاب ۸ روستای برتر کشور برای شرکت در رقابت جهانی سازمان گردشگری ملل متحد UN – Tourism در سال ۲۰۲۵ خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی با حضور در میز ملی گردشگری روستایی که با مشارکت دستگاه‌های دولتی مرتبط از جمله سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، معاونت ریاست جمهوری، بنیاد مسکن، بنیاد علوی و سایر اعضا از بخش خصوصی و ادارات کل استانی در محل معاونت گردشگری تشکیل شد، هدف اصلی از گردهمایی حاضر را تلاش برای انتخاب بهترین روستاهای کشور برای شرکت در رقابت جهانی ۲۰۲۵ عنوان کرد. 

او افزود: بر اساس پژوهشی که اداره‌کل مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری با همکاری دانشگاه تهران انجام داده است، لیست بیش از ۱۵۰روستا انتخاب و معرفی شده است تا بر اساس این اقدام نظرات استانی اخذ و فرم‌های مربوط به شاخص‌های روستاهای جهانی تکمیل شود.

فاطمی یادآور شد: ۱۵۰ روستای منتخب اولیه در میز ملی گردشگری روستایی مورد پالایش قرار می‌گیرد و تعداد روستاها بر اساس امتیازهایی که اخذ می‌کنند به حدود ۵۰ روستا خواهد رسید.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی از بین این تعداد پس از بازدیدی که کارشناسان دفتر توسعه گردشگری داخلی انجام می‌دهند و امتیاز خواهند داد، براساس شاخصه‌های سازمان جهانی گردشگری، ۱۰ روستا برای تکمیل پرونده انتخاب و مابقی در لیست کاندیدهای ثبت قرار می‌گیرند تا در سال‌های آینده به آنها پرداخته شود.

فاطمی افزود: همزمان با اقدامات مذکور، فعالیت‌های زیرساختی، مرمتی، حفاظتی و نظایر آن برای ارتقای شاخص‌ها در ۵۰ روستا انجام می‌شود. همچنین دستگاه‌های عضو در میز ملی گردشگری روستایی نیز متعهد شده‌اند تا نسبت به گزینش مورد نظر همکاری مستمری داشته باشند. همانند این نشست که هر کدام وظایفی دارند تا ارتقای شاخص‌ها را در سال های آینده شاهد باشیم. 

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی ادامه داد: همچنین روند ثبت این گونه پیش می‌رود که از ۱۰ پرونده نهایی که تشکیل خواهد شد، ۸ پرونده به سازمان گردشگری ملل متحد ارسال می‌شود. این روند همانند رقابت سال ۲۰۲۴ که نتایج آن در آبان ماه ۱۴۰۳ اعلام می‌شود، پیش خواهد رفت.

این در حالیست که پرونده‌های روستاهای جهانی ۲۰۲۵ که فرآیند انتخاب آن در میز ملی گردشگری در حال انجام است، در اردیبهشت سال ۱۴۰۴ به سازمان گردشگری ملل متحد ارسال خواهد شد.  

گفتنی است ۸ روستای ابیانه استان اصفهان، روستای کندلوس استان مازندران، روستای بیشه استان لرستان، روستای میمند استان کرمان، روستای فهرج استان یزد، روستای پالنگان استان کردستان، روستای اصفهک استان خراسان جنوبی و روستای قلعه بالا استان سمنان، برای رقابت جهانی سال ۲۰۲۴ انتخاب و به سازمان گردشگری ملل متحد ارسال شده‌اند.  

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز