خبرگزاری کار ایران

جزییات جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اعلام شد/ اجرای تعزیه در تفرش، اختتامیه در گرگان

جزییات جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اعلام شد/ اجرای تعزیه در تفرش، اختتامیه در گرگان
کد خبر : ۱۴۰۰۴۹۱

نشست خبری بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی صبح امروز دوشنبه سوم مهرماه در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور کاظم نظری (مدیر اداره کل هنرهای نمایشی)، احمد جولایی (دبیر جشنواره)، هادی مرزبان (نویسنده و کارگردان تئاتر)، محمود فرهنگ و هوشنگ جاوید برگزار شد. در ابتدای برنامه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، مجید رونده (مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی) ضمن یاد از رزمندگان دفاع مقدس گفت: شیوه‌نامه از فروردین‌ماه برای استان‌ها ارسال شد و دبیر‌ها مشخص شدند و در ادامه هم شیوه‌نامه‌ها و فراخوان‌های اعلام شدند.

او ادامه داد: در جشنواره امسال پس از چند سال، سهمیه خیابانی را برای اولین‌بار در این رویداد تجربه می‌کنیم و بابت این اتفاق از  آقای کاظم نظری ممنونم. ما جشنواره را از استان فارس شروع می‌کنیم و سپس آذربایجانی شرقی و غربی، استان خراسان و کرمان را خواهیم داشت که به برگزاری جشنواره‌های استانی می‌پردازند.

در ادامه هادی مرزبان گفت: من کارم را از شهرستان شروع کردم و هر وقت کاری در عرصه سنتی انجام می‌شود، خوشحال می‌شوم و اصطلاحا می‌دوم. حال نیز همراه عزیزان هستم و باید بگویم ما با عشق آمده‌ایم.

در ادامه از پوستر جشنواره رونمایی شد.

جزییات جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اعلام شد/ اجرای تعزیه در تفرش، اختتامیه در گرگان

در ادامه احمد جولایی دبیر جشنواره ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و میراث فرهنگی گفت: رزمندگان پاسدار حریم و حرمت بودند. شهدا هستند و ما رفته‌ایم. 

او ادامه داد: جشنواره با آغاز امامت امام عصر (ع) که امروز است با افتتاح نمایشگاهی در برح آزادی شروع می‌شود و در یازدهم مهرماه در سالروز تولد پیامبر اکرم (ص) تمام می‌شود. اختتامیه در شهر گرگان خواهد بود و جا دارد برای این اتفاق از اعتماد آقایان کاظم نظری، سالاری و اسماعیلی تشکر کنم. 

دبیر جشنواره ادامه داد: ما ۲۷ داور در بخش اول داشتیم و باید بگویم آمار ما از نظر همکاری‌ها و مساعدت‌ها بالاست.

جولایی با تاکید بر اینکه مسئولان و هنرمندان قبلی بوده‌اند که چراغ جشنواره را روشن نگاه داشته‌اند،‌ ادامه داد: همه حرکت‌های انسانی کاستی دارند و وقتی عمدی نیست جای گله نیست. در جشنواره امسال هم اگر  کاستی‌هایی هست به گردن من است. 

وی گفت: شعار این دوره آیین سنت سرمایه ملی است. شاید در ابتدا ساده باشد اما با تعمق فراتر باید برویم. از شورای ستاد برنامه‌ریزی در اجرا و شورای سیاستگذاری تشکر می‌کنم. از هوشنگ جاوید و دیگر دوستان هم ممنونم که در انتخاب این شعار موثر بوده‌اند. 

دبیر جشنواره ادامه داد: نمایش امر قدیم است و نمی‌توان کی اتفاق افتاده است. واژه و دیالوگی نبوده و زبان موجود، فقط بدن بوده که اینها به معنی نمایش عام است. باید بدانیم نمایش مثل سنت است. 

جولایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما در ادامه دست به ساخت آیین زده‌ایم. با قربانی کردن خشم طبیعت کم شد و حال آیین به اتفاقی مهم تبدیل شده است. تکرار یعنی سنت. 

او گفت: جشنواره، آیینی دو سالانه است. و عوامل ۲۴ماه وقت دارند و امسال با هشت ماه کار بیست و چندماه را انجام دادیم با این حال تاخیری در برگزاری رخ نداد. فراخوان روزجهانی تئاتر هفتم مهر منتشر شد و از فروردین تا خرداد ۸۱۰ اثر دریافت شد و ۸۷۱نفر در این دوره به عنوان هنرمندِ شرکت‌کننده حضور دارند. میزان پراکندگی هم به تفکیک استان‌ها آماری قابل ارائه است. 

دبیر جشنواره بیان کرد: استان چهارمحال بیشترین آمار را در «جنگ‌نامه‌خوانی» و «شاهنامه» دارد و باید این هنر آنجا می‌رفت؛ لذا اجراهایی از این دست در جشنواره امسال، در چهار محال بختیاری برگزار خواهد شد. ناحیه شرق و شمال شرق کشور هم مبدع برخی موارد مانند نوشتن در تبریز است بنابراین سمینارهای علمی به دبیری خانم یزدی در تبریز برگزار خواهد شد.

وی گفت: بخش دانشجویی را نیز به شرق کشور و شهر ثامن الحج (ع) بردیم. خراسان بزرگانی چون خیام را دارد که جزو نظریه‌پردازان هستند. بنا بر همه ایناه  در بجنورد بخش عروسکی جشنواره آیینی سنتی امسال را خواهیم داشت.  بخش دانشجویی هم در بجنورد برگزار می‌شود. 

دبیر جشنواره آیینی سنتی ادامه داد: در بخش صحنه‌ای؛ استان گلستان حق بزرگی بر گردن تئاتر دارد. تالار فخرالدین‌اسعدگرگانی یکی از قدیمی‌ترین سالن‌هاست که سالهاست وجود دارد و بزرگان زیادی در آن روی صحنه رفته‌اند. جز این، در کوردکوی و شهر گرگان بازهم سالن‌های دیگر داریم.

او ادامه داد: اما در تهران هم برنامه‌هایی داریم. در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر هر روز رادیو تئاتر را داریم و کارهای این بخش در آخر داوری می‌شوند. مجموعه آزادی را هم داریم و آثار نمایشی در نمایشگاهی پیش روی مخاطبان قرار می‌دهیم. گفتگوی شبانه و ترنابازی هم بخش‌های دیگرمان در برج آزادی خواهند بود. تئاتر زنان را داریم که احیا شده است و طی آن زنان برای، زنان اجرا دارند. 

او ادامه داد: تعزیه در ایرانِ مرکزی فعال‌تر است. یکی از شهرها تکایای بیشتری دارد، تفرش در استان مرکزی است. مکانی که برای این بخش در نظر گرفته شده بزرگترین تکیه بازار است. تکایای دیگر هم هستند.

جولایی در پایان گفت: به هرحال تفرش مرکز تعزیه ایران است و مردم نسخه‌ها را بلدند و بقچه بقچه نسخه دارند. این مردم برای تعزیه هزینه می‌کنند. آن‌هایی که می‌توانند برای تماشا به تفرش بروند. مورد دیگر اینکه تعزیه‌ها آن‌هایی نیستند که در محرم اجرا شده‌اند. 

یزدی (دبیر علمی جشنواره) هم گفت: بخش سمینار با من بوده است و براساس تعاملات با آقای نظری و جولایی تصمیم بر این شد که امسال متفاوت عمل کنیم و از کلیشه‌ها دور شویم. در ادامه شصت تا هفتاد مقاله دریافت کردیم. سعی کردیم حساسیت به خرج دهیم تا کتابی با کیفیت منتشر کنیم. قرار شد وارد گفتگوی جهانی شویم و لذا به سراغ نظریه‌پردازان مطرح دنیا رفتیم که زمانبندی برای حضور آنها بسیار سخت بود. استادان مطرحی داریم که در بخش‌های مختلف تئاتر صاحب نظر هستند. 

او گفت: از اتفاقات جدید رخ داده خوشحالیم و قرار است علاوه بر کتاب مقالاتی را در اختتامیه رونمایی می‌کنیم.

در ادامه دبیر بخش بین‌الملل جشنواره گفت: پس از دو دوره برگزاری ملی، امسال جشنواره دوباره بین‌المللی شد. از زمانی که دکتر جولایی منصوب شدند بلافاصله فراخوان در سطح بین الملل و دنیا منتشر شد. در چهل اثر دریافت شد و تعدادی کنار گذاشته شدند چون در با موضوع جشنواره آیینی سنتی هم‌خوانی نداشتند. 

او در پایان گفت: با توجه به نطر هیئت انتخاب تعداد آثار بین‌الملل هفت اثر شد و سه نمایش با موضوع آیین سنت به جشنواره می‌آیند. یک اثر از ارمنستان داریم. یک اثر از چین و اثر دیگر متعلق به تاجیکستان که هر سه در گرگان اجرا می‌شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز