خبرگزاری کار ایران

نقش تسهیلگر فناوری‌های تحول دیجیتال در برنامه‌ریزی تولید

نقش تسهیلگر فناوری‌های تحول دیجیتال در برنامه‌ریزی تولید
کد خبر : ۱۴۹۴۶۵۲

تحول دیجیتال به‌معنای استفاده‌ هر چه بیشتر از فناوری‌های دیجیتالی برای ایجاد مزیت رقابتی به‌منظور بهبود تجربه‌ مشتری و کاهش هزینه‌ها است. تحول دیجیتال این روزها در تمام زمینه‌های علمی، صنعتی، آموزشی و... تسهیل‌کننده‌ فرایندها و ارایه‌ خدمات است. بخش صنعت و تولید بیش از هر بخش دیگری می‌تواند از فناوری‌های تحول دیجیتال مانند کلان داده‌ها،هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و..... برای افزایش بهره‌وری استفاده کند.

برنامه ریزی تولید یکی از کلیدی‌ترین مراحل تولید است که با کمک فناوری‌های تحول دیجیتال به‌سادگی قابل پیشرفت و بهبود است. در ادامه در مورد تحول دیجیتال در حوزه تولید و نقش تسهیلگر فناوری‌های تحول دیجیتال در برنامه‌ریزی تولید بیشتر بخوانید.

نقش تحول دیجیتال در صنعت تولید چیست؟

تحول دیجیتال در تولید به یکپارچه‌سازی فناوری‌ها، فرآیندها و داده‌های دیجیتال در کل زنجیره‌ ارزش تولید اشاره دارد و برای مقاصد زیر اجرا می‌شود:

  • بهینه‌سازی عملیات کسب‌وکار
  • افزایش کارایی و بهره‌وری
  • بهبود رضایت مشتری

فناوری‌های تحول دیجیتال این کار را از طریق خودکار کردن فرآیندهای تولید، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و تسهیل روند تصمیم‌گیری سریع انجام می‌دهند. این فناوری‌ها در این مسیر از ابزارهایی مانند اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI)، راهکارهای سازمانی، رباتیک و رایانش ابری استفاده می‌کنند. این روند یعنی قدم گذاشتن در مسیر تحول دیجیتال در واحدهای تولیدی، به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا فرآیندهای تولید خود را بهبود بخشند، هزینه‌ها را کاهش دهند و در بازار رقابت باقی بمانند.

تاثیرات تحول دیجیتال در برنامه‌ریزی تولید

مدیران صنایع برای تولید به موقع محصولات و پاسخگویی بهتر به نیاز بازار، به برآورد ظرفیت تولید و برنامه‌ریزی برای احتیاجات مواد اولیه نیاز دارند که اصطلاحا به آن MRP می‌گویند. اما MRP چیست؟ برنامه‌ریزی نیازمندی‌های مواد (MRP) یک سیستم مدیریت یکپارچه موجودی و عرضه مبتنی بر نرم افزار است که برای کسب‌وکارها طراحی شده است. این سیستم به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا نیازهای خود را تعریف کرده و مقدار موردنیاز و زمان نیاز به آن‌ها را تعیین کنند.

در کنار آن تولیدکنندگان باید برنامه زمان ‌بندی اصلی تولید (MPS)را نیز به کمک راهکارهای نرم‌افزاری تدوین کنند. فناوری‌های تحول دیجیتال به تولیدکنندگان در هر اندازه و مقیاسی که باشند کمک می‌کند تا برای برنامه‌ریزی بهتر و چابک‌تر، فرآیندهای ساده‌تر و بازدهی بیشتر، دید بهتری نسبت به عملیات‌ها و فرایندهای خود داشته باشند. مهم‌ترین نقش‌هایی که تحول دیجیتال در تسهیل برنامه‌ریزی تولید دارد، موارد زیر است:

۱. جمع‌آوری و جمع‌بندی داده‌ها

برای بهینه‌سازی فرایند تولید، برنامه‌ریزی تولید به دید کاملی از هر منبع موجود در سازمان نیاز دارد. این به معنای استفاده از داده‌هایی است که قبلاً جمع‌آوری شده‌اند. این داده‌ها منابع مختلفی دارند که در نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی تولید وجود دارد؛ مثلا برنامه‌هایی که سفارش‌های دریافتی و ارسال مواد را ردیابی می‌کنند تا حسگرهایی که میزان استفاده از ماشین و سطح موجودی را نظارت می‌کنند.

فناوری‌های جدید و انعطاف‌پذیر سیستم‌های اطلاعاتی برای مدیریت زنجیره‌ تأمین، یک «رشته‌ دیجیتال» را ایجاد می‌کند که عملکردهای مختلف تولید را به هم متصل کرده و فرآیندها و داده‌ها را در لحظه، قابل مشاهده می‌کند. این ویژگی قدرت را در دستان برنامه‌ریزان قرار می‌دهد و موجب سریع‌تر شدن زمان‌ واکنش و انعطاف‌پذیری بیشتر در مدیریت سیستم‌های تولید می‌شود.

۲. فعال کردن امکان برنامه‌ریزی چابک

در یک محیط دیجیتال و خودکار، زمان‌بندی کارها به یک فرآیند چابک تبدیل می‌شود. این برنامه‌ریزی چابک، شرایطِ در حالِ تغییر در خط تولید را پیش‌بینی می‌کند و در لحظه به آن پاسخ می‌دهد. به کمک آن، سفارشات دریافتی جدید را می‌توان به شکل بهینه و با هدف مشخص‌شده برنامه‌ریزی کرد. تأخیر در ارسال مواد خام و سایر تنگناها در فرایند تولید، در لحظه شناسایی می‌شوند و برای برنامه‌ریزان، زمان کافی برای تنظیم برنامه‌ها و جدول زمانی تولید را فراهم می‌کنند.

قوانین، محدودیت‌ها، در دسترس بودن قطعات و ظرفیت‌های تأسیسات تولید نیز می‌توانند در هر نقطه از فرایندهای برنامه‌ریزی‌شده‌ تولید، تغییر داده شوند تا طبق برنامه، تحویل محصول انجام شود. با هر سفارش جدید، حجم کل را می‌توان در فرآیند برنامه‌ریزی بهینه کرد، بنابراین تضمین‌کننده‌ یک برنامه‌ تولید کارآمد است.

۳. پیش‌بینی بهتر در فرایند تولید

برنامه‌ریزان تولید با کمک فناوری‌های تحول دیجیتال می‌توانند به‌طور فعال سناریوهای محتمل را بررسی کنند؛ یعنی بسیاری از فرایندها و نتایج آن را پیش‌بینی کنند. سهولت نگهداری و به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها به آن‌ها امکان می‌دهد تا سناریوهای مختلف را بر اساس سفارشات واقعی یا درخواست‌های مشتری مقایسه کنند تا در مورد نحوه‌ تخصیص اقدامات و منابع لازم برای تکمیل آن اقدام، تصمیمات آگاهانه و مبتنی‌بر بهره‌وری اتخاذ کنند.

برنامه‌ریزان تولید به ابزارهای دیجیتال قدرتمند نیاز دارند که بتوانند داده‌ها را سریع‌تر از همیشه به اشراف اطلاعاتی تبدیل کنند. پیاده‌سازی فناوری‌های انعطاف‌پذیر برای سیستم‌های اطلاعاتی در مدیریت زنجیره‌ی تامین می‌تواند منجر به پیش‌بینی‌های دقیق‌تر، تصمیم‌گیری بهتر، برنامه‌ریزی بهتر و تولید بهینه شود.

نقش تسهیلگر فناوری‌های تحول دیجیتال در برنامه‌ریزی تولید

۴. بهبود بهره‌وری

تولیدکنندگان با فناوری‌های تحول دیجیتال می‌توانند کارهای تکراری را خودکار کنند، خطاها را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهند.

با این فناوری‌ها تولیدکنندگان قادرند بدون زحمت، گردش کار را بهینه کنند و ارتباطات بین بخش‌ها را بهبود بخشند. حاصل این بهبود، موارد زیر است:

  • ورود سریع‌تر به بازار
  • بهبود کیفیت
  • بهره‌وری بیشتر

۵. تجربه‌ بهتر مشتری

تحول دیجیتال می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا اطلاعات جامعی در مورد رفتار و ترجیحات مشتری کسب کنند و به آن‌ها امکان می‌دهد محصولات و خدمات شخصی‌سازی شده ایجاد کنند. این می‌تواند منجر به افزایش رضایت و وفاداری مشتری شود.

در بازار رقابتی امروز، تولیدکنندگان باید روی برآوردن نیازهای مشتریان خود و ارائه‌ تجربیات استثنایی به مشتریان تمرکز کنند تا از رقبای خود متمایز شوند. تجربه‌ بهتر مشتری در تولید به دلایل زیر اهمیت دارد:

  • افزایش رضایت مشتری
  • افزایش درآمد
  • بهبود شهرت برند

۶. افزایش نوآوری

با استفاده از فناوری‌های دیجیتال مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها، تولیدکنندگان می‌توانند بینش جدیدی در مورد فرایندهای خود به دست آورند، زمینه‌های بهبود را شناسایی کنند و محصولات و خدمات جدید را توسعه دهند.

افزایش نوآوری در تولید به دلایل زیر اهمیت دارد:

  • جریان‌های درآمدی جدید
  • ایجاد مزیت رقابتی
  • پایداری

۷. مزیت رقابتی

شرکت‌هایی که به تحول دیجیتال اهمیت می‌دهند، برای حفظ رقابت‌پذیری خود در بازاری که به‌سرعت در حال تغییر است، مجهزتر هستند. اگر کسب‌وکارها فناوری‌ها و رویه‌های جدید را اتخاذ نکنند، خطر عقب افتادن از رقبا برای آن‌ها وجود دارد.

در یک بازار به‌شدت رقابتی، تولیدکنندگان باید به‌طور مستمر به دنبال راه‌هایی باشند تا از طریق بهبود محصولات، خدمات و فرآیندهای خود، از رقبا جلوتر باشند. در تولید، مزیت رقابتی به دلایل زیر اهمیت دارد:

  • افزایش سهم بازار
  • بهبود سودآوری
  • قابلیت تطابق با تغییرات بازار

نرم افزار برنامه‌ریزی تولید راهکاران؛ همراه شما در اولین قدم‌های تحول دیجیتال

نرم افزار برنامه‌‌ریزی تولید و تامین یکی از ماژول‌های راهکار تولید و مدیریت کارخانه همکاران سیستم است. این نرم‌افزار ویژگی‌های کلیدی یک برنامه‌ی موفق برای تحول دیجیتال را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

  • چشم‌انداز و استراتژی واضح: چشم‌انداز روشن از نتیجه‌ی مطلوب و یک استراتژی کاملاً تعریف شده برای تحول دیجیتال موفق ضروری است.
  • مدیریت داده: استراتژی موثر برای مدیریت داده‌ها مهم‌ترین بخش تحول دیجیتال است. این شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای به دست آوردن اطلاعات جامع و بهبود تصمیم‌گیری است.
  • یکپارچگی و قابلیت همکاری - اطمینان از اینکه همه‌ سیستم‌ها و فرآیندها یکپارچه هستند و قابلیت همکاری دارند برای تحول دیجیتال ضروری است. این شامل ادغام فناوری‌های جدید با سیستم‌های قدیمی و اطمینان از این است که تمامی سیستم‌ها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز