خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

تاثیر خروجی انتخابات پارلمان اروپا بر روندهای سیاسی/جایگاه راست افراطی در چینش جدید قاره سبز

تاثیر خروجی انتخابات پارلمان اروپا بر روندهای سیاسی/جایگاه راست افراطی در چینش جدید قاره سبز
کد خبر : ۱۴۹۱۷۳۹

کارشناس مسائل اروپا گفت: معیارهای مهاجرت در اروپا برای تمامی کشورهای عضو مشخص است ولی راست افراطی صراحتاً اعلام می‌کند که این معیارها باید در ساختار موجود تغییر کند.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل اروپا با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید بدانیم که پارلمان اروپا دموکراتیک‌ترین نهاد اتحادیه اروپا به حساب می‌آید و البته کمترین اختیار را در این ساختار سیاسی دارد. این در حالیست که در دهه ۵۰ میلادی، زمانی که دولت‌های اروپایی برای تأسیس پارلمان اروپا با یکدیگر به توافق رسیدند، بحث شرح وظایف این نهاد اروپایی مطرح بود که موضوع تصویب بودجه و برخی دیگر از مسائل سیاسی و اجرایی در چارچوب شرح وظایف آن قرار گرفت. نکته اینجاست که نظام مشارکت در انتخابات پارلمان اروپا عموماً طی ادوار گذشته رقمی بالغ بر ۵۰ درصد بوده که همین موضوع جایگاه مهم این نهاد اروپایی را به رخ می‌کشد.

وی ادامه داد: در انتخابات اخیر پارلمان اروپا که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود، شاهد آن بودیم که بسیاری از رأی‌دهندگان سعی کردند که برای عدم رشد احزاب راست افراطی آرای سلبی به صندوق بریزند، نه ایجابی. در این دوره از انتخابات پارلمان اروپا مردم حس کردند که می‌توانند با رأی خود به نوعی بر این انتخابات تأثیرگذار باشند. در این راستا موضوعاتی مانند اقتصاد و امنیت از مهم‌ترین محورها در نظر افکار عمومی اروپا قلمداد شد. توجه داشته باشید که دولت‌های اروپایی برای جبران کسری بودجه و تورم باید استانداردهای اروپایی را پیگیری کنند که در این میان مسأله مهاجرت مطرح می‌شود؛ چراکه احزاب راست افراطی معتقدند بخشی از فشارهای اقتصادی علیه مردم به موضوع مهاجرت مربوط است و حتی این مسأله می‌تواند ترکیب جمعیتی اروپا را به هم بزند. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: احزاب چپ هم بیشتر بر مسائل بشردوستانه تاکید دارند و در این راستا موضوع دیگر این است که عملاً بحث معیارهای مهاجرت در اروپا برای تمامی کشورهای عضو مشخص است ولی راست افراطی صراحتاً اعلام می‌کند که این معیارها باید در ساختار موجود تغییر کند. از منظر آنها اروپا نباید در مورد مهاجرت بی‌تفاوت باشد که البته اختلافات زیادی هم در این خصوص وجود دارد. موضوع محیط زیست هم برای احزاب اروپایی مهم است اما راست افراطی معتقد است که در این مقوله باید بحث توان اقتصادی کشورها را هم در نظر گرفت. مسأله دیگر پرونده جنگ اوکراین است. برای مردم اروپا و احزاب حاضر در قاره سبز موضوع امنیت اروپا بسیار مهم است و راست‌ افراطی در این بین به دنبال آن هستند تا به هر ترتیب که شده اوضاع را در این پرونده مشخص کنند و حتی چشم آنها در این راستا به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا دوخته شده است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این چالش‌ها در روند انتخابات پارلمان اروپا مطرح بوده و این در حالیست که در ادوار گذشته موضوع خروج کشورهای اروپایی از اتحادیه اروپا موردنظر بود و در این راستا می‌توان گفت که دیدگاه‌های اروپاستیزانه برخی از احزاب تغییر کرده و حتی شعارها در ایتالیا، فرانسه و هلند هم دگرگون شده است. به هر ترتیب در نمای کلی به نظر می‌رسد که راست افراطی چندان نمی‌تواند تغییرات جدی در چینش پارلمان اروپا به وجود بیاورد و به نظر می‌رسد همین ساختار با کمی تغییرات حفظ خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز