بحران انرژی به این زودیها حل نمیشود/ پژو به دنبال تاسیس کارخانه مشترک با ایران بود
رییس هیات مدیره انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راهها گفت: نمیخواهیم همه مشکلات را گردن خودروسازها بیندازیم چراکه خودروساز هم تابع اقتصلا کلان کشور هستند و واقعیت این است که برندهای معروف با خودروسازهای ایرانی همکاری نمیکنند. در دوران برجام شرکت پژو به دنبال تاسیس کارخانه مشترک با ایران بود اما با کنار زدن برجام، این موضوع هم هوا شد. در حال حاضر هم اعلام میکنند که ٣٠ هزار خودرو وارد میشود در حالی که نیاز کشور بیش از ٢ میلیون خودرو است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهدی کرباسیان، رییس هیات مدیره انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راهها در مراسم روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی اظهار داشت: در کشورمان سالانه حدود ٢٠ هزار نفر کشته سوانح جادهای حدود یک میلیون نفر را داغدار میکند که این عدد بدون احتساب آمار معلولیتهای ناشی از تصادفات جادهای است.
وی با بیان اینکه ١۶ واحد ملی درگیر مسأله تصادفات هستند، ادامه داد: سالانه با وقوع تصادفات جادهای حدود ٢٠ هزار کشته و نزدیک ٣٠٠ هزار نفر معلول میشوند و به طور قطع معلولان تو زندگی راحتی نخواهند داشت.
رییس هیات مدیره انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راهها گفت: واقعیت این است که با بحران اقتصادی در کشور مواجه هستیم که این بحران پس زمینه موضوع سیاسی بوده و ۴۶ سال است که کشور را دست گرفتهاند و موضوعات سیاسی باعث شده که مباحث اقتصادی کم رنگ شود و بحران به جایی رسیده که آقای پزشکیان به جای اینکه مشکل ناترازی انرژی را حل کند، میگوید در خانه لباس گرمی بپوشید که تا مشکل سرمای هوا حل شود، یعنی میخواهند مشکل ناترازی انرژی را با کرکی پوشیدن حل کنند. اما میدانیم که بحران انرژی به این زودی ها حل نمیشود.
کرباسیان با بیان اینکه سه عامل انسانی، راه و خودرو در تصادفات جادهای موثر هستند، اظهار داشت: در بخش راه و جاده باید بگویم که فقط حوزه فولاد ١٠ میلیارد دلار کمبود بودجه برای اصلاح راههای مورد تردد مسیرهای معدنی برای اتصال به محلهای صادراتی و واردات داریم و این کمبود بودجه برای نگهداری جادهها در سطح کشور دیده میشود. میزان بودجه برای ترمیم و نگهداشت راهها کمتر از ۵٠ درصد عدد مورد نیاز و تصویب شده تخصیص مییابد.
وی ادامه داد: ایمنی راه ها با نصب تابلو و رفع نقاط حادثهخیز تا حدی قابل رفع است اما به طور کامل حل نمیشود، در حال حاضر ٨ درصد GDP شامل حمل و نقل است اما امروز حمل و نقل به یک بحران تبدیل شدهاست.
رییس هیات مدیره انجمن جمعیت طرفداران ایمنی راهها با بیان اینکه عامل دوم، وسیله حمل و نقل است، گفت: نمیخواهیم همه مشکلات را گردن خودروسازها بیندازیم چراکه خودروساز هم تابع اقتصلا کلان کشور هستند و واقعیت این است که برندهای معروف با خودروسازهای ایرانی همکاری نمیکنند. در دوران برجام شرکت پژو به دنبال تاسیس کارخانه مشترک با ایران بود اما با کنار زدن برجام، این موضوع هم هوا شد. در حال حاضر هم اعلام میکنند که ٣٠ هزار خودرو وارد میشود در حالی که نیاز کشور بیش از ٢ میلیون خودرو است.
وی گفت: سومین عامل موثری در تصادفات هم نیروی انسانی است که طبق آمارها ٢٢ درصد تصادفات به موتورسواران، ١٩ درصد عابران پیاده مربوط میشود و گفته میشود که ۶٠ درصد تصادفات در ٣٠ کیلومتری محدوده شهری اتفاق میافتد. طبق آمار ٢٣ همت از صندوق خسارت به فوتیهایی که بیمه شخص ثالث نداشتند ، اختصاص پیدا کرده است.