خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران:

نقش کریدور شمال- جنوب در پوشاندن ضعف‌های ناوگان حمل و نقل/ به قوانین ترانزیت اروپا تن دهیم

نقش کریدور شمال- جنوب در پوشاندن ضعف‌های ناوگان حمل و نقل/ به قوانین ترانزیت اروپا تن دهیم
کد خبر : ۱۵۹۷۳۱۳

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران گفت: ناوگان غیرایرانی هر چند از ناوگان‌ ایرانی نوتر است و بسیاری از ضعف‌های ناوگان ایران را ندارد اما در مقابل در تردد از کریدور شمال به جنوب این ناوگان ایرانی است که در اولویت قرار می‌گیرد و این امتیاز قابل‌توجهی برای صنعت حمل و نقل ایران به شمار می‌آید.

پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از بالفعل شدن پتانسیل‌های کریدور شمال به جنوب با اجرایی شدن توافق‌نامه تجارت آزاد ایران و کشورهای حوزه اوراسیا گفت و توضیح داد: در بهره‌گیری از پتانسیل‌های کریدور شمال به جنوب تجارت آزاد با اوراسیا می‌تواند گام نخست و مهمی باشد اما بالفعل کردن پتانسیلی که در این مسیر وجود دارد پیش‌نیازهایی را می‌طلبد؛ با تصویب مصوبه تجارت آزاد بخشی از عوارض انتقال کالا در این مسیر به صفر می‌رسد اما ایران باید بپذیرد که در ترانزیت کالا به اروپا قوانینی وجود دارد و برای حمل و نقل کالا با اوراسیا باید بتواند به این قوانین تن دهد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه کریدور شمال به جنوب کریدوری ترکیبی است و در این کریدور علاوه بر حمل بار با کامیون در جاده، حمل کشتیرانی و از طریق کانتینر هم مطرح است همچنین باری که قرار است از مبدا کشورهای حوزه اوراسیا به واسطه کریدور شمال به جنوب منتقل شود بارهای بسیار حجیمی به شمار می‌آید و هزینه سنگینی برای جابه‌جایی آن موردنیاز است. بنابراین در بالفعل کردن پتانسیل ترانزیتی که در این کریدور وجود دارد تعیین نوع بار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل فرسودگی ناوگان حمل و نقل ایران این بخش بسیاری از بازارهای دنیا را از دست داده است و رانندگان ترک توانسته‌اند در رقابت با رانندگان ایرانی توانمندتر ظاهر شوند البته آنچه به شکل‌گیری اوضاع کنونی انجامیده تنها به عمر ناوگان مربوط نمی‌شود و اموری مانند قوانین و نقل و انتقالات مالی هم در کیفیت و کمیت حضور ماشین‌های ایرانی در حمل و نقل بین‌المللی تاثیرگذار است، همچنین ضعف عملکرد ناوگان ایرانی در این زمینه‌ها هزینه تجارت را بالا می‌برد و سبب می‌شود بازرگانان در تجارت بین‌الملل تمایلی به استفاده از ناوگان ایرانی نداشته باشند با همه این چالش‌ها امتیازی که در حمل کالا از مسیر کریدور شمال به جنوب برای ایران وجود دارد می‌تواند تا حد زیادی این ضعف‌ها را پوشش دهد و بازار خوبی را برای شرکت‌های حمل و نقل ایرانی به وجود آورد.

سنندجی اظهار کرد: ناوگان غیرایرانی هر چند از ناوگان‌ ایرانی نوتر است و بسیاری از ضعف‌های ناوگان ایران را ندارد اما در مقابل در تردد از کریدور شمال به جنوب این ناوگان ایرانی است که در اولویت قرار می‌گیرد و این امتیاز قابل‌توجهی برای صنعت حمل و نقل ایران به شمار می‌آید و این در شرایطی است که بهره‌گیری از کریدور شمال به جنوب برای دستیابی به آب‌های آزاد و بازارهای چین و هند برای کشورهای اوراسیا اهمیت ویژه‌ای دارد. البته این کشورها برای دستیابی به بازارهای یادشده مسیرهای دیگری هم در اختیار دارند و به طور مثال روسیه می‌تواند با حمل دریایی بدون نیاز به گذر از مسیر ترانزیت ایران خود را به این دو مقصد برساند اما حمل با کشتی برای بارهای حجیم صرفه اقتصادی دارد که امکان جابه‌جایی آنها با کانتینر وجود دارد، زغال سنگ نمونه‌ای از این کالاهاست اما در حمل کالاهای کم‌حجم که جابه‌جایی آنها با ماشین‌های باری صورت می‌گیرد و یا با ترکیبی از حمل دریایی و ماشینی بهترین مسیر کریدور شمال به جنوب و مسیر ترانزیت ایران است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: مزیت دیگری که در ترانزیت کالا از مسیر کریدور شمال به جنوب برای ناوگان حمل و نقل ایرانی وجود دارد این است که ماشین‌های ایرانی در حمل کالا از این مسیر می‌توانند با توجه به چالش‌هایی که در استفاده بیمه سبز در ایران وجود دارد  بیمه دیگری را جایگزین آن کنند و افزون بر این با مشکل صادر نشدن ویزا برای رانندگان ایرانی نیز مواجه نیستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز