دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در گفتوگو با ایلنا:
باور سرمایهگذاری ۲۵ میلیون دلاری هندیها در چابهار سخت است/ چینیها جای هندیها را میگیرند؟

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: قرار بر این بود که هندیها در بندر چابهار حدود ۲۲۰ میلیون دلار سرمایهگذاری کنند اما براساس اطلاعات میدانی و غیررسمی که به دست آوردیم؛ هندیها به یک تعبیری تقریبا ۲۵ میلیون دلار و به تعبیر دیگری ۸۰ میلیون دلار در این بندر سرمایهگذاری کردهاند. اما در بررسی میدانی حتی باور اینکه ۲۵ میلیون دلار توسط هندیها در بندر چابهار سرمایهگذاری شده، بسیار سخت است
مسعود پلمه، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره عملکرد اپراتور هندی در بندر چابهار پس از امضای قرارداد ۱۰ساله و همچنین احتمال خروج هند از این بندر به دلیل فشارهای آمریکا گفت: باید در ابتدا به این موضوع توجه داشته باشیم که هرچه سرمایهگذاری خارجی در بنادر کشورمان افزایش پیدا کند، طبیعتا امنیت اقتصادی آن بندر هم افزایش پیدا میکند. اگر منافع ما با سایر کشورها در حوزه بندری و دریایی گره بخورد طبیعتا برای مقابله و مواجه با تهدیدات تحریمی از ابتکار عمل و توانمندی بالاتری برخوردار خواهیم شد.
وی ادامه داد: باید همواره توسعه سرمایهگذاری خارجی را به عنوان یک هدف عالیه ترغیب و دنبال کنیم اما امروز در وجه مقابل آن هستیم، قرار بر این بود که هندیها در بندر چابهار حدود ۲۲۰ میلیون دلار سرمایهگذاری کنند اما براساس اطلاعات میدانی و غیررسمی که به دست آوردیم؛ هندیها به یک تعبیری تقریبا ۲۵ میلیون دلار و به تعبیر دیگری ۸۰ میلیون دلاردر این بندر سرمایهگذاری کردهاند. در بررسی میدانی حتی باور اینکه ۲۵ میلیون دلار توسط هندیها در بندر چابهار سرمایهگذاری شده، بسیار سخت است چراکه اقدامات قابل توجهی در این بندر به چشم نمیآید.
پلمه تاکید کرد: اینکه هندیها ۶ جرثقیل را وارد چابهار کردند را رد نمیکنم اما در مجموع امکانات قابل توجهی را در بندر چابهار نمیبینیم که نشان دهنده اجرا تعهدات باشد. حتی در چابهار «گنتری کرین» وجود ندارد که با استفاده از آن عملیات تخلیه و بارگیری سرعت و افزایش پیدا کند، هر چند سرمایهگذاری باید در اولویت قرار بگیرد، از سوی دیگر همچنین باید در بندر چابهار گزینه آلترناتیو داشته باشیم.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران افزود: باید بخش خصوصی توانمند ایرانی مدیریت بازرگانی و بازاریابی و همچنین عملیات بندر را در اختیار بگیرد کما اینکه با حضور گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در چابهار این اتفاق افتاده است. این موضوع باعث شده با ابتکار عمل و همکاری سایر شرکتهای دیگر، عملیات کانتینری این بندر نسبت به سال گذشته از افزایش چشم گیری برخوردار شود. طبیعی است که باید این نوع مکانیزم را تقویت کنیم و با حمایت حداکثری بتوانیم حجم بیشتری از سرمایهگذاری بخش خصوصی و انتقال عملیات کانتینری را در این بندر تقویت کنیم. جای دارد از مجموعه عوامل مدیریتی و اجرایی ایرانی قدردانی شود .
وی با انتقاد از عملکرد انحصارگونه کشتیرانی در بندر چابهار گفت: البته متاسفانه کشتیرانی مانند رویه ناصحیحی که دریای خزر پیش گرفته است؛ در بندر چابهار هم کانتینرهای بخش خصوصی یعنی کشتیرانیهای بخش خصوصی و فورواردرهایی که مالک کانتینر هستند را از ایران به سایر کشورهای دیگر به ویژه هند حمل نمیکند. در واقع به دنبال این هستند به شیوه غیرحرفهای بیشترین حجم بار چابهار را از ابتدا تا انتها تصاحب کند. در حالی که اگر سیاست حمایت از اقتصاد کشور و بندر چابهار را با همکاری بخش خصوصی مورد توجه قرار دهد و فضای خالی کشتیهای خود را به سایر شرکتها واگذار کند، توسعه و رونق چابهار سرعت بیشتری خواهد داشت .
پلمه ادامه داد: بیش از یک سال است که کشتیرانی این اقدام انحصارگونه را انجام میدهد و در بخش خصوصی سعی شده که یک رقابت سازنده به اجرا برسد و امیدواریم طی یک الی دو هفته آینده اولین سرویس کشتی تحت مدیریت بخش خصوصی از امارات به هندوستان و بالعکس از طریق چابهار راه اندازی شود. اگر این اقدام صورت بگیرد شاهد تغییر رویکرد کشتیرانی خواهیم بود و طبیعتا نرخ حمل هم تنزل پیدا میکند بنابراین از این پس برای ماندگاری در بازار باید کیفیت عملیات افزایش و رقابت صورت بپذیرد.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به سرمایهگذاری چینیها در بندر گوادر پاکستان، در صورت خروج اپراتور هندی از چابهار آیا چین وارد سرمایهگذاری در چابهار میشود، اظهار داشت: نمیتوان اینگونه موضوع را استنتاج کرد که چون چین در گوادر حضور دارد به همین دلیل حاضر به سرمایهگذاری در چابهار نباشد. واقعیت مطلب این است که باید جذابیت لازم را برای سرمایهگذار ایجاد کنیم تا برای چینیها از توجیه و انگیزش لازم برخوردار باشد.
وی گفت: اگر قرار باشد که چین از گوادر به چابهار شیفت کند و یک کار موازی را در بندر چابهار به اجرا برساند، دلیل آن چه میتواند باشد؟ طبیعتا باید انگیزه و جذابیت لازم را برای چین به وجود بیاوریم که این احساس را داشته باشد علی رغم سرمایهگذاری قابل توجهی که در پاکستان بعمل آورده، سرمایهگذاری در چابهار، از اهمیت بالاتر و مابهازای موثرتر و بهتری برخوردار است.