خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

لغو برگزاری سوگواره ملی تئاتر و تعزیه اربعین حسینی در خوزستان

لغو برگزاری سوگواره ملی تئاتر  و تعزیه اربعین حسینی در خوزستان
کد خبر : ۱۵۱۲۳۵۲

مصطفی بوعذار طراح و ایده پرداز سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی از لغو این مراسم در خوزستان خبر داد.

مصطفی بوعذار طراح و ایده پرداز سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی که برای اولین بار سال ۹۶  در پایانه‌های چذابه و شلمچه طراحی و اجرا شده بود با اعلام این خبر به خبرنگار ایلنا در خوزستان، گفت: این سوگواره به عنوان تنها رویداد نمایشی با گستره ملی در موضوع اربعین حسینی در قالب برنامه‌های وزارت ارشاد می‌باشد که پس از ۸ سال برگزاری باشکوه آن، به دلیل عدم حمایت و توجه مدیران فرهنگ و ارشاد استان در دولت سیزدهم متوقف شد.

این نویسنده و کارگردان خوزستانی خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی که مدام شعار حمایت از آثار دینی و ارزشی را در محافل و تریبون‌ها می‌دهند در عمل مخالفت خود را با رویدادهای ارزشی نشان دادند و بدین گونه این سوگواره معتبر و دارای جایگاه در میان هنرمندان متعهد کشور که همه ساله برای اجرا در اربعین حسینی به چذابه و شلمچه سفر می‌کنند را تعطیل کردند.

 دبیر پنجمین سوگواره ملی تئاتر اربعین حسینی، ادامه داد: طرح و پروپوزال و جزئیات اجرای این سوگواره را بیش از سه ماه پیش به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ارائه دادیم که پس از یک ماه بررسی به معاونت هنری ارجاع دادند و در همان جا بایگانی شد.

این کارگردان برتر جشنواره بین‌المللی تئاتر دینی صاحبدلان که دبیری ۵ دوره از این رویداد نمایشی را بر عهده داشته ادامه داد: سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی همه سال با حضور هنرمندان سراسر کشور  با مشارکت نهادها و دستگاه‌های فرهنگی در سطح استان با محوریت پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه اجرا می‌شود که در آخرین دوره با تلاش‌های مدیر کل سابق ارشاد خوزستان «رضا کلاه کج»، نگذاشتیم چراغ آن خاموش شود.

بوعذار گفت: اربعین حسینی مهمترین رویداد مذهبی و فرهنگی در استان است و این سوگواره جایگاه ویژه‌ای در میان هنرمندان متعهد تئاتر دینی کشور دارد، اما گویا مدیران کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان  اعتقادی به این‌چنین رویدادهایی ندارند. چراکه مطالبات سال گذشته را نیز پرداخت نکردند و اولویت‌های دیگری دارند.

مدیر کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خوزستان بیان نمود: تصور می‌کنم مدیران فرهنگی، دیگر انگیزه کافی را ندارند و با تعطیلی این رویداد نمایشی به دنبال انتقام‌گیری از هنرمندان مستقل و ارزشی هستند که در حلقه نزدیکان و دلالان پروژه بگیر آنان نیستند.

این هنرمند شناخته شده تئاتر کشور در پایان گفت: کار برای فرهنگ عاشورایی و ترویج شعائر دینی تعطیل شدنی نیست و هنرمندان بدون این تشکیلات نقش خود را ایفا می‌کنند اما این عملکرد مدیران فعلی در حذف رویدادهای ریشه‌دار و ارزشی خوزستان را فراموش نمی‌کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز