خبرگزاری کار ایران

پرداخت وام مرمت و مقاوم‏‌سازی به ساکنان بافت‌های تاریخی فرسوده در اصفهان

پرداخت وام مرمت و مقاوم‏‌سازی به ساکنان بافت‌های تاریخی فرسوده در اصفهان
کد خبر : ۱۴۹۱۶۰۴

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: وام مرمت و مقاوم‏‌سازی از تسهیلاتی است که امسال برای نخستین بار به ساکنان بافت‌های تاریخی فرسوده تعلق می‌گیرد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، سید مرتضی حسام نژاد، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اظهار کرد: وام مرمت و مقاوم‌‌سازی از تسهیلاتی است که امسال برای نخستین بار به ساکنان بافت‌های تاریخی فرسوده تعلق می‌گیرد.

وی افزود: مبلغ این وام در کلانشهرهایی همچون اصفهان 3 میلیارد و 200 میلیون ریال، در مراکز استان‌ها 2 میلیارد و 80 میلیون ریال و با سود۲۳ درصد و بازپرداخت پنج ساله در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

حسام‌نژاد با اشاره به اینکه شهر اصفهان 2 هزار هکتار بافت تاریخی دارد، ادامه داد: از این مساحت حدود 500 هکتار بافت فرسوده تاریخی است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: این وام از سوی معاونت راه‌وشهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران در بهمن سال گذشته مصوب شده که ساز و کار دریافت وام آن نیز به بانک‌ها ابلاغ شده است.

وی گفت: شهرداری اصفهان نیز از اواخر سال گذشته با هدف ایجاد و احیای بافت تاریخی اقدام به تصویب لایحه ویژه بافت تاریخی در شورای اسلامی شهر اصفهان کرده است.

حسام‌نژاد عنوان کرد: در این بسته پلاک‌های مالکیت همجوار بلافصل بناهای واجد ارزش ثبت شده در فهرست آثار ملی یا بناهای واجد ارزش مصوب در کمیسیون ماده 5 می‌توانند در صورت تهیه طرح معماری متناسب با بنا و بافت تاریخی مجاور از مزایای ویژه برخوردار شوند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اضافه کرد: از مهمترین این مزایا می‌توان به امکان استقرار عملکرد مطابق با بند 13-1-2 دفترچه ضوابط و مقررات ساختمانی طرح بازنگری تفصیلی به فعالیت‌های متناسب با بافت تاریخی از جمله فعالیت های فرهنگی نمایشگاه های صنایع دستی، خدمات گردشگری، کتابخانه و کاربری اداری و تجاری متناسب با بافت تاریخی اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: با این مصوبه امکان احیای بناهای تاریخی تخریب شده پیش از سال 1390 مطابق مستندات تاریخی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، فراهم شده و بناهای احداث شده می‌توانند از مزایای بناهای واجد ارزش تاریخی موجود مطابق طرح تفصیلی و بسته‌های تشویقی مالی مصوب شورای اسلامی شهر بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز