خبرگزاری کار ایران

نماینده مجلس:

دنبال ایجاد معاونت اقتصادی برای وزارت آموزش و پرورش هستیم

دنبال ایجاد معاونت اقتصادی برای وزارت آموزش و پرورش هستیم
کد خبر : ۱۵۶۱۴۰۶

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال ایجاد معاونت اقتصادی برای وزارت آموزش و پرورش هستیم و این کار را به‌خاطر بحث مولدسازی انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا احمدی سنگری، عضو کمیسیون آموزش مجلس، امروز دوشنبه، پنجم آذر در ششمین نشست تخصصی هسته‌های ملی تحول خواه ضمن گرامی داشتن تقارن ایام فاطمیه با ایام هفته بسیج و آرزوی پیروزی جبهه مقاومت گفت: آموزش چند ضلع تاثیرگذار دارد؛ ضلع اول معلم، دوم دانش‌آموز، سوم مدرسه و فضای آموزش و ضلع چهارم والدین هستند.ما معمولاً فضای آموزشی را نمی‌بینیم و تنها سه ضلع دیگر را در نظر می‌گیریم.

وی ادامه داد: موضوع بعد این است که وقتی معلم وارد کلاس می‌شود دانش‌آموزان در نگاه اول متوجه می‌شوند که معلم بشاش است یا خیر و این در روحیه دانش‌آموز تاثیر خواهد گذاشت. اگر معلم انگیزه آموزش داشته باشد یادگیری دانش‌آموز افزایش خواهد یافت.ما وقتی به مجلس رسیدیم هزاران نفر اعم از نهضتی، خرید خدمتی و پیش‌دبستانی جلوی مجلس تحصن می‌کردند و پیگیر استخدام خود بودند و رصد ما نشان داد به خاطر کمبود حقوق، انگیزه معلمان کم است.ما اعتقاد داریم که پرداختی معلمان آموزش و پرورش باید در درجه اول اهمیت باشد. ما معلمانی داریم که کار سرویس مدرسه را نیز انجام می‌دهند.

نماینده رشت در مجلس دوازدهم ادامه داد: ما برای تفکیک معلمان با انگیزه و نامعلمان اول به سراغ سند تحول آموزش و پرورش رفتیم و سپس به رتبه‌بندی معلمان پرداختیم. رتبه‌بندی معلمان ۵۰ همت بودجه نیاز داشت که وزرا را درمورد آن مجاب کردیم.همه فکر می‌کنند رتبه‌بندی آغاز و پایانی دارد. اما اینگونه نیست. بلکه آغاز یک فرآیند است.

وی افزود: ما بهبود حقوق معلمان را در نظر داشتیم که پرداختی آنان بهتر هم شد اما اعتقاد نداریم که این مبلغ کفاف می‌دهد.

احمدی سنگری ادامه داد: ما به دنبال ایجاد معاونت اقتصادی برای وزارت آموزش و پرورش هستیم و این کار را به‌خاطر بحث مولدسازی انجام می‌دهیم.بیشترین املاک و مدارس در دست آموزش و پرورش است. درآمد حاصل از بوم‌گردی و تأسیس هتل در املاک آموزش و پرورش می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی با اشاره به مباحث کنکور گفت: موضوع اصلی که ما داشتیم بحث کنکور بود؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی به نام تأثیر قطعی معدل داشت که ما چندهزار پیامک در روز در اعتراض به آن دریافت می‌کردیم. من از روز اول مخالف این موضوع بودم و همچنان مخالف هستم. در یکی از مدارس دیدم دانش‌آموزی با پتو در حال درس خواندن هستند و یا در مدرسه‌ای معلمان سرویس بهداشتی نداشتند و از سرویس بهداشتی دانش‌آموزان استفاده می‌کردند.دانش‌آموزانی که در این شرایط درس می‌خوانند مسلما مانند مدارس تهران نتیجه نمی‌گیرند.ما این را بررسی کردیم. تأثیر پایه دهم و تاثیر قطعی یازدهم را حذف کردیم و تاثیر دوازدهم را به چهل درصد رساندیم. علاوه بر این، بعضی در دروس تخصصی ضعیف هستند و ما دروس عمومی را برگرداندیم.کار دیگری که انجام شد ترمیم معدل بود که بر طبق آن فرصتی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده می شود تا به ترمیم معدل خود بپردازند.اما برای ۱۴۰۴ دیگر فرصتی باقی نیست و این موارد برای کنکور سال ۱۴۰۵ تأثیر خواهند گذاشت.

او ادامه داد: تا زمان رتبه‌بندی معلمان آمار دقیقی از دانش‌آموزان و معلمان (نهضتی، پیش‌دبستانی و خرید خدمتی) نداشتیم. تا آمار نباشد نمی‌توانیم تصمیم درست بگیریم.آمار ترک تحصیل در مناطق محروم در سال جاری بیشتر شده‌ و در مراکز استان‌ها هم افرادی درحال تحصیل به‌صورت مختلط و چندپایه در کنار هم در کانکس هستند. در این شرایط مسلما کار فرهنگی به نتیجه نخواهد رسید.

حجت الاسلام و المسلمین استاد مصطفی الهیاری دبیر ستاد حوزوی راهبری تحول آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: من موضوع عدالت آموزشی را دربرابر ظلم آموزشی قرار می‌دهم. می‌خواهم ایده‌ای را مطرح کنم؛ بزرگترین ظلم و فساد آموزشی که در ایجاد آن هم دولت‌ها و هم مجلس ها و هم خود مردم موثر هستند عدم تحقق سند بنیادین آموزش و پرورش است.هیچ سخنرانی از رهبری درمورد آموزش و پرورش نمی‌بینید مگر اینکه درمورد عدم تحقق تحول گلایه داشته‌اند.نقشه راهی پیشنهاد شد و پیش‌نویس آن آماده شده که این پیش‌نویس هم ایرادات جدی دارد که در صورت عدم رفع آنها تحول ممکن نخواهد شد.اگر کسی می‌خواهد وزیر آموزش و پرورش باشد باید دغدغه و برنامه و نقشه راه برای تحول داشته باشد و در غیر اینصورت نباید وزیر شود.

وی ادامه داد: شما باید فقط به سراغ چرخش‌های تحول آفرین بروید. قرار بوده است ما یک نهاد فرهنگی اجتماعی و مولد نهاد انسانی داشته باشیم.‌ اگر به جای آموزش و پرورش تنها نهاد آموزشی داشته باشیم این ظلم است و نه عدالت.ما به جای معلم به‌عنوان انتقال‌دهنده دانش باید معلم را به‌عنوان اسوه تربیتی و سامان‌دهنده امور تربیتی برای ارتقای حیات طیبه داشته باشیم. اگر نتوانیم چنین معلمی تربیت کنیم این ظلم و فساد و بی‌عدالتی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز