خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان منابع طبیعی اعلام کرد:

نیاز به تولید ۶۰۰ میلیون نهال برای احیای جنگل‌های زاگرس/ برنامه‌ریزی برای گسترش زراعت چوب در کشور

نیاز به تولید ۶۰۰ میلیون نهال برای احیای جنگل‌های زاگرس/ برنامه‌ریزی برای گسترش زراعت چوب در کشور
کد خبر : ۱۴۱۴۷۶۲

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از برنامه‌ریزی برای گسترش زراعت چوب در کشور خبر داد و گفت: برای احیای جنگل‌های زاگرس حداقل به تولید ۶۰۰ میلیون نهال نیاز داریم که البته پیش از تولید نهال‌ها باید بذر مربوط به آنها تولید شود که هم‌اکنون بخشی از این کار در نهالستان‌های استان‌های زاگرسی دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور صبح امروز در حاشیه چهل و هشتمین جلسه ستادی طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران در جمع خبرنگاران گفت: سازمان منابع طبیعی در سال‌های گذشته از هدف اصلی خود یعنی حفاظت و احیای عرصه‌های طبیعی دور شده بود و بیشتر به سازمانی مرتبط با تخصیص زمین تبدیل شده بود و کمتر به دستاوردهای غیربازاری عرصه‌های منابع طبیعی کشور توجه می‌شد.

وی افزود: هدف اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری حفظ پوشش گیاهی کشور و توسعه آن است و ما تولیدکننده و تامین‌کننده کالاهای غیرمبادله‌ای هستیم که به چشم نمی‌آید، اما منجر به تولید و حفظ اکسیژن و آب و جذب گرد و غبار و کاهش خطر سیل در نقاط مختلف کشور می‌شود.

نوبخت با اشاره به تشدید روند فرسایش خاک در ایران در سال‌های اخیر گفت: در سال گذشته ۲۷ سفر استانی به نقاط مختلف کشور انجام دادیم و مشاهده کردیم که بیشترین فرسایش خاک در استان‌هایی از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان مشاهده می‌شود و برای مقابله با فرسایش خاک و اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی تمرکز بیشتری بر این استان‌ها بخصوص کانون‌های گرد و غبار سیستان و بلوچستان خواهیم داشت.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: فرسایش خاک و گرد و غباری که در منطقه سیستان وجود دارد، به حدی است که شرایط زندگی را برای مردم این منطقه بسیار دشوار کرده است؛ به همین دلیل، جلسه اخیر ستاد ملی گرد و غبار در شهرستان زابل برگزار شد تا نشان دهیم مقابله با گرد و غبار و اجرای طرح‌های نهال‌کاری با هدف تثبیت کانون‌های ریزگرد در منطقه سیستان برای دولت اهمیت زیادی دارد.

نوبخت همچنین خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است در استان سیستان و بلوچستان در سطحی بالغ بر ۸۰۰ هزار هکتار فعالیت‌های مرتبط با جلوگیری از فرسایش خاک، بیابان‌زدایی و مهار ریزگردها انجام می‌شود. همچنین مطالعات اجرای طرح‌های گسترده آبخیزداری در این استان انجام شده است تا بتوانیم با اجرای این طرح‌ها به حفظ آب‌های موجود در داخل کشور در منطقه کم‌آب سیستان و بلوچستان کمک کنیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی به وضعیت نامناسب جنگل‌های زاگرس نیز اشاره کرد و گفت: برای احیای جنگل‌های زاگرس حداقل به تولید ۶۰۰ میلیون نهال نیاز داریم که البته پیش از تولید نهال‌ها باید بذر مربوط به آنها تولید شود که هم‌اکنون بخشی از این کار در نهالستان‌های استان‌های زاگرسی دنبال می‌شود. بخشی از نهال‌های تولیدشده در طرح کاشت یک میلیارد درخت در عرصه‌های جنگلی زاگرس کاشته خواهد شد و اساسا این طرح نقش مهمی در حفظ و احیای جنگل‌های طبیعی خواهد داشت.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای گسترش زراعت چوب در کشور خبر داد و عنوان کرد: بخشی از طرح کاشت یک میلیارد درخت به توسعه زراعت چوب اختصاص دارد و در این طرح حداقل ۳۰۰ میلیون درخت با هدف زراعت چوب تولید می‌شود و به دنبال آن هستیم که این طرح به بخشی از رفع نیاز صنایع چوبی کشور کمک کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد که نیاز چوبی صنایع کشور سالانه ۱۲ میلیون متر مکعب است و این در حالی است که در حال حاضر سالانه تنها ۵ میلیون هکتار چوب از منابع داخلی تامین می‌شود و برای مابقی آن نیازمند واردات هستیم که دشواری‌های خاص خود را دارد و در برخی مواقع خطر ورود آفات به کشور را تشدید می‌کند و به همین دلیل محدودیت‌های زیادی برای واردات چوب وضع شده است.

وی در پایان گفت: همه این مسائل به افزایش قیمت چوب در داخل کشور دامن زده است که فشار قاچاقچیان بر قطع درختان جنگلی را نیز تشدید کرده است و بنابراین حتی برای حفاظت از جنگل‌های طبیعی کشور نیز چاره‌ای جز گسترش زراعت چوب نداریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز