خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور:

خشکسالی در ایران ۳۰ ساله شد/ احتمال تخلیه کامل برخی آبخوان‌های کشور تا ۲۰۴۰

خشکسالی در ایران ۳۰ ساله شد/ احتمال تخلیه کامل برخی آبخوان‌های کشور تا ۲۰۴۰
کد خبر : ۱۳۶۹۵۱۳

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: براساس شاخص خشکسالی SPI ما از سال ۱۳۷۰ به بعد به جز سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ همواره در کشور خشکسالی داشته‌ایم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی سازمان هواشناسی کشور، احد وظیفه در نشست تخصصی «تغییر اقلیم از دیدگاه هواشناسی» در محل پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی اظهار داشت: براساس شاخص خشکسالی SPI ما از سال ۱۳۷۰ به بعد به جز سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ همواره در کشور خشکسالی داشته‌ایم. همچنین شاخص‌های دیگر خشکسالی نیز گویای وجود درازمدت خشکسالی در کشور است.

وی افزود: براساس شاخص  SPEI که علاوه بر بارش، تبخیر و تعرق، اثر دما را نیز لحاظ می‌کند، کشور ما همواره در خشکسالی است و برخی نقاط دیگر دنیا نیز به شدت نسبت به این شاخص تغییر کرده و خشک‌تر شده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: به طور کلی برخی پارامترهای اقلیمی کشور در ۵۰ سال اخیر تغییر کرده‌اند، برای نمونه، دما در هر دهه به طور متوسط حدود ۰.۴ درجه افزایش یافته و به تبع آن تبخیر نیز افزایش یافته است.

کاهش ۵۰ میلی‌متری بارندگی تجمعی سالیانه در ایران 

وظیفه در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: میانگین بارش تجمعی کشور نیز در پنج دهه اخیر از ۲۵۰ به حدود ۲۰۰ میلی متر در سال در یک دهه اخیر کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به سطح تحت تاثیر خشکسالی در کشور عنوان کرد: خشکسالی پیامدهای بسیاری در پی دارد که یکی از آنها افزایش مهاجرت به شهرها است. 

وی همچنین به آخرین تغییرات آبخوان‌های کشور اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر بیش از ۸۰ درصد آب تجدیدپذیر سالانه از زمین پمپاژ می‌شود، این در حالی است که استاندارد جهانی آن ۲۰ درصد است و در هر صورت برای پایداری سرزمین نمی‌بایست از ۴۰ درصد تجاوز کند.

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور در پایان گفت: در صورت ادامه این روند، روندهای گذشته نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۴۰ برخی آبخوان‌های کشور به طور کامل تخلیه خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز