خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

شناسایی افرادی که قصد اقدام به خودکشی دارند

شناسایی افرادی که قصد اقدام به خودکشی دارند
کد خبر : ۱۵۲۷۶۷۹

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: افرادی که به دلایلی ممکن است، در معرض خطر اقدام به خودکشی باشند را به طور کامل شناسایی می‌کنیم.

«حامد مصلحی» مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از خودکشی چه اقدامات پیشگیرانه‌ای در کشور صورت گرفته است؟ گفت: در حوزه خودکشی مهم‌ترین نکته این است که بتوان با آن فردی که درگیری افکار خودکشی است، راحت ارتباط بگیریم. بنابراین فردی که این درگیری‌های فکری را دارد نباید احساس استیگما یا انگ اجتماعی داشته باشد، بلکه باید بتواند این افکار را راحت بیان کند تا بتوان به او کمک کرد. 

وی ادامه داد: بر همین اساس افرادی را که ممکن است به دلایلی در معرض خطر اقدام به خودکشی باشند را به طور کامل شناسایی می‌کنیم. در ابتدا فاکتورهای خطر را می‌سنجیم و اگر در فاکتور‌های خطر، نکاتی وجود داشت، اجازه می‌دهیم که سوال بعدی از او پرسیده شود و از فرد پرسیده می‌شود که آیا به خودکشی فکر کرده است یا خیر؟ آیا درگیری‌هایی در این زمینه دارد یا خیر؟ 

توضیح درباره ارائه خدمات پیشگیرانه از خودکشی

مصلحی عنوان کرد: برای رهایی از این مسئله و اینکه بتوانیم افراد در معرض خطر خودکشی را پیدا کنیم، برنامه‌هایمان را به روز کرده ایم. به این صورت که افرادی که افسردگی دارند و یا افرادی که به دلیل تکانشی، سابقه اقدام به خودکشی داشته‌اند را شناسایی کرده و از آن‌ها سوالات دقیق‌تری پرسیده می‌شود. اگر نتیجه سوالات مثبت باشد، بلافاصله فرد به پزشک و روان‌شناس ارجاع داده می‌شود برای اینکه مداخلات بعدی را دریافت کند. 

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: باید توجه داشت که خودکشی در افرادی که سابقه اقدام به خودکشی داشته‌اند و همچنین افرادی که در اطرافشان خودکشی اتفاق افتاده است، معنی‌دار است. ما با تمرکز بر این حوزه‌ها توانستیم این دو گروه در معرض خطر را کنترل کنیم. 

او افزود: از طرف دیگر افسرده‌هایی که احتمال افسردگی اساسی در آن‌ها دیده می‌شود را با ارجاع به متخصص کمک می‌کنیم. این عمل نیز در کنترل و پیشگیری از خودکشی بسیار موثر بوده است. 

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص هزینه خدمات پیشگیرانه از خودکشی توضیح داد: خدمات حوزه بهداشت تا آنجایی که افراد ارجاع پیدا می‌کند، رایگان است. به طور کلی خدمات روانشناسی که خدمت گرانی نیز است و طبق تعرفه هر جلسه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد را به صورت رایگان ارائه می‌دهیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز