خبرگزاری کار ایران

جلیلی:

رئیس جمهور باید انضباط مالی را در اولویت قرار دهد

رئیس جمهور باید انضباط مالی را در اولویت قرار دهد
کد خبر : ۱۴۹۴۸۷۵

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد اقتصادی گفت: یکی از فرصت‌های بسیار خوب این است که برنامه هفتم و دولت چهاردهم همزمان آغاز می‌شود، دولت باید یک دولت نقش آفرین باشد و بتواند برای هر یک از مردم ما زمینه را برای نقش آفرینی فراهم کند از سوی دیگر رییس جمهور باید انضباط مالی را اولویت دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری امشب در برنامه میزگرد اقتصادی از سلسله برنامه‌های صداوسیما در مسیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از بحث‌های بسیار مهمی که به نظر ما در این ایام انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود و مردم سوال می‌کنند این است که کاندیداها باید برنامه خودشان را معرفی کنند اینکه چه راه حلی دارند. 

وی ادامه داد: معمولا در بحث‌ها مطرح می‌شود که شعار یک نامزد شعار است، من بارها عرض کردم که شعار باید خلاصه و عصاره برنامه‌ای باشد که شما برای کشور دارید؛ این شعاری که ما مطرح کردیم بر این مبناست. در برنامه‌های سیاسی و فرهنگی بخش‌هایی از آن را اشاره کردم و امشب هم در حوزه اقتصادی عرض خواهم کرد. 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه ابراز داشت: این شعار باور ماست، ۱۰-۱۵ سال است که ما مطالعات زیادی داشتیم، شش برنامه قبل و شش برنامه بعد از انقلاب، خاطراتی که نوشته شده، اندیشه‌های کارگزاران اقتصادی و موارد بسیار دیگری را مطالعه کردیم و بر همین اساس برنامه تدوین شده است. 

وی افزود: یک سوال مهمی که امروز مردم دارند این است که خب در این جلسات سوالات مطرح می‌شود و افراد پاسخ می‌دهند، سوالی که مطرح است این است که چرا این‌ها انجام نشده، چرا این راه حل‌ها اجرایی نشده است. یک گروهی از هاروارد آمدند و در سال ۴۱ حاصل ۴ سال کار و مطالعه خود را ارایه کردند شما وقتی این کتاب را می‌خوانید برخی موارد هنوز وجود دارد. 

جلیلی ابراز داشت: بنده در برنامه‌هایی که داشتم ۴ موضوع را مطرح کردم و اولویت خودم قرار دادم، که این ۴ موضوع ذیل همان برنامه کلی ماست. اگر ما در شعار گفتیم «یک جهان فرصت» اعتقاد و باور ماست که برخی از کشور‌ها بعضی از ظرفیت‌ها را دارند خداوند همه این‌ها را به ما داده است و از همه مهمتر کشور ما دارای نیروی انسانی خیلی خوب است، تحقق این‌ها نیازمند جهش است و برای جهش هم نیاز به برنامه داریم. 

وی تاکید کرد: یکی از فرصت‌های بسیار خوب این است که برنامه هفتم و دولت چهاردهم همزمان آغاز می‌شود، دولت باید یک دولت نقش آفرین باشد و بتواند برای هر یک از مردم ما زمینه را برای نقش آفرینی فراهم کند از سوی دیگر رییس جمهور باید انضباط مالی را اولویت دهد.

حسین زاده بحرینی گفت: یک مشکل بزرگ در ایران وجود دارد و آن بحث ارزش پول ملی است. متاسفانه ارزش پول ملی ما به طور مستمر کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر بازار ارز پیش بینی‌پذیری خودش را از دست داده است. البته در چندماه اخیر در بانک‌ مرکزی و دولت هم اتفاقات رخ داد. در برنامه صراحتا درباره ارزش پولی ملی تاکید شده است، اصل بحث اینجاست چگونه باید به این هدف برسیم. آیا ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی یا مرکز مبادله را حفظ می‌کنید؟ 

جلیلی در پاسخ اظهار داشت: اگر ما از حفظ ارزش پولی ملی صحبت می‌کنیم اولین گام چیست؟ باید بر ریال حاکمیت داشته باشیم، زیرا اگر بر پول ملی خود حاکمیت نداشته باشیم، ارزشش کاهش پیدا کرد. چرا چرخه موبایل را بر ما بسته اند؟ چون حاکمیت دلاری است. برای حاکمیت دلار مثلا باید سامانه‌های تاسیس شوند که همه چیز آنجا شفاف باشد. ما چند سامانه جدی داریم که باید آن‌ها را حفظ وتکمیل شوند و هم با هم در ارتباط با حاکمیت ریال باشند. 

وی افزود: مطلب بعدی رشد نقدینگی است باید کنترل شود. یکی از برنامه‌های من که‌در پیام تبریک خودم به آقای رئیسی گفتم، ارز آوری است. این ارز آوری چگونه است؟ من فروش نفت و این‌ها را کافی نمی‌دانم، اگر ما ارز آوری را اولویت برایش قائل هستیم باید تمام دستگاه‌ها مکلف شوند. ظرفیت‌های ما دانشگاه‌ها و اساتید ما هستند که همه دنیا طالب هستند. دانشگاه استنفورد دهمین هلدینگ اقتصادی جهان شده است، ما هم می‌توانیم با داشتن برنامه به دانشگاه‌ها مأموریت ارزآوری دهیم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم. دولت بر اقتصاد نقش تنظیم‌گری نیز دارد. برخی از معاملات مجاز که هم اکنون در حال انجام در بسترهای غیر رسمی صورت می‌گیرد و لازم است بستری فراهم شود که آنها به صورت رسمی انجام شود.

وی در مورد تعیین قیمت ارز گفت: هم‌اکنون معاملات رسمی در بازارهای غیر رسمی اتفاق می‌افتد و برای آن‌ها هیچ تنبیهی در نظر گرفته نشده است، به نظر من این از اختیارات دولت است و می‌تواند این موارد را در هفته اول کاری خود نیز ابلاغ کند. اگر حاکمیت ریال نباشد و معاملات رسمی نیز در فضای غیر رسمی صورت گیرد چگونه می‌توان کشف قیمت کرد؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در حال حاضر بودجه ارزی روشن و شفافی وجود ندارد. فاصله میان تخصیص تا تأمین وجود دارد. معتقدم باید این مباحث را ساماندهی کرد.

جلیلی در ادامه به پرسش‌های داوود دانش جعفری دیگر کارشناس اقتصادی حاضر در برنامه، که استراتژی‌های اقتصادی دولت او را جویا شد، گفت: در مورد دولت سایه هم که اشاره فرمودید، گفتم که این یک گفتمان است و یک تشکیلات نیست. اینکه هر کسی که توانی دارد باید دولت را در سایه دنبال کند و اگر کاری خطا است، آن را تصحیح کند. باور من این است که هر دانشگاه باید یک دولتی در سایه باشد.

وی افزود: معتقدم هر دولتی که منتخب مردم باشد باید تقویت شود و لازم است از کارهای خوب آن دولت پشتیبانی کنیم و اگر به خطا می‌رود و یا در بخشی نقص دارد، لازم است آن را جبران کنیم، این مسئله ارتباطی به این ندارد که دولتی که روی کار آمده رقیب ما بوده و یا خیر، به طور مثال به آقای روحانی می‌گفتیم با آنچه شما می‌گوئید تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. ویژگی دولت شهید رئیسی این بود که از آنچه ما می‌گفتیم استقبال می‌کرد. آقای رئیسی ظرف دو سه روز دستور می‌داد که دستگاه‌ها نکاتی را که ارائه می‌کردیم برای رفع مشکلات، اجرایی کنند. این موضوع نشاط اجتماعی به وجود می‌آورد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این‌طور نبوده که در دولت سایه حق جلسه پرداخت شود همه خودشان با اشتیاق می‌آمدند، این جلسات یک الگو بوده بدون آنکه در آن‌ها یک ریال هزینه شود.

مشکلاتی از اقتصاد ما که در سال ۴۱ مکتوب شده بوده همچنان پابرجاست و باید این مسائل حل شود
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این موضوع که ۶ برنامه توسعه پیش از انقلاب اسلامی و شش برنامه توسعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی را مطالعه کرده است، گفت: ما این مطالعات را داشتیم که به قول شما مجدد چرخ را از ابتدا اختراع نکنیم، مشکلاتی از اقتصاد ما که در سال ۴۱ مکتوب شده بوده همچنان پابرجاست و باید این مسائل حل شود.

جلیلی به گزارشی پیرامون بازه ۴۰ ساله کنگره آمریکا از اقتصاد چین اشاره کرد و گفت: چین ظرف ۴۰ سال اقتصاد خود را به شکل چشم‌گیری ارتقا داد. معتقدم رئیس جمهور نباید دچار روزمرگی شود، باید به موقع تصمیم بگیرد و دچار تردید و تزلزل نشود.

وی در رابطه با تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا و احتمال هدف‌گذاری کاهش سهم ایران از بازار نفت که مورد اشاره دانش جعفری بود، مطرح کرد: خوب است که واقعیت و این میدان را بشناسیم، می‌دانید که عرصه مهم است و در سیاست خارجی نقاط افتراق، ایجاد تقابل می‌کند. بحث ما این است که ما در دنیایی که ۲۰۰ کشور وجود دارد، با بسیاری از آنها نقاط اشتراک داریم. نباید تجربه را تکرار کرد. همانطور که رقیب ما در سال ۹۲ توافق را انجام داد و به اذعان آژانس، ایران به همه تعهدات خود عمل کرد اما طرف مقابل، همه توافق‌ها را نقض کرد. بایدن رئیس جمهور جدید که آمد همه آن سیاست‌ها را دنبال کرد.

آل اسحاق  گفت: در حوزه داخل فرصت های بسیاری داریم، چگونه می خواهید بلقوه ها به فعل برسانیم ؟ مسائل اقتصادی با دستور نمی‌شود. شما هماهنگ کننده و اداره کننده هستید،  آیا کسانی که می‌خواهند اجرا کنند تجربه عملیاتی دارند؟ باید تیم اقتصادی شما بر اساس یک محور جلو برود آیا تیم دارید؟ منابع چقدر ارزیابی کرده اید؟ آیا الزامات جهانی راحت است ؟ شما چگونه میخواهید با جهان ارتباط بر قرار کنید؟ مردم آیا چیزی برای سرمایه گذاری دارند؟ آیا اجازه حساب رسی سیاست ها را خواهید داد؟ 

جلیلی گفت: شهید سلیمانی می‌گفتند از تهدیدها می‌شود استفاده کرد. اگر ما بخواهیم فقط تهدیدها و ضعف ببنیم چگونه می‌خواهیم برطرف کنیم؟ با قدرت می‌شود برطرف کنیم. زمانی که من بودم چگونه تهدیدها را به فرصت تبدیل کردیم با قدرت‌ . باید فرصت‌ها را شناخت و آن‌ها تبدیل کرد به قدرت . شما قالی می‌خواهید ببافید باید نقشه داشته باشید.برخی از ایرادها اشکالتی است که با تیم هماهنگ رفع می‌شود. با جزیره ای عمل کردن وزارت خانه ها نمی‌شود . کار ویژه رئیس جمهور این است که نگذاریم جدا از هم کار کنند. یکبار شمردیم در کشور ۵۲ شورای قانونی در کشور وجود دارد تصمیم اقتصادی می‌گیرند بعد دیدیم ۶۲ شورا شدند باید جلوی این ها را گرفت تا همه باهم هماهنگ  تصمیم بگیرند.

وی افزود: برای مسئولیت ها بسیار اهلیت مهم است ‌. این همه شرکت های دولتی داریم ، ارزیابی و اثر بخشی عملیاتی شان کجاست؟ این که می‌گویم دولت سایه یک گفتمان است ، همین است که سر ۶ ماه بپرسد چه شد؟ اگر می‌گویم هر ایرانی یک نقش پرشکوه همین‌جاست.  وقتی صحبت از هدف می‌کنیم با هدف گذاری کرد. برای افزایش بهره وری ، سرمایه یک بخشی از ان است بخش دیگرش مدیریت است وبخش دیگرش نیروی انسانی است. برخی از فناوری ها به گونه ای است اگر ۴ سال به آن اهمیت ندهیم ۴۰ سال عقب می‌افتیم. مثلا مدیران بانک، از یک بانک به بانک دیگری رفتند، ما در یک ۴ سال قرار است مدیران و هیأت مدیره آموزش کنیم. باید بر روی منابع داخلی و خارجی کار کنیم‌. سرمایه باید قابل اتکا باشد چرا که برخی از کشورها آمادگی برای سرمایه گذاری دارند و تمامی این‌ها باید در عمل بیاید. بخش دیگر منابع داخلی ماست. من به یکی از شهرستان‌های محروم سیستان و بلوچستان رفتم ، مردم می‌گفتند یک فردی آمده است ازشان کلاه برداری کرده است ، فکر می‌کنید این عدد چقدر یود؟ ۱۸۰ میلیارد تومان بود. یا در مجلس دهم گفتیم درخصوص پترو پالایشگاه باید اقدام شود ، زیرا عوض این که نفت را بشکه ای ۸۰ دلار بفروشی می‌توانید محصولات نفتی را بفروشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در همین رابطه بیان کرد: ۶۴ شورای اقتصادی تصمیم می‌گیرند و باید این‌ها با هم هماهنگ و هم‌افزا باشند. رئیس جمهور باید هماهنگی‌ها را ایجاد کند. سه شب گذشته در اراک به هپکو رفتم و حالا صحبت من در مورد درست یا غلط بودن واگذاری آن نیست، ۱۸۰۰ ماشین راهسازی توسط هپکو ساخته می‌شد و این میزان تولید به صفر رسیده چرا که کسی که این کارخانه به آن واگذار شده اهلیت نداشته است. هیئت مدیره‌هایی که بر اساس روابط سیاسی شکل می‌گیرند، اثربخشی عملکرد آن‌ها مورد توجه قرار نگرفته است و سه چهارم بودجه کشور در این قسمت‌ها است.

جلیلی در رابطه با حسابرسی سیاست‌ها در دولت خودش در صورت موفقیت در انتخابات عنوان کرد: وقتی می‌خواهیم یک هدف محقق شود باید به نقش مؤلفه‌های مختلف در تحقق آن توجه کنیم. رهبری در سیاست‌های برنامه ابلاغ فرمودند که علاوه بر سرمایه، به فناوری و مدیریت امور توجه کنیم، همچنین نیروی انسانی متخصص یک فرصت خوب برای توسعه است. توجه داشته باشیم که با فناوری می‌توان رشد کرد، برخی از فناوری‌ها به گونه‌ای است که اگر در ۴ سال به آن توجه نکنیم کشور ۴۰ سال عقب می‌ماند و راه ما بسته می‌شود و اگر به آن توجه کنیم قدرت پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: مدیریت یک موضوع مهم است و ما برنامه‌ای برای تربیت بسیاری از مدیران از جمله مدیران بانکی نداشتیم و آن‌ها در یک حلقه مدام از یک بانک به بانک دیگر رفته‌اند. وظیفه ما این است که کارهایی را انجام بدهیم که ۱۰ سال دیگر جواب دهد. همانطور که دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما نیز باید بکاریم و دیگران بخورند. موضوع برنامه‌ها این است که باید به مصلحت کشور انجام شود و مسئله فردی نیست که حتماً یک اتفاقی در یک دولت ۴ ساله رخ دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به آمادگی بسیاری از کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری پرداخت و گفت: باید به منابع داخلی نیز توجه داشته باشیم. اگر برنامه برای جذب سرمایه‌های خرد داخل کشور داشته باشیم و مردم به دولت اعتماد داشته باشند، می‌توان به درستی از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. در حوزه نفت و گاز باید تا می‌توانیم زنجیره تولید را ارتقا دهیم که به ارزآوری کشور کمک شود و وقتی نفت را به فراوری تبدیل کنیم با چند برابر قیمت محصولات را خواهیم فروخت. و من به ساخت پتروپالایشگاه تاکید دارم.

جلیلی در رابطه با استقلال بانک مرکزی و رابطه خودش با قانون جدید بانک مرکزی که سوال حسین‌زاده بحرینی کارشناس اقتصادی برنامه بود، گفت: اقتدار بانک مرکزی در چهارچوب وظایفی که دارد مهم است. من فکر می‌کنم رئیس جمهور در مواجهه با قانون جدید بانک مرکزی باید نظارت داشته باشد که بانک مرکزی وظایف تعریف شده در قانون جدید را به خوبی انجام دهد.

وی ادامه داد: شاهد این هستیم که بانک‌ها در موارد مختلف تخلفاتی دارند، از جمله خلق پول بی‌رویه و یا اضافه برداشت. طبق یک گزارش رسمی، یک بانک با اضافه برداشتش بیش از ۶ درصد تورم ایجاد کرد.

وی افزود: عملکرد بانک‌ها این است که ابتدا به بنگاه‌های خود تسهیلات می‌دهند. در حالی که لازم است بانک‌ها به صورت تخصصی فعالیت کنند. اقدامات بانک‌ها در مقابل خلق پول باید در راستای منافع کشور صورت گیرد. به نظرم رئیس جمهور باید بر عملکرد بانک مرکزی نظارت کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش دیگری از سوی دانش جعفری در مورد این‌که آیا شما اگر رئیس جمهور شوید به بانک مرکزی دستور می‌دهید که پول چاپ کند یا خیر گفت: کسری بودجه از کجا شکل می‌گیرد؟ یکی از عوامل، خلق پول است که توسط دولت‌ها اتفاق می‌افتد. فقط در یک مورد خاص می‌توان با اجازه این کار انجام داد نه آن‌که برای جبران ضعف‌ها به آن متوسل شد.

جلیلی همچنین به مشکلات پیش آمده در هپکو که حتی در دوران جنگ نیز تولیدات بالایی داشت پرداخت و افزود: آن‌ها هم اکنون نیز از موضوع واردات گله داشتند اما تولید آنها از ۱۸۰۰ دستگاه به ۴ دستگاه رسیده بود. حالا تولید آن‌ها به ۱۶۰۰ دستگاه رسیده و می‌گویند می‌توانند بیش از این نیز دستگاه تولید کنند.

جلیلی ۵ مورد از الزامات تجارت داخلی و خارجی چه میدانید گفت: من با ۲۲ صنف جلسه داشتم . ۱۷ بحث را آورده ایم . در بحث های مختلف حرف زدیم.میگویند تصمیم‌های را دولت می‌گیرند بدون این که طرف بحث باشند و این امر باعث می‌شود چرخه معیوب شکل گیرد.  باید بازارهای صادراتی را گسترش دهیم . ۱۳۵ میلیارد بازار پالایشگاه در همین کشورهای همسایه ماست. یکی از برنامه‌های من این است دولت باید کنار بازرگان و تولید باشد و در خیلی از سفرهای خارجی ببریم.

وی در پایان گفت: اگر امروز از یک ایران جهش صحبت می‌کنیم یک شعار نیست و این با یک دولت نقش آفرین ممکن است و برای هر ایرانی زمینه نقش آفرینی را ایجاد کنیم.  رئیس جمهور باید بداند چه هدفی دارد و به موقع عمل کند

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز