خبرگزاری کار ایران

در دهمین رویداد بزرگ تراکنش ایران عنوان شد:

جایگاه هوش مصنوعی در سیستم بانکی کشور

جایگاه هوش مصنوعی در سیستم بانکی کشور
کد خبر : ۱۵۷۹۶۵۸

مراکز داده هوشمند و استفاده از فناوری‌های نوین مبتنی بر هوش مصنوعی و بلاک چین در این حوزه حائز اهمیت هستند.

به گزارش خبرنگار بازرگانی ایلنا؛ دهمین رویداد بزرگ تراکنش ایران با حضور برخی از مدیران بانکی کشور برگزار شد. اسماعیل لله‌گانی مدیرعامل بانک رفاه، محسن سیفی مدیرعامل بانک صادرات و همچنین حسینی مدیرعامل بانک سپه در این رویداد سخنرانی کردند.

ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای هوش مصنوعی

اسماعیل لله‌گانی مدیرعامل بانک رفاه در این میزگزد گفت: در تکنولوژی های سرآمد در صنعت بانک اتفاق های خوبی افتاده است. تفاوتهای چشمگیری رخ داده است. در حال حاضر تقریباً بیش از ۸۵ درصد مردم از ابزارهای مختلف استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: سرعت حرکت در حوزه تکنولوژی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است. باید برنامه‌ی مشخصی برای هوش مصنوعی در شبکه بانکی داشته باشیم و مأموریت‌ها به صورت واضح مشخص شوند. برای شبکه بانکی کشور، برنامه‌ریزی استراتژیک مدونی نیاز است تا بتوانیم نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنیم.

او افزود: آموزش نیروی انسانی و مشتریان بسیار مهم هستند. اکنون ابزارهای متعددی با هزینه‌های بالا در شبکه بانکی راه‌اندازی شده‌اند. کاربران این ابزارها باید با تکنولوژی جدید و بحث هوش مصنوعی آشنا شوند.

مدیرعامل بانک رفاه تصریح کرد: توجه به امنیت سایبری نیز بسیار مهم است؛ زیرا امروزه یکی از ریسک‌های بانکی محسوب می‌شود. جنگ سایبری یکی از تهدیداتی است که ممکن است در آینده وجود داشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: حجم مبادلات و ذخیره داده‌ها نیازمند پذیرش و تطابق با تکنولوژی‌های نوین است. باید توجه داشته باشیم که هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها فراهم کند. برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت هوشمندانه در این زمینه ضروری است.

تحول عظیمی در سیستم بانکی با فناوری اطلاعات

محسن سیفی، مدیرعامل بانک صادرات، نیز در دهمین رویداد بزرگ تراکنش ایران اظهار کرد: فناوری اطلاعات ظرفیت‌های عظیمی برای ایجاد تحول در سیستم بانکی دارد. ما با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال حرکت به سوی بانکداری هوشمند هستیم. این تحول نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و فرهنگ‌سازی مناسب است. تکنولوژی‌های پیشرفته به ما این امکان را می‌دهند که در عرض چند ماه، پیشرفت‌هایی معادل چند سال را تجربه کنیم.

او افزود: مسئله اصلی در این حوزه، مدیریت تغییر و تطبیق با فناوری‌های جدید است. ما باید بدنه بانکداری خود را به خوبی تجهیز کنیم و فرهنگ‌سازی مناسب را برای پذیرش فناوری‌های نوین انجام دهیم. این شامل آموزش نیروی انسانی و مشتریان، ایجاد ساختارهای مناسب و استقرار قوانین و مقررات حمایتی است.

سیفی ادامه داد: در گذشته، تفاوت بزرگی بین سرعت حرکت تکنولوژی و سرعت تطبیق ما با آن وجود داشت. اما اکنون ما باید سریع‌تر حرکت کنیم و برنامه‌ریزی استراتژیک مدونی داشته باشیم. این شامل تشخیص نقاط قوت و ضعف و بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های موجود است.

او همچنین بر اهمیت امنیت سایبری تأکید کرد و گفت: امنیت سایبری باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در برنامه‌ریزی‌های ما مدنظر قرار گیرد. جنگ‌های سایبری و تهدیدات مرتبط با آن می‌توانند به صورت جدی سیستم‌های بانکی را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین، باید تدابیر لازم برای مقابله با این تهدیدات اندیشیده شود. قانونگذار در این رابطه باید توجیه باشد. سیاستگذار کشور ما باید در این مورد کاملا آگاه و متوجه باشد.

مدیرعامل بانک صادرات اضافه کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین می‌تواند به ما در افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها کمک کند. امیدوارم که این جلسات و همایش‌ها منجر به شناخت بهتر و استفاده بهینه‌تر از فناوری‌های نوین در سیستم بانکی کشور شود.

کاربرد هوش مصنوعی در ارتقاء تجربه

حسینی، مدیرعامل بانک سپه، نیز در ادامه اظهار کرد: بانک سپه  که قرار است صدمین سالگرد تأسیس خود را جشن بگیرد، تجربه استفاده و کاربرد هوش مصنوعی را در حوزه امنیت و تجربه مشتری به دست آورده است. در عصر حاضر نمی‌توان بدون توجه به تحولات فناوری و کاربرد هوش مصنوعی حرکت کرد.

او افزود: بر اساس تحقیقات بین‌المللی، سطح علوم هوش مصنوعی در صنایع مختلف نسبت به صنعت بانکداری در وضعیت بهتری قرار دارد. صنایع مختلف، از جمله انرژی و بانک‌ها، در کاربرد هوش مصنوعی محتاطانه عمل می‌کنند. ما باید بدانیم دنیا چه کرده و ما چه باید کنیم. پنج راهبردی که بانک‌ها برای به کارگیری هوش مصنوعی اتخاذ کرده‌اند، شامل تحول در تجربه مشتری، بهبود عملیات، توسعه محصولات و خدمات، و تحلیل داده‌هاست.

حسینی ادامه داد: در راهبرد اول، هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها برای ارتقاء کیفیت تعاملات با مشتریان استفاده می‌شود. این شامل شخصی‌سازی و مشاوره مالی مبتنی بر داده‌هاست. در راهبرد دوم، افزایش بهره‌وری عملیاتی از طریق بهینه‌سازی فرآیندهای داخلی و کاهش هزینه‌ها با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین مدنظر قرار گرفته است. ربات‌های پردازش خودکار نیز می‌توانند از طریق انجام فعالیت‌های تکراری و زمانبر منجر به افزایش بهره‌وری شوند.

او افزود: در حوزه نوآوری، طراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با بهره‌گیری از هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین تحلیل داده‌ها یکی دیگر از راهبردهای مهم است. مراکز داده هوشمند و استفاده از فناوری‌های نوین مبتنی بر هوش مصنوعی و بلاک چین نیز در این حوزه اهمیت دارند.

در پایان، حسینی تأکید کرد: استفاده از درگاه‌های پرداخت هوش مصنوعی به منظور تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی و شناسایی و مدیریت ریسک‌ها بسیار مهم است. امیدواریم این رویداد منجر به شناخت بهتر و استفاده بهینه‌تر از فناوری‌های نوین در سیستم بانکی کشور شود.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز