یازدهمین سالگرد « بانکداری سبز» در بانک کشاورزی
یکم مهرماه سال ۱۳۹۲ با امضای سند همکاری مابین بانک کشاورزی و دفتر عمران سازمان ملل متحد (UNDP)، پروژه بین المللی « بانکداری سبز» در راستای «رشد فراگیر و توسعه پایدار» در بانک کشاورزی آغاز شد و طی یازده سال گذشته، همواره رعایت اصول بانکداری سبز و التزام به اهداف این پروژه در طراحی فرآیندها، محصولات و خدمات این بانک مد نظر بوده است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، این بانک اولین بانک ایرانی است که اصول نظام بانکداری سبز را در راهبردها و برنامههای عملیاتی خود به اجرا گذاشته و در همین راستا، با همکاری دفتر عمران سازمان ملل (UNDP ) و تحت نظارت وزارت امور خارجه، پروژه بین المللی « بانکداری سبز در راستای رشد فراگیر و توسعه پایدار» را از سال ۱۳۹۲ آغاز کرده و تاکنون به اصول این برنامه پایبند بوده است.
بر اساس این گزارش، از جمله اقدامات بانک کشاورزی در راستای رعایت اصول « بانکداری سبز و توسعه پایدار» میتوان، حمایت از طرحها و پروژههای دوستدار محیط زیست و همراستا با اصول مصرف بهینه منابع پایه، انطباق خط مشی اعتباری بانک با توصیه ها و الزامات زیست محیطی و معیارهای بینالمللی رشد فراگیر و توسعه پایدار، پرداخت صحیح و نظارت شده تسهیلات و تصویب طرحهای همگام با فناوریهای نوین، دانش بنیان، پاک و منطبق با استانداردهای بین المللی، اجرای سند تحول دیجیتال و تاکید بر خدمات غیرحضوری باهدف کاهش مصرف کاغذ، تقلیل تردد وسایل نقلیه در شهرها، کاستن از مراجعات حضوری به شعب بانک، کاهش نرخ مهاجرت روستائیان به شهرها، سرعت و سهولت دسترسی جامعه به خدمات بانکی، کاهش تنش ها و استرس های مرتبط، انجام مسئولیت های اجتماعی و حمایت مالی و کمک های بلاعوض برای توسعه طرح های مرتبط با حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار را برشمرد.
این گزارش می افزاید: حمایت بانک کشاورزی از توسعه کشتهای گلخانه ای، روشهای نوین آبیاری، ترویج استفاده از بذور گواهی شده، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی و طرح های دانش بنیان، گامی اثرگذار در مقابله با مشکل گرمایش زمین، مدیریت تغییرات اقلیمی و منابع آب، خاک و انرژی و افزایش راندمان تولید در مسیر تحقق اصول بانکداری سبز و توسعه پایدار است.
همچنین اهتمام این بانک به اجرای اصول تحول دیجیتال در صنعت بانکداری، اثرگذاری مثبتی بر سبک زندگی اقشار مختلف جامعه از جمله کشاورزان و دامداران داشته و با ایجاد جهشی نو در شیوه های ارزش آفرینی، تاثیر عمیقی بر زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و روشهای خرید و فروش و تشویق نسل جدید فعالان حوزه کشاورزی به فعالیت در فضای کسب و کار دیجیتال دارد.