خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور خبر داد:

کاهش ۲۱ درصدی مصرف آب در تولید خوراک دام

کاهش ۲۱ درصدی مصرف آب در تولید خوراک دام
کد خبر : ۱۵۲۶۴۴۷

استفاده از ضایعات کشاورزی برای خوراک دام و طیور

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، از کاهش۲۱ درصدی مصرف آب در تولید خوراک دام به واسطه پژوهش های کاربردی محققان این عرصه خبر داد.

به گزارش ایلنا، حسن خمیس‌آبادی، رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به کمبود منابع آبی در کشور و بیلان منفی چاه‌های کشاورزی، گفت: ضرورت توجه به این امر، محققان علوم دامی را ملزم به کشف راهکارهایی کرد که بتواند میزان مصرف آب را تا حد ممکن کاهش داده و در عین حال، کیفیت خوراک تولیدی را نیز حفظ کند.

وی، افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای پژوهشگران علوم دامی، مصرف بهینه بقایا و ضایعات کشاورزی است. در این راستا حتی می‌توان از ضایعات تولید شده در بازارهای میوه و تره بار نیز برای خوراک دام استفاده کرد.

خمیس‌آبادی، با بیان اینکه هم اکنون نیاز صنعت دامپروری کشور به خوراک دام، سالانه حدود ۵۰ میلیون تن برآورد می‌شود، عنوان کرد: محققان علوم دامی توانسته‌اند با مصرف بهینه بقایا و ضایعات کشاورزی، میزان مصرف آب در تولید گوشت مرغ را تا ۹ درصد و در تولید خوراک دام تا ۱۲ درصد کاهش دهند به عبارتی در مجموع، ۲۱ درصد در مصرف آب صرفه جویی شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، ادامه داد: اثربخشی این دستاورد، طی ۱۰ سال گذشته تنها به بهینه‌سازی مصرف آب خلاصه نمی‌شود، چرا که این فناوری، توانسته است ۳.۲ میلیون تن، میزان مصرف نهاده‌ها را کاهش دهد و ۲۳ هزار میلیارد تومان در هزینه تولید، صرفه اقتصادی ایجاد کند. همچنین منجر به افزایش تولیدات خوراک دام تا ۴.۷ میلیون تن شود.

خمیس‌آبادی گفت: پوست پسته، تفاله کارخانجات رب گیری، ساقه و برگ تر چغندر قند، بقایای نیشکر، خرمای ضایعاتی و غیر خوراکی، بقایای بوته گوجه فرنگی و بقایای خشک ذرت دانه‌ای، از نمونه‌هایی هستند که می‌توانند با دستاورد معرفی شده، به خوراک دام تبدیل شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز