خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات‌مدیره کانون علم، فن و دانش بازار صنعت زنبورعسل عنوان کرد:

عرضه عسل تقلبی بلای جان تولیدکنندگان/ الزام بر معافیت عسل از پرداخت ارزش افزوده

عرضه عسل تقلبی بلای جان تولیدکنندگان/ الزام بر معافیت عسل از پرداخت ارزش افزوده
کد خبر : ۱۵۲۰۵۱۰

رئیس هیات‌مدیره کانون علم، فن و دانش بازار صنعت زنبورعسل کشور با اشاره به مشکلات عدیده زنبورداران، گفت: وضعیت زنبورداران در سال‌های اخیر اسفناک بوده و دستگاه‌های متولی توجه چندانی به این صنعت ارزشمند نداشته‌اند.

 عفت رئیسی، رئیس هیات‌مدیره کانون علم، فن و دانش بازار صنعت زنبورعسل در گفتگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات زیاد، تعداد بالائی از زنبورهای کشور از بین رفتند، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت جدی نگرفتن استاندارد اجباری عسل و اجرایی نشدن آن بود؛ به‌ همین دلیل شاهد حجم زیادی از عسل‌های تقلبی با قیمت‌های بسیار پائین در بازار هستیم که کسب و کار زنبورداران را با مشکلات جدی مواجه کرده است و باعث شده که عسل تولیدی آنها روی دست‌شان باقی بماند؛ چرا که بسیاری از عسل‌های تقلبی در بازار با قیمت‌های پائین به فروش می‌رسند و زنبورداران توان رقابت با آن را ندارند.

وی تاکید کرد: درآمد زنبورداران پاسخگوی هزینه‌های بالای تولید آنها نیست، متاسفانه برخی شرکت‌ها عسل تقلبی و مواد مصنوعی شبه‌عسل را به بازار عرضه می‌کنند و حجم زیادی از عسل‌های سطح بازار تقلبی است که کار زنبورداران را سخت کرده است.

عسل نباید مشمول ارزش افزوده باشد

مدیرعامل اسبق اتحادیه زنبورداران کشور در ادامه گفت: متاسفانه دستگاه‌های متولی به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی در رسیدگی به مشکلات زنبورداران، تسهیل کسب و کار آنها و رفع موانع تولید، بسیار ضعیف عمل کرده اند؛ به‌عنوان مثال در حالی که عسل یک محصول کشاورزی است و مانند دیگر محصولات کشاورزی از ارزش افزوده معاف است، اما از سال ۱۴۰۱ به بعد به‌دلیل عملکرد ضعیف این وزارتخانه، ۹ درصد ارزش افزوده به محصول عسل تعلق گرفته است که باعث چالش‌های فراوانی برای این صنعت شده است و متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی در این موضوع عملکرد مناسبی نداشته است.

رئیسی افزود: با وجود آنکه این موضوع با تلاش‌های فراوان به صحن علنی مجلس رفته است و مجلس به حذف ارزش افزوده رای داد، اما این موضوع هنوز در شورای نگهبان تائید نشده و به آن ایراد گرفته است. درحالی‌که هیچ پروسه و فرآیند تبدیلی بر روی محصول عسل انجام نمی‌شود و یک ماده خام کشاورزی است که نباید مشمول ارزش افزوده شود.

وی گرانی نهاده‌های تولید و بالا بودن هزینه‌ها را ازجمله مشکلات جدی تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود:

 نبود داروهای لازم برای زنبورعسل، سمپاشی‌های بی‌رویه در اراضی، ورود داروهای مخرب برای زنبورعسل، وجود باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌های غیرمجاز و دیگر مواد باقی‌مانده در عسل، باعث شده که عرضه عسل ایران در بازارهای جهانی با مشکلاتی مواجه شود و شاهد افت شدید صادرات عسل نیز باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز