خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن فنآوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی مطرح کرد:

افزایش ۲۵ درصدی تولید با هوشمندسازی کشاورزی

افزایش  ۲۵  درصدی تولید با هوشمندسازی کشاورزی
کد خبر : ۱۵۱۲۷۳۳

رئیس انجمن فنآوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) اتاق بازرگانی و رئیس کارگروه هوشمندسازی کشاورزی نظام صنفی یارانه‌ای کشور با اشاره به اینکه افزایش تولید پایدار و تولید محصول سالم از نتایج هوشمندسای کشاورزی است، گفت: با همین منابع و نهاده‌های فعلی و چه بسا با هزینه‌های کمتر، از طریق استفاده از هوشمندسازی در کشاورزی، حداقل ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش تولید در واحد سطح اتفاق می‌افتد.

حمید بهنگار، مدیرعامل شرکت «پرتو تاپ رایان» که در زمینه هوشمندسازی کشاورزی فعالیت دارد، ضمن بیان این مطلب، به خبرنگار ایلنا گفت: حفظ محیط زیست از دیگر مزایای هوشمندسازی در کشاورزی است؛ چرا که مصرف نهاده‌ها در این روش‌ها کاملا بهینه است و آلودگی محیط زیست به‌شدت کمتر می‌شود؛ از طرفی مثلا استفاده از هوشمندسازی در باغات، باعث افزایش طول عمر مفید درختان میوه و افزایش سال‌های بازدهی آنها خواهد شد.

بهنگار با اشاره به اینکه در ایران کشاورزان پیشرو به سمت استفاده از هوشمندسازی آمده‌اند و نتایج خوبی هم گرفته‌اند، گفت: با این وجود تعداد کشاورزان پیشرو به کل کشاورزان کم است و نیاز است که در این زمینه توجه بیشتری به مسائل ترویجی داشته باشیم.  

رئیس انجمن فنآوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) اتاق بازرگانی با اشاره به برخی مزایای دیگر هوشمندسازی کشاورزی، گفت: کشاورزان و باغدارانی که از هوشمندسازی استفاده کرده‌اند، اولا محصول آنها زودتر به بازار می‌رسد و محصول یکدست‌تری دارند و سورتینگ آنها راحت‌تر و بهتر است و سوم اینکه محصول آنها سالم‌تر و باقی‌ماده سم و کود در آنها کمتر است، در نتیجه قیمت فروش برای آنها بیشتر خواهد بود و کشاورزانی که از این سیستم‌ها استفاده کنند، منافع آن را می‌برند.

بهنگار تاکید کرد: اگر هوشمندسازی در کشاورزی همه‌گیر شود، حداقل معادل ۵۰ درصد در مصرف نهاده‌هایی مانند کود و سموم و دیگر نهاده‌ها صرفه‌جویی خواهد شد و به‌شدت در اقتصاد کلان کشور تاثیر گذار خواهد بود.

این فعال حوزه هوشمندسازی کشاورزی گفت: هوشمندسازی یک علم بین‌رشته‌ای است و این امکان را به شما می‌دهد که اطلاعاتی که نیاز به همکاری چندین متخصص دارد را شما به‌تنهایی در این سیستم و به‌راحتی در دسترس داشته باشید.

توجه به مسائل ترویجی

رئیس کارگروه هوشمندسازی کشاورزی نظام صنفی یارانه‌ای کشور توضیح داد: برای ترویج و فرهنگ‌سازی در این زمینه باید دولت به‌ کمک بیاید؛ فرآیندهای تشویقی، مانند نظام رتبه‌بندی و مانند این می‌تواند کشاورزان را به این کار  ترغیب کند؛ یا اینکه کشاورزان و باغدارانی که از این سیستم‌ها استفاده کنند، اجازه داشته باشند، برچسب سلامت بر روی  محصولاتشان نصب کنند، یا نهاده‌ها را با قیمت دولتی بگیرند و از حمایت‌های خاص بیمه‌ای و مانند آن برخوردار شوند که چنین حمایت‌هایی را دولت می‌تواند انجام دهد.

بهنگار گفت: یکی از علت‌هایی که تاکنون هوشمندسازی در کشاورزی چندان رواج پیدا نکرده این است که بخش خصوصی به تنهایی بار آن را به دوش می‌کشد و بخش خصوصی هم توان این کار را ندارد و لازم است که دولت نیز کمک کند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد توان مالی کشاورزان برای استفاده از هوشمندسازی، گفت: اینکه بگوئیم کشاورزان به دلیل توان پائین مالی، امکان استفاده از هوشمندسازی در کشاورزی را ندارند، چندان درست نیست؛ چراکه به عنوان مثال، شرکتی که شخصا در آن فعالیت دارم، شرایطی برای کشاورزان فراهم کرده که کمترین فشار مالی به آنها وارد شود؛ به عنوان نمونه امکانات هوشمندسازی را به‌گونه‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد که می‌توانند هزینه‌های آن را از فروش محصول و سودی که از استفاده این سیستم می‌برند، پرداخت کنند. حتی ما به کشاورزان گارانتی برگشت کامل وجه را نیز ارائه می‌دهیم و از نظر فنی نیز آنها را کاملا مورد حمایت قرار می‌دهیم؛ پس در اینجا بحث هزینه نیست و مسئله ترویج بیشتر برای این موضوع مطرح است.

مدیریت هوشمند باغی

مدیرعامل شرکت «پرتو تاپ رایان» در مورد محصولات تولید این شرکت نیز گفت: در این شرکت سه محصول مختلف را توسعه داده‌ایم؛ یکی سامانه هوشمند مدیریت باغی است که یک سری تجهیزات در باغ و مزرعه نصب می‌شود و اطلاعات را از سطح باغ و مزرعه اخذ کرده و از طریق اپلیکیشنی که روی موبایل نصب می‌شود، آن را به کشاورزان منتقل می‌کند و اقدامات مدیریتی لازم را اطلاع‌رسانی می‌کند و حتی اگر دسترسی‌های لازم را به سیستم بدهید، اقدامات لازم مانند آبیاری، سم‌پاشی، محلول‌پاشی و... را انجام می‌دهد.

سامانه هوشمند دامداری

بهنگار ادامه داد: سامانه هوشمند دامداری، سامانه دیگری است که به‌صورت یک گردنبند هوشمند به گردن گاو نصب شده، تا ۲۰ درصد افزایش تولید شیر را باعث می‌شود و در متابولیسم گاو، سلامت و افزایش طول عمر آن تاثیر مثبت بالای ۵۰ درصدی دارد.

آبزی‌پروری هوشمند

وی اضافه کرد: سامانه سوم مربوط به آبزی‌پروری هوشمند «رهبان» است که در مزارع میگو برای مبارزه با بیماری‌های خطرناکی مانند «وایت اسپات» به شدت موثر عمل کرده و با کمک فناوری‌های جدید که لبه‌دانشی محسوب می‌شود با این بیماری‌ها مبارزه می‌کند.حتی اگر مزارع اطراف هم آلوده شده باشند، مقاومت در مزارعی که از این سیستم استفاده می‌کنند، بالا می‌رود و احتمال آلودگی به‌شدت کم می‌شود و حتی به‌صورت کاملا تضمینی این سیستم را ارائه می‌دهیم.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز