تعاونیهای عشایری باید به دنبال راهکارهای جدید برای درآمدزایی باشند/ لزوم برندسازی محصولات جامعهی عشایری
رئیس سازمان امور عشایر ایران بر پویایی تعاونیهای عشایری و تنوع درآمدزایی آنان تاکید کرد و گفت: تعاونیهای عشایری باید به سمت رویکردها و راهکارهای جدید که قانون مجوز داده، برای درآمدزایی بروند.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت جهاد، شایان نادری در گردهمایی سراسری مدیران عامل اتحادیهها و تعاونیهای عشایری و مسئولان امور تعاونیهای عشایر کشور با بیان این مطلب اظهار داشت: تعاونیهای عشایری با جدیت وارد جشنوارهها و نمایشگاهها شوند و بیشترین استفاده و بهرهبرداری را از ظرفیت نمایشگاهها برای عرضه تولیدات عشایری داشته باشند.
وی در این گردهمایی که رئیس سازمان تعاون روستایی کشور نیز حضور داشت، بر لزوم تلاش تعاونیهای عشایری برای افزایش سرمایه و استفاده از ظرفیتهای سازمان تعاون روستایی در این زمینه تاکید کرد.
رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به نامگذاری سالجاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان "سال جهش تولید با مشارکت مردم"، گفت: تولید در جایی که مردم در خط مقدم آن نباشند به نتیجه نخواهد رسید و امسال قصد داریم با اتکا به شعار سال، کار بزرگی را در فتح قلههای تولید با مشارکت عشایر انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در جامعه عشایری کشور پتانسیل لازم برای جهش در تولید گوشت قرمز وجود دارد.
نادری به راهبردهای سازمان امور عشایر ایران برای تنوعبخشی به اشتغال در مناطق عشایری اشاره کرد و گفت: در این خصوص چهار راهبرد ویژه شامل؛ توسعه زنجیره و تولید قراردادی گوشت قرمز، توسعه کشت و جمعآوری گیاهان دارویی، توسعه گردشگری و توسعه تولید صنایع دستی در مناطق عشایری در دستور کار سازمان قرار دارد.
به گفته وی، این راهبردها به صورت ویژه برای تنوعبخشی به اشتغال عشایر است که راهبرد اصلی در تولید گوشت قرمز و سه راهبرد دیگر مکمل آن هستند و تعاونیهای عشایری باید توجه ویژه به این برنامهها و راهبردها داشته باشند.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: یکی از راهبردهای اصلی تعاونیهای عشایری باید توزیع و بازاریابی محصولات تولیدی جامعه عشایری باشد.
برندسازی محصولات عشایری
ایوب فصاحت، رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز در گردهمایی مدیران عامل اتحادیهها و تعاونیهای عشایری کشور با بیان این اینکه یکی از راهبردهای اصلی تعاونیهای عشایری باید توزیع و بازاریابی محصولات تولیدی جامعه عشایری باشد، اظهار داشت: تعاونیها یک الگوی اقتصادی هستند و اساس تعاونیها در اقتصاد این است که تولید و توزیع ثروت را عادلانه کنند.
وی با بیان این که امروز در اقتصاد کشور هیچ ساختاری مانند تعاونیها وجود ندارد که توزیع عادلانه ثروت را انجام دهد، افزود: اگر تعاونیها در چرخه توزیع سهیم نباشند، بدون تردید تولید هم با ضرر مواجه میشود.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: گوشت و محصولاتی که جامعه عشایری تولید میکنند خاص است و لازم است برندسازی شود.
فصاحت با بیان این که امسال تعداد ۵۰۰ روستابازار را در کشور راهاندازی میکنیم، تاکید کرد: جامعه عشایری نیز باید در این بازارها سهم داشته باشند.
وی با بیان این که هیچ ساختاری به جز تعاونیها نمیتواند عدالت در حوزه عشایر را برقرار کند، گفت: حمایت از تعاونیها کوتاهترین مسیر در اعتلای اقتصاد جامعه عشایری و روستایی کشور است.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار کرد: امروز تمام حوزههای تعاونی در کشور نقش اصلی خود را از دست دادهاند و بهدنبال سودآوری بیشتر هستند و تنها جایی که بدون دست خوردگی مانده بخش عشایری است.
به گفته وی، در اسناد بالادستی سهم تعاون از اقتصاد کشور باید ۲۵ درصد باشد، اما طبق آمار در حال حاضر ۳.۵ درصد است که نسبت به آن چه باید باشد پایینتر است.
فصاحت با بیان این که عشایر باید سهم خود را در اقتصاد تولید به دست آورند، گفت: تشکلها و تعاونیهای عشایری باید در بخش توزیع نقشآفرینی کنند و از فنآوریهای روز در این زمینه استفاده کنند.
وی با اشاره به این که تعاونیها از کمبود سرمایه رنج میبرند، بیان کرد: هیچ محدودیتی برای مساعدت و کمک به تعاونیهای عشایری کشور در تامین سرمایه در گردش و ارائه تسهیلات نداریم.