هنرمند جوان کردستانی در گفت وگو با ایلنا:
کردستان دارای ظرفیت های بالای هنری است
متاسفانه با توجه به عدم حمایتهای مالی و فرهنگی و عدم وجود انجمنهای کاری این رشته، احساس میشود تا حدودی بیانگیزگی در بین هنرجویان به وجود آمده است که نیاز به ترمیم و همکاری بیشتر مسئولین، هنرمندان و مدرسین هنری دارد.
ایلنا: سیروان کنعانی، نقاش، طراح، گرافیست، خوشنویس، سفالگر و کارگردان نمایش با داشتن بیش از ۱۸ سال سابقه کار هنری، از هنرمندانی است که سالها در جهت رشد و اعتلای هنر در کردستان گام برداشته است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، وی که سال ۱۳۶۱ در سنندج دیده به جهان گشوده است، موسس و مدیر مسئول آموزشگاه هنرهای تجسمی نقش در نقش سنندج، کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان و مدرس طراحی، نقاشی و گرافیک و پیشتر نیز مدرس دروس هنرهای تجسمی در «آموزشکده فنی دختران سنندج و هنرستان هنرهای زیبای ارشاد اسلامی» بوده است.
او که دارای دیپلم و کاردانی هنرهای تجسمی(نقاشی)، کارشناس گرافیک و مدارک عالی در رشته خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران سال ۱۳۷۷؛ ٰ عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی ایران از سال ۱۳۸۳و عضو انجمن نقاشان ایران از سال ۱۳۸۴ است، در کارنامه هنری خود، عنوان نفر اول در دو دوره جشنوارهٔ دوسالانهٔ آثار مربیان هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در بخش نقاشی تهران – ۱۳۸۵ و ۱۳۸۷؛ نفر اول جشنواره کشوری دانشجویان آموزشکدههای سراسر کشور در رشته نقاشی رنگ و روغن «یزد» تابستان ۱۳۸۱؛ داوری چندین جشنواره و مسابقه نمایش عروسکی، نقاشی کودکان و… در کانون پرورش فکری و دیگر ارگانهای فرهنگی هنری و طراح دکور، عروسک و کارگردانی ۴ نمایش عروسکی در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان(سالهای ۸۴ تا ۸۸) دارد.
کنعانی در حوزههای ترجمه و تالیف نیز فعالیتهایی را در کارنامه خود دارد که آخرین مورد آن تالیف مقاله «نگاهی به مبانی هنرهای تجسمی کودکان» است که در چندین نشریه و سایت منتشر شد و بازتاب خوبی در بین مخاطب داشت.
همچنین وی درطول فعالیت خود ۵ نمایشگاه انفرادی و ۱۵ گروهی طراحی و نقاشی را در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است.
او در آخرین نمایشگاه خود که عصر روز شنبه ۱۰ اسفندماه جاری با عنوان کُردی «دوچار» یا اصطلاحاً «گرفتار» در نگارخانه ارشاد سنندج افتتاح شد، ۴۷ اثر نقاشی حاصل انتخابی میان بیش از ۱۲۰ اثر در سال ۱۳۹۲ را به معرض نمایش گذاشته است.
گرایش این آثار بیانی صادقانه از روزگار و روابط اجتماعی دارد
این نقاش سنندجی در حاشیه نمایشگاه خود به خبرنگار ایلنا گفت: گرایش این آثار به بیانی اکسپرسیونیستی و مرزی از انتزاع قرار دارد که فکر میکنم بیانی صادقانه از روزگار و شرایط فکری من و روابط اجتماعی و… دارد که به نوعی همه گرفتارش هستیم.
کنعانی تصریح کرد: هرچند که ریشههای این تجربههای اخیر بدون شک در بازهٔ زمانی ۱۰ سالهای شکل گرفته است.
وی افزود: شهامت، اشتیاق، انرژی، فرم و رنگ از مهمترین دلایلی بود که بنده جذب این رشته هنری شوم چیزی که مرا دلبسته و عاشق این دنیا کرده، این است که شاید هر روز یک روز جدید است و در عین حال میتواند آخرین روز هم باشد.
این هنرمند سنندجی در ادامه سخنانش اظهار داشت: استان کردستان دارای ظرفیتهای بسیار فراوان و نیروی انسانی توانا و شخصیتهای فاخر هنری است.
سیروان کنعانی اضافه کرد: کردستان دارای بنیانهای صحیح و مسیری قدرتمند در حوزههای مختلف هنری از جمله هنر نقاشی است که عمدهٔ این بنیانها توسط استاد ارجمند دکتر هادی ضیاالدینی از قبل از انقلاب شروع شده و بعدها توسط اساتید دیگری چون احمد خلیلی فرد، ماشاا.. محمدی، مهدی ضیاالدینی، اکبر منصوری، فردین صادق ایوبی و دیگران ادامه یافته است.
موسس و مدیر مسئول آموزشگاه هنرهای تجسمی نقش در نقش سنندج گفت: در حال حاضر نیز فارغ التحصیلان زیادی در مقاطع مختلف تحصیلی در رشته نقاشی در استان حضور دارند که هر کدام میتوانند هنرجویان خوبی را تربیت کنند.
کنعانی بیان داشت: یکی از ویژگیهای خوب نقاشی در این استان این است که در اکثر سبک و تکنیکهای مختلف کاری و فکری، نقاشان جوان و با تجربهای دارد که دارای تواناییهای بالقوهای هستند.
ظرفیتهای هنری کردستان نیازمندانسجام بخشی است
وی افزود: البته این همه ظرفیت خوب نیازمند انسجام بخشی مناسبی توسط حوزه هنری و اداره ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای تجسمی و دیگر ارگانهای مرتبط فرهنگی هنری و البته همدلی خود نقاشان است، تا بتواند به یک وزنه و پتانسیل بالقوه تبدیل شود.
این هنرمند جوان در جواب این سوال که آیا فضا و پتانسیل لازم برای ارائه آثار و کار در حوزه هنر برایتان فراهم بوده است، گفت: تا حدودی بله، هر چند این فضا و پتانسیل را در درجه اول باید خود هنرمند در خود ایجاد نماید چرا که هر داشتن و رسیدنی بهایی دارد که طبیعتاً ایثار لازم را میطلبد.
کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان ادامه داد: به قول شاملوی بزرگ «هنر ناگزیر با مردم است، چون با هر نیتی که به وجود بیاید مخاطبش مردماند ولی مردم لایههای متفاوتی دارند، لایههای گوناگونی که میان بیسوادهای خوش ذوق تا دانشمندان بیذوق وجود دارد».
کنعانی با بیان اینکه چرخ هنر و اقتصاد بدون شک در هم تنیدهاند، تصریح کرد: هرچند ارتقای ذائقهٔ بصری مخاطب و جامعه در کل نیاز به همکاری چندین ارگان فرهنگی هنری دارد که در یک مسیر فرآیندی و با ایجاد ظرفیتهای لازم امکان پذیر است.
عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی ایران، ریشهٔ سرمایههای هنری را زیرمایههای اندوخته در طول تاریخ دانست و یادآور شد: تاریخ هنرمندان در گذار تاریخ جامعه، هویت پیدا میکند و بدیهی است باید هنر از دو جهت تاریخ جامعه و تاثیر متقابل محیط بر هنرمند و هنرمند بر محیط بررسی شود.
سیروان کنعانی در این جواب که آیا کلاسها وآموزشگاههای فعلی میتوانند نیاز علاقمندان به هنر نقاشی را دراستان تامین کند، گفت: در حال حاضر تنها یک یا دو آموزشگاه تخصصی در حوزهٔ هنرهای تجسمی در شهر سنندج فعالیت انجام میدهند که آن هم بدون حضور اساتید و بخش اصلی از فارغ التحصیلان این رشته ادامه مسیر آموزشی میدهند.
بیانگیزگی در هنرجویان نیازمند ترمیم است
وی افزود: متاسفانه با توجه به عدم حمایتهای مالی و فرهنگی و عدم وجود انجمنهای کاری این رشته، احساس میشود تا حدودی بیانگیزگی در بین هنرجویان به وجود آمده است که نیاز به ترمیم و همکاری بیشتر مسئولین، هنرمندان و مدرسین هنری دارد.
عضو انجمن نقاشان ایران تصریح کرد: همواره سعی کردهام که با مطالعه و آنالیز آثار نقاشان تاریخ هنر و بدون شک آثار نقاشان حوزهٔ جغرافیایی زیست و بوم خود، به فضا و فرمی از تجربههای ناب بصری برسم که ریشه در احساس، باور و نوستالژی هر روزه آدمها داشته باشد.
این هنرمند استان کردستان در خصوص ارتباط با سایر رشتههای هنری نیز گفت: بنده با توجه به علاقمندی و تنوع در جستجوهای فرهنگی و هنری، خود در اکثر رشتههای هنری ارتباط و یا درگیریهای کاری داشتهام؛ از جمله خوشنویسی که تا مقطع عالی پیش رفتهام، نمایش عروسکی نیز که ۴ اثر را کارگردانی و طراح عروسک و دکور نیز بودهام.
وی یادآور شد: همچنین در حوزهٔ آموزشی نیز بخش اصلی فعالیتهایم به آموزش و کارشناسی فعالیتهای هنری کودکان و نوجوانان اختصاص دارد که با توجه به موقعیت شغلی(کارشناس هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) بسیار برایم لذت بخش است. از جمله این فعالیتها میتوان به نقاشی کودک، سفالگری، کارگاه تفکر خلاق کودک و… اشاره نمود.
کنعانی خاطرنشان کرد: دیدن هر اثر هنری باید در آزادی کامل صورت پذیرد تا زمانی که مخاطب بخواهد مبنای آنالیز و تجربهٔ بصری خود را بر کلیشههای تجربه شده خود و یا دیگران بگذارد بدون شک ارتباطی حاصل نخواهد گشت.
این کارشناس گرافیک در پایان سخنانش افزود: فضای نقاشیهای بنده نیاز به رهایی مخاطب و سیری آزادانه در فرم و رنگ و ریتم دارد و فکر میکنم بعد از گذار از این مبانی، عمق احساس و اندیشهٔ اثر تفسیر خواهد شد که به نوعی میتواند کاملاً شخصی باشد.
گفتنی است نمایشگاه نقاشی سیروان کنعانی که با عنوان «دوچار» در تاریخ ۱۰ اسفند ماه جاری در نگارخانه ارشاد اسلامی سنندج واقع در خیابان فردوسی دایر شد، هر روز تا ۱۵ اسفندماه جاری پذیرای بازدید علاقمندان به این عرصه هنری خواهد بود.
«گفتوگو از: شیلان صلواتی»