اعتراض گروهی لنجبران استانهای جنوبی به افزایش بهای سوخت؛
راه مبارزه با قاچاق، افزایش قیمت سوخت نیست/ به زحمت «نان» درمیآوریم
فعالان لنجدار نوار جنوبی ایران به صورت دسته جمعی به وضعیت سوخت لنجها که در حال حاضر حدود ۱۹۰۰ تومان است اعتراض کردند تا شاید در این وضعیت مسئولان دولتی تجدید نظری در قیمت ناعادلانه سوخت لنجبران بکنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی که بهای سوختهای فسیلی هنوز برای شهروندان عادی ثابت ماندهاست در حاشیه سواحلخلیج فارس و دریای عمان صنف لنجداران هفتهای دوبار شاهد افزایش بهای سوخت مصرفی خود هستند، در حالی که قیمت هر لیتر گازوئیل در نقاط مختلف ایران ۳۰۰ تومان است لنجداران اکنون باید حدود ۱۹۰۰ تومان بابت هر لیتر گازوئیل پرداخت میکنند.
بسیاری از لنجداران در سالهای اخیر به دلیل وضعیت نامناسب واردات و صادرات و افزایش روز افزون قیمت سوخت و بالا رفتن استهلاک لنجهایی که هر روز قدیمیتر میشوند، لنجهای خود را در اطراف اسکلهها رها میکنند تا غرق شوند و بعد برای کسب درآمد به کارهای دیگر که بیشتر در ردیف مشاغل کاذب هستند روی میآورند.
راه مبارزه با قاچاق افزایش قیمت سوخت نیست/بهجای لنجداران مسئولان سوخت را جریمه کنند
قاسم خلفی، سرپرست اتحادیه لنجداران استان بوشهر در مورد مشکلاتی که قیمت بالای سوخت برای صنف لنجداران به وجود آورده است، به خبرنگار ایلنا میگوید: اگر میخواهند مقابل قاچاق سوخت را بگیرند و در یک عمل نسجیده قیمت سوخت لنجبرانی که نسل به نسل بر روی این شناورها کار کردهاند را را بالا میبرند. به جای افزایش قیمت سوخت لنجبران، بر کارمندانی که سوخت را تحویل شناورها میدهند نظارت بیشتری داشته باشند.
او ادامه میدهد: ما پیشبینی میکنیم به زودی قیمت سوخت که اکنون نزدیک به ۱۹۰۰ تومان است طی چند روز آینده از ۲ هزار تومان هم خواهد گذشت. این وضعیت میتواند زندگی لنجداران را با محدودیتهای بیشتری روبهرو کند.
وی اضافه میکند: لنجهای کوچک محصولات خود را به بندر دوبی میبرند که فاصله ما تا آنجا ۳۵۰ مایل است جالب اینجا است که ۳۱۵ کیلومتر از این فاصله را ما در آبهای ایران تردد میکنیم و تنها ۳۵ کیلومتر را در آبهای دبی طی میکنیم و برای همین نباید دولت قیمت سوخت را با ما ایرانیها چند برابر گرانتر حساب کند.
خلفی با اشاره به وضعیت معیشتی ملوانان و لنجدارها خاطرنشان میکند: لنجهای ۲۰۰ تنی برای جابهجای محصولات مجبورند به کشور قطر سفر کنند زیرا فاصله آن نسبت به دبی کمتر است و در این سفر برای هر ملوان کمتر از ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارد. این ملوانان در ماه یک بار میتوانند این درآمد را داشته باشند.
مشکلات لنجبران تنها به قیمت سوخت بازنمیگردد بلکه مشکلاتی مانند بدرفتاری باملوانان و ناخداها در کشورهای عربی، بازرسیهای ملوانان و ناخداها در حالی که برهنه هستند، توهین به مسئولان نظام و پرچم نصب شده بر روی دکل لنجها دیگر مشکلاتی است که لنجبران با آنها دست بگیربان هستند.
با ما به عدالت رفتار نمیشود/همیشه در حال اعتراض کردنیم
مسعود حیاوی، مدیرعامل لنجداران با اعلام ادامه داشتن قیمت غیر منصفانه سوخت لنجها به خبرنگار ایلنا میگوید: با وجود اعتراضات گسترده و جلساتی که با نمایندگان استان و مسئولان وزارت تعاون برگزار کردیم تا شاید گشایشی در کار ما حاصل شود ولی ما مجبوریم همچنان برای هر لیتر گازوئیل نزدیک به ۱۹۰۰ تومان بپردازیم.
او ادامه میدهد: دولت اگر نمیخواهد فکری برای قیمت سوخت ما بکند یک شغلی برای ما ایجاد کند تا لنجها را رها کنیم و برویم پی زندگیمانو اگر که توانایی این کار را ندارند سوخت موردنیازمان را منصفانه قیمت گذاری کند تا ما هم درکی از عدالت داشته باشیم.
اگر به دریا نزنیم گرسنه میمانیم/چارهای جز خرید سوخت گران قیمت نداریم
سعید احمدزاده، مدیرعامل تعاونی لنجداران چوبیده در استان خوزستان در مورد فشاری که این قشر بر اثر قیمت بالای سوخت متحمل میشوند به خبرنگار ایلنا میگوید: به دلیل اینکه لنجهای ما کوچک هستند توانایی جابهجا کردن محمولههای سنگین را ندارند، به همین دلیل ملوانان در یک ماه نمیتوانند درآمدی بیش از ۴۰۰ هزار تومان داشته باشند.
او ادامه میدهد: قیمت بالای سوخت و عدم توان واردات محصولات کشور کویت به داخل ایران سبب شده تا ما هر روز شاهد خلوتتر شدن بندر چوبیده هستیم. ما چارهای نداریم جز خرید سوخت و به دریا زدن؛ در غیر این صورت باید از گرسنگی بمیریم.
به سختی نان به خانه میبریم/مسولان نظام به داد خانوادههای ما برسند
رضا حسینزاده، مدیرعامل تعاونی لنجداران بندر لنگه در استان هرمزگان نیز با انتقاد از تصمیماتی که موجب افزایش قیمت سوخت میشود، به خبرنگار ایلنا میگوید: لنجهای ماهیگیری برای هر لیتر سوخت ۳۰۰ تومان میپردازند ولی ما باید بابت هر لیتر نزدیک به ۱۹۰۰ تومان بپردازیم. این موضوع نشان دهنده آن است که ما چگونه کار میکنیم و با چه زحمتی به خانه نان میبریم.
او ادامه میدهد: کار اصلی ما صادرات محصولات کشاورزی است ولی حالا که دمای هوا رو به سردی میرود صادرات ما هم کمتر میشود و به همان اندازه درآمد ما هم پایین میآید.
این فعال لنجداران اضافه میکند: فعالیتهای ما کاملا شفاف است، هیچکدام از همکاران ما نه قاچاق سوخت میکنند و نه کار غیر قانونی دیگری؛ کسان دیگری دست به قاچاق سوخت میزنند ولی در مقابل، امرار معاش ما دچار محدودیت میشود.
حسینزاده در پایان میگوید: ما درآمدی نداریم که برای هر سفر باید نزدیک به ۵ میلیون تومان بابت هزینه سوخت بپردازیم. دولت باید کاری بکند تا ما از این شرایط خارج شویم و تا بتوانیم با حداقلها زندگی خود را بگذرانیم. من مطم هستم که مسئولان نظام از وضعیت ما بیخبرند به همین خاطر چنین ظلمهایی را تحمل میکنیم.
گزارش: سیاوش پورعلی