معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد:
کارگران فاقد بیمه برای بیمه شدن اقدام کنند
معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با اشاره به سامانه پیامکی١٠٠٠١۴٢٠ و شماره تلفن ١۴٢٠ به عنوان پلهایی برای بیمه شدن ٣ میلیون کارگر فاقد بیمه گفت: بعد از تماس کارگران به پروندهشان رسیدگی و در اسرع وقت بیمه و با کارفرمای متخلف هم برخورد میشود.
به گزارش ایلنا، محمد حسن زدا، با بیان اینکه قانون بیمه تامین اجتماعی، قانون جدیدی نیست بلکه کاملا لازم الاجرا است، افزود: در حال حاضر با نظارتهایی که صورت گرفته شاهد حضور بیش از یک میلیون کارفرما به سازمان تامین اجتماعی هستیم که نسبت به بیمه کارگران خود اقدام میکنند.
وی در پاسخ به شاعبه قانونی در مورد اینکه برخی از کارفرمایان تصور میکنند که کارگر خود را باید بعد از سه ماه بیمه کنند، گفت: این امر در قانون پیش بینی شده اما ربطی به سازمان تامین اجتماعی ندارد لذا کارفرمایان موظف به بیمه کارگران خود از همان روز اول کار هستند.
زدا با اشاره به اینکه تنها ٣ میلیون نفر کارگر تحت پوشش تامین اجتماعی نیستند، گفت: اگرچه ما روی عدد ٣ میلیون نفر کارگر فاقد بیمه هم تشکیک داریم، اما قبول داریم که برخی از کارگران به دلیل کمبود آگاهی تحت پوشش بیمهای قرار نگرفتهاند.
معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه بعضا کارگرانی هستند که جای ثابتی برای کار ندارند و با احتساب آنها تعداد بیمه نشدهها زیادتر از میزان اعلام شده میشود، گفت: ما به کارفرمایان شرکتهای مجازی توصیه میکنیم که اگر کارگرانشان را تحت بیمه قرار دهند طبیعتا آن نیرو با انگیزه بیشتری کار میکنند و بهره وری هم بالا میرود.
وی با بیان اینکه کارگران فاقد بیمه میتوانند با شماره ١۴٢٠ تماس گرفته و یا از طریق سامانه پیامکی ١٠٠٠١۴٢٠ این موضوع را با سازمان تامین اجتماعی اطلاع دهند، افزود: کارگران فاقد بیمه با واحد ارتباطات مردمی این سازمان تماس بگیرند تا بعد از بررسی مامورین سازمان، نسبت به بیمه آنها اقدام شود، در این شرایط کارگر بیمه و کارفرما هم جریمه میشود.
زدا در پاسخ به این سوال که کارگر بعد از شکایت امنیت شغلی خود را از دست میدهد، گفت: ما پیگیری میکنیم که بعد از جریمه، کارفرما عذر کارگر را نخواسته باشد.
وی افزود: بازرسیهای سازمان تامین اجتماعی هوشمند و در ١٠ استان به صورت پایلوت صورت میگیرد که قرار است تا پایان سال کل کشور را پوشش دهد، ما بعد از دریافت کد پستی به یکایک آدرسهای پستی رجوع میکنیم و در تلاش هستیم تا حتی یک مورد تخلف صورت نگیرد.
معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه برای رسیدگی به درخواست کارگر بر طبق قانون نظام صنفی باید شکایتی صورت بگیرد، گفت: شکل این شکایت میتواند به هر صورتی از جمله به شکل صوتی و یا حتی پیامکی به شماره ١٠٠٠١۴٢٠ باشد، لذا کارگران فاقد بیمه در صورت تماس با شماره ١۴٢٠ دیگر نیازی به شکایت مکتوب از کارفرمای خود ندارند و همان پیام صوتی حکم شکایت مکتوب را برای سازمان تامین اجتماعی دارد.
وی با اشاره به قانون بیمه متفاوت کارگران ساختمانی افزود: براساس قانون، کارگران ساختمانی موظف به پرداخت ٧ درصد و کارفرمایانشان هم ٢٠ درصد سهم بیمه کارگر را میپردازند، حال تفاوت کارگران ساختمانی با سایر بیمه شدگان در این است که اگر پرونده سالانه بیمه شده بسته شود دیگر هیچ نهاد و سازمان و حتی دولت تعهدی برای پرداخت کسری بیمه شده ندارد درحالی که در سایر انواع بیمهها، دولت متعهد به پرداخت حق بیمه است حتی اگر پرونده سالیانه بسته شده باشد.