خبرگزاری کار ایران

تجمع کارگران پالایشگاه نفت اسکاتلند در اعتراض به خطر بیکاری

تجمع کارگران پالایشگاه نفت اسکاتلند در اعتراض به خطر بیکاری
کد خبر : ۱۵۱۳۰۲۲

جمعی از کارگران مجموعه پالایشگاهی گرنگموث اسکاتلند در اعتراض به خطر تعدیل نیروی خود به بهانه قدیمی بودن تجهیزات تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از شبکه بی.بی.سی انگلیس، روز شنبه این هفته جمعی از کارگران پالایشگاه گرنگموث در مرکز اسکاتلند، در اعتراض به خطر ازدست دادن شغل در جوار این پالایشگاه تجمع کردند. 

معترضان که اغلب از اعضای اتحادیه سراسری کارگران انگلیس «یونایت» بودند، با در دست داشتن پرچم‌ها و پلاکاردهایی نسبت به تهدید اشتغال خویش به دلیل سیاست‌های مدیریتی اعتراض کردند. 

مالکان پالایشگاه برنامه‌هایی را برای توقف فعالیت در گرنگموث تا سال ۲۰۲۵ تنظیم کرده‌اند و با انجام برنامه‌های تعدیلی، نیمی از ۱۰۰۰ نفر کارگر این واحد بزرگ (حدود ۵۰۰ نفر) شغل ر معرض خطر از دست دادن شغل قرار می‌گیرند. در لایه‌های غیرمستقیم مشاغل مرتبط با این واحد پالایشگاهی نیز، اثرات شغلی وجود دارد و در زنجیره تامین گسترده‌تر بیرون این واحد، مشاغل بیشتری از بین می‌روند. 

روی یکی از پارچه نوشته‌های این کارگران آمده بود: «کار را در گرنگموث حفظ کنید»! 

اتحادیه کارگری یونایت انگلیس درباره اعتراضات کارگران این مجموعه ادعا کرده است: صدها کارگر معترض اسکاتلندی برای حمایت از کارزار «کار را در گرنگموث حفظ کنید» راهپیمایی کردند. 

در همین راستا، گفته می‌شود دبیرکل یونایت مذاکرات مثبتی با دولت جدید بریتانیا داشته و مقامات محلی اسکاتلند نیز قول مساعد دادند تا تلاش‌ها را در جهت تداوم عمر این پالایشگاه متمرکز کنند. 

پالایشگاه گرنگرموث، یکی از پنج پالایشگاه بزرگ در بریتانیا و تنها پالایشگاه نفت و میعانات گازی کل اسکاتلند است. این پالایشگاه همچنین قدیمی‌ترین پالایشگاه مدرن در انگلستان است. این مجموعه در دهه ۱۹۲۰ (۱۰۴ سال قبل) افتتاح شده، و در دهه ۱۹۵۰ به حوزه پتروشیمی و میعانات گازی نیز گسترش یافته است. 

این پالایشگاه تولیدکننده بنزین، گازوئیل و مشتقات دیگر نفتی و گازی، بسیار قدیمی شده و هزینه نوسازی آن بالاست، اما کارگران می‌گویند اگر بخشی از سود شرکت در سال‌های گذشته صرف رفع استهلاک می‌شد، امروز صدها نفر در معرض خطر بیکاری نبودند. 

این پالایشگاه حدود ۱۴ درصد از ظرفیت کلی پالایشی بریتانیا را تشکیل می‌دهد و تقریباً دو سوم (۶۵ درصد) تقاضا برای محصولات نفتی پالایش شده در اسکاتلند (بخصوص بنزین کل اسکاتلند) را تامین می‌کند. محصولات این کارخانه برای حمل و نقل سنگین دیزلی در کل انگلستان و بریتانیا اهمیت ویژه داشته است. 

شرکت مالک پتروینئوس قصد خود را برای تعطیلی این پالایشگاه در ماه نوامبر اعلام کرده و گفت که گرنگموث به دلیل فشارهای بازار جهانی با چالش‌های مهمی روبرو بوده است. 

شرکت می‌گوید: این کارخانه با پالایشگاه‌های جدیدتر و کارآمدتر در خاورمیانه، آفریقا و آسیا رقابت می‌کند که از رقابت با نمونه‌های آسیایی خود در کشورهایی مثل چین، ژاپن و خاورمیانه عقب‌تر بوده و بروزرسانی نشده است. 

سخنگوی این شرکت گفته است: ما مجبوریم فروش خود را کاهش دهیم و تولید را به حداقل برسانیم. بخش‌های قدیمی و ناکارآمد مجموعه باید از فرآیند تولید خارج شوند. حالا شرکت پتروینئوس قصد دارد این پالایشگاه را به پایانه واردات سوخت پالایش شده به ویژه از سوی کشورهای آسیایی تبدیل کند. هنوز مشخص نشده است که فرآیند تعدیل نیرو از چه زمانی شروع می‌شود و شاید حدود ۱۸ ماه طول بکشد! 

این سخنگوی بخش خصوصی ادامه داد: روی این پروژه با «تعدادی از طرف‌های ذی‌نفع مثل تشکل‌های کارگری و مشتریان عمده» و از جمله دولت‌های اسکاتلند و بریتانیا مذاکره و گفتگو می‌کنیم تا راه حلی پیدا کنیم و در زمان مناسب اطلاعات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز