خبرگزاری کار ایران

در مراسم روز کارگر در رشت مطرح شد؛

عاقبتِ واگذاری بدون کارشناسی؛ تعطیلی و بیکاری کارگران است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۳۰۵

مراسم روز جهانی کارگر صبح امروز (سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت) در سالن همایش‌های کانون پرورش فکری رشت برگزار شد.

یه گزارش خبرنگار ایلنا، حسن ایزدی (دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان) در این مراسم ضمن گرامیداشت روز جهانی کارگر، کارگران را مظلوم‌ترین و در عین حال مقتدرترین قشر در جامعه عنوان کرد و گفت: کارگران همواره در تمام عرصه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضور چشمگیر داشته‌اند و همیشه در گردنه‌های سخت تاثیرگذار بوده‌اند.

او درباره برگزاری مراسم روز کارگر در این شهر، اظهار کرد: بعد راهپیمایی روز جهانی کارگر سال ۹۳، تجمع قانونی در خانه کارگر گیلان نداشته‌ایم. در سال جاری نیز برای برگزاری مراسم روز کارگر همانند سالهای گذشته درخواست صدور مجوز کرده بودیم که متاسفانه با بی‌اعتنایی مسئولان استانی به درخواست کارگران، اجرای این مراسم صبح امروز در محیطی بسته برگزار شد.

به گفته وی؛ برگزاری مراسم روز کارگر در فضای باز حق همه کارگران است و ما در این روز تلاش می‌کنیم مشکلات صنفی خود را به گوش مسئولان از جمله نمایندگان مجلس و استاندار برسانیم.

او در ادامه با اشاره به فاجعه‌ی واگذاری واحدهای دولتی به بخش خصوصی گفت: جامعه کارگری همیشه مخالف واگذاری بدون کارشناسی است که عواقب آن تعطیلی و بیکاری کارگران است. به عنوان نمونه کارخانه فرش گیلان در نتیجه واگذاری غیر اصولی با ۲ هزار کارگر از حدودا ۲۰ سال پیش تعطیل شده و هیچ اراده‌ای برای بازگشایی آن از سوی وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قانون کار در استان به درستی اجرا نمی‌شود، گفت: دستگاه قانونگذار و مجموعه اداره کار اولین نهادهایی هستند که باید بر حسن اجرای قانون کار نظارت کرده و آن را به درستی اجرا کنند.

او با اشاره به حرف و حدیث‌هایی که همه‌ساله در آستانه سالگرد تصویب قانون کار در میان برخی چهره‌ها و حتی دولتی‌ها پیرامون اصلاح یا تغییر این قانون مطرح می‌شود، افزود: مشکل اساسی ما عدم اجرای قانون کار است همان طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند اگر حال کارگر خوب شود حال همه مردم جامعه خوب می‌شود.

ایزدی با بیان اینکه یکی از مواردی که در این راستا قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است، اجرای طرح طبقه‌بندی برای کارگران شرکت‌ها است، افزود: براین اساس از مدیرکل کار درخواست اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و نظارت بر آن را داریم.

وی امنیت شغلی، معیشت و درمان را مهمترین دغدغه کارگران عنوان کرد و گفت: عدم امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های بسیار مهم کارگران است که مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در راستای تامین امنیت شغلی کارگران تلاش بیشتری کنند تا کیفیت کار و تولید بهتر شود.

این فعال کارگری در بخش دیگری از سخنان خود درباره افزایش حقوق کارگران یادآور شد: در سال جاری حداقل دستمزد کارگران باحدود ۱۱ میلیون تومان در حالی درنظر گرفته شد که هزینه‌ زندگی کلانشهرها ۲۰ میلیون تومان اعلام شده بود تازه با این مبلغ ناچیز هنوز حقوق بازنشستگان بعد از گذشت ۴۰ روز از سال اعلام نشده است.

ایزدی همچنین در این مراسم با اشاره به اینکه اهمیت ایمنی و بهداشت کار برای کارگران به اندازه موضوع معیشت و مزد مهم است، گفت: یکی از مهمترین مشکلات کارگران و بازنشسته‌ها در استان به حوزه درمان مربوط است و استان گیلان از نظر امکانات و خدمات‌رسانی در درمان جز استان‌های آخر کشور به حساب می‌آید.

ایزدی در پایان از جامعه کار و تولید استان گیلان که همواره با حضور سرنوشت ساز خود در همه صحنه‌ها، مدافع انقلاب و پیشرو در خدمت به جامعه بوده‌اند ودر عین حال در کلیه مراسم‌هایی که به مناسبت هفته کارگر در طول هفته تدارک دیده شده بود، حضور فعال داشتند، تشکر کرد.

در ادامه این مراسم غلامرضا خوالگر (مشاور عالی رئیس کانون شوراهای اسلامی کار) گفت: در هفته کارگر کارگران هیچ تریبونی برای احقاق مطالبات خود نداشتند. به عنوان نمونه در نماز جمعه‌ای که در هفته‌ی کارگر در رشت برگزار شد تریبون نماز جمعه را به جای اینکه به فعالین کارگری برای بیان مشکلاتشان دهند به مدیرکل کار دادند و با تمام تلاشی که فعالین جامعه کارگری برای دیدار در هفته کارگر داشتند، موفق به دیدار با نماینده ولی فقیه و استاندار گیلان نشدند.

وی افزود: استاندار گیلان متاسفانه در چهار سال تصدی خود به عنوان نماینده عالی دولت در استان حتی یکبار با تشکل‌های صنفی کارگری جلسه‌ای برگزار نکردند.

خوالگر در ادامه افزود: بعد از ۴۵ سال که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد اما هنوز کارگران به حق قانونی خود نرسیده‌اند و هرجا صدای اعتراضی از کارگر شنیدند او را دعوت به سکوت و صبر نمودند و هیچ جا هیچ تریبونی برای دفاع به ما کارگران ندادند.

این فعال کارگری در ادامه با انتقاد از عملکرد ضعیف مدیرکل کار در راستای حمایت از حقوق کارگران گفت: متاسفانه قانون کار به درستی در استان گیلان اجرا نمی‌شود. به طور مثال جلسات هیئت تشخیص اداره کار بدون حضور نماینده‌ی کارگر برگزار می‌شود در حالیکه چنین رایی باطل و بلا اثر است.

وی در خاتمه افزود: متاسفانه نمایندگان مجلس ما به قانون کار اشراف ندارند به همین خاطر تمام دغدغه‌ی ما در انتخابات این بود که نماینده‌ای از قشر کارگر به مجلس بفرستیم تا درد کارگر را بفهمد و صدای کارگر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز