چگونگی طرح ادعای سابقه بیمه در تامین اجتماعی
فرایند ادعای سابقه در تامین اجتماعی تشریح شد.
به گزارش ایلنا، بنابر اعلام سازمان تامین اجتماعی، طبق ماده ۳۹ قانون تأمیناجتماعی، کارفرمایان مشمول قانون تأمیناجتماعی مکلف هستند حقبیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کنند.
در صورتی که کارفرما به این تکلیف قانونی عمل نکند، شخص مدعی باید با تکمیل فرم مخصوص و ضمیمه کردن مدارک و مستندات اشتغال بکار اقدام و به شعبه بیمه آخرین لیست واریزی حق بیمه را ارائه کند.
پس از این، موضوع در کمیته ادعای سابقه شعبه و استان مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به مستندات ارائه شده اعلام نظر میشود.
در این زمینه باید مدارکی چون حکم استخدامی، لیست دستمزد کارگاه که به مبنای اظهار نامه مالیاتی قرار گرفته، دفاتر قانونی کارگاه فیش بانکی، کارت حضور و غیاب، فرم انجام معاینات قبل از استخدام ارائه شوند.
در صورتی که فرد مدعی هیچگونه مدرکی در اختیار نداشته باشد، باید به اداره کل کار مراجعه و شکواییهای را تنظیم کند.
اداره کار موضوع را بررسی و نظر خود را پس از بررسیهای کارشناسی به فرد و بیمه تامین اجتماعی اعلام میکند. رای اداره کار هم برای تامین اجتماعی لازم الاجراست.