خبرگزاری کار ایران

پی‌گیری گزارش کارگران از مدیرعامل /

احتمال بیکاری ۷۰ کارگر در ذوب‌آهن اردبیل: تولید آهن توجیه اقتصادی ندارد

احتمال بیکاری ۷۰ کارگر در ذوب‌آهن اردبیل: تولید آهن توجیه اقتصادی ندارد
کد خبر : ۱۰۹۰۵۲

چکیده: «وجود شدید‌ترین تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز در سالهای اخیر باعثشده است تولید دراین واحد تولیدی به سبب کمبود مواد اولیه توجیه اقتصادی نداشته باشد، بطوری که درآمد حاصل از تولید کفاف پرداخت هزینه‌های جاری کارخانه و حقوق کارگران را نمی‌دهد.»

در حالی که کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل در تماس با ایلنا از تعویق سه ماهه در پرداخت حقوق ۳۵۰ کارگر و تأخیر ۸ ماهه در پرداخت حق بیمه آنان به تامین اجتماعی خبر می‌دهند، مدیر عامل این واحد تولیدی ضمن تایید یک ماه از معوقات حقوقی کارگران، اعلام کرد به دلیل افزایش هزینه‌های مالی کارخانه قصد دارد در ماه‌های آینده بیش از ۷۰ نفر از کارگران را تعدیل کند.

«تقی بهرامی»، مدیر عامل کارخانه ذوب آهن اردبیل در گفتگو با ایلنا اعلام کرد: در صورت تداوم مشکلات این مجموعه صنعتی در ماه‌های آینده ناچاریم به سبب افزایش مشکلات مالی و فشارهایی که مسئولان استانی به این واحد تولیدی وارد کرده‌اند، ۷۰ کارگر ماهر این کارخانه را تعدیل کنیم.
به گفته مدیرعامل ذوب آهن اردبیل، با تشدید مشکلات، علاوه بر تعدیل ۷۰ کارگر در ماه‌های آینده احتمال تعطیلی خط تولید و بیکاری بیش از ۳۵۰ کارگر شاغل در کارخانه وجود دارد.
بهرامی در تشریح مشکلات کارخانه ذوب اهن اردبیل گفت: وجود شدید‌ترین تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز در سالهای اخیر باعثشده است تولید دراین واحد تولیدی به سبب کمبود مواد اولیه توجیه اقتصادی نداشته باشد، بطوری که درآمد حاصل از تولید کفاف پرداخت هزینه‌های جاری کارخانه و حقوق کارگران را نمی‌دهد.

این کارفرما، معوقات حقوقی ۳۵۰ کارگر کارخانه را بر خلاف ادعای کارگران تنها یک ماه ذکر کرد و گفت: معوقات حقوقی کارگران سه ماه بود که در ماه گذشته دو ماه از این بدهی به حساب کارگران واریز شده است و مابقی در دو مرحله به کارگران پرداخت می‌شود.
بهرامی در مورد معوقات بیمه‌ای کارگران نیز اظهار داشت: در مورد معوقات بیمه‌ای کارگران با اداره تامین اجتماعی سازش کرده‌ایم و قرار شده است بدهی‌های این واحد تولیدی به تامین اجتماعی که حدود یک میلیارد تومان است طی ۳۶ ماه به صورت اقساطی به تامین اجتماعی پرداخت شود.
مدیر عامل کارخانه ذوب آهن اردبیل با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مواد اولیه تولید آهن این کارخانه از کشورهای روسیه و اوکراین تامین می‌شود، تصریح کرد: تولید شمش فولاد در داخل کشورکه ماده اولیه تولید آهن است تامین کننده مواد اولیه همه واحد‌های تولید آهن نیست و فقط کارخانه‌های دولتی از شمش تولید داخل بهره می‌برند و واحد‌های خصوصی ناچارند مواد اولیه تولید خود را از کشورهای خارجی وارد کنند.
بهرامی در این زمینه اضافه کرد: قبل از تحریم‌ها، کارخانه ذوب آهن اردبیل با ۹۰ درصد ظرفیت تولید فعالیت می‌کرد این در حالیست که هم اکنون این ظرفیت به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.
این کارفرما تصریح کرد: تولید آهن با وضعیت فعلی، توجیه اقتصادی ندارد و تنها عاملی که ما را به ادامه فعالیت تولیدی تشویق می‌کند سرنوشت ۳۵۰ کارگر و مشکلات معیشتی آنان است.
مدیرعامل ذوب آهن اردبیل با طرح این سئوال که «تولید تا چه زمانی می‌تواند با وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، زیان را تحمل کند و سرپا بایستد»، اظهار کرد: با این حال حتی کارخانه‌های دولتی که مورد حمایت دولت هستند نیز یا تعطیل شده‌اند و یا در شرف تعطیل شدن هستند.
اوبا بیان اینکه مسئولان دولتی هیچ توجهی به مشکلات تولید کنندگان بویژه در بخش خصوصی ندارند، گفت: دو سال است که ما(تولید کنندگان) هر چه فریاد می‌زنیم هیچ مسئولی صدای ما را نمی شنود. آیا منطقی است که ما میلیار‌ها تومان سرمایه خود را در بخش تولید بکار بگیریم و در ‌‌نهایت با سیاست گذاریهای غلط اقتصادی مسئولان سرمایه و تولید ما به زیان برسد.
مدیر عامل کارخانه ذوب آهن فولاد اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از افزایش مالیات بر در آمد واحدهای تولیدی گفت: مالیات بر درآمد مالیاتی است که نسبت به درآمد تولید کنندگان اخذ می‌شود این درحالیت که چند سالی تولید ما با زیان مواجه است و مسئولان مالیاتی نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده و هر ساله مالیات این واحد را به طور سرسام اوری افزایش می‌دهند.
بهرامی در ادامه ظرفیت اشتغال در کارخانه ذوب آهن اردبیل را بیش از ۲ هزار نفر عنوان کرد و گفت: اگر بانک‌ها به تعهدات خود در قبال تولید کنندگان پایبند باشند ما تولید کنندگان می‌توانیم زمینه اشتغال و تولید حداکثری را فراهم کنیم.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز