خبرگزاری کار ایران

در یادداشت علیرضا مشایخی آمده:

اختلاف طبقاتی تفکر از اختلاف طبقاتی معمول خطرناک‏تر است

اختلاف طبقاتی تفکر از اختلاف طبقاتی معمول خطرناک‏تر است
کد خبر : ۲۳۷۵۶۵

در محیط ایران، با همه‏ کمبودها و با درنظر گرفتن جشنواره‏‌های رقابتی دولتی، بهتر است که جشنواره‏ ما محیطی دور از تنش برای عرصه‏ هنر به وجود آورد که چه ازنظر هنری و چه از نظر آموزشی نتایج بهتری خواهد داشت.

جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر که از جایگاه ویژه‌ای در عرصه موسیقی برخوردار است امسال وارد چهارمین سال برگزاری خود شده و به همین بهانه علیرضا مشایخی دبیر این جشنواره، یادداشتی را منتشر کرده است.

به گزارش ایلنا؛ علیرضا مشایخی در این یادداشت درباره معیارهای برگزاری این جشنواره آورده است:

معیارهای ما حدود بیست سال پیش تعریف شده‏‌اند و فعالیت‏‌های گروه موسیقی تهران، تدریجا در جشنواره‌‏های موسیقی کلاسیک تا معاصر به شکل آرمانی خود رسیده‏‌اند. با درنظر گرفتن غفلت تاریخی‏ که در وطن ما در مورد موسیقی، با همکاری استاد گران‏قدر فریماه قوام‏‌صدری، برنامه‏‌های پژوهشی ترتیب دادیم که معمولا در دانشگاه‏‌ها انجام می‏‌شد و ورود برای عموم آزاد بود. همزمان با برنامه‏‌های پژوهشی، کنسرت‌‏هایی با عنوان «دیروز و امروز» برگزار کردیم که موسیقی کلاسیک در کنار موسیقی امروز به شنونده معرفی می‏‌شد. حدود ۲۵ برنامه‏ «دیروز و امروز» داشتیم و در ادامه نیز کنسرت‏‌هایی با عنوان «نگاهی دیگر» برگزار کردیم که آن‏ها تلاشی در موسیقی معاصر بود. به تدریج دریافتیم که نیاز به دوسالانه‏‌های رقابتی احساس می‏‌شود که جوانان، به معنای واقعی آماده‏ اجرای صحنه شوند و هنگامی که این آمادگی را تشخیص دادیم، تصمیم به برگزاری «جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر» گرفتیم.

در این جشنواره‏‌ها، همان‏طور که عنوان آن نشان می‏‌دهد، آثار کاسیک و آثار معاصرین اجرا می‏‌شوند و بخش معاصر آن شامل آثار آهنگسازان ایرانی نیز می‏‌شود. قابل ذکر است که در برنامه‏‌های گروه موسیقی تهران، متجاوز از پنجاه آهنگساز ایرانی معرفی شده‏‌اند.

در محیط ایران، با همه‏ کمبودها و با درنظر گرفتن جشنواره‏‌های رقابتی دولتی، بهتر است که جشنواره‏ ما محیطی دور از تنش برای عرصه‏ هنر به وجود آورد که چه ازنظر هنری و چه از نظر آموزشی نتایج بهتری خواهد داشت. این نوع مطالب را ما مشاهده و تجربه کرده‌‏ایم و عمیقا به این باور رسیده‏‌ایم که «جشنواره‏ کلاسیک تا معاصر» بدون هیجان‏‌های رقایتی برای جامعه‌‏ی هنری ما مفیدتر خواهد بود.

هنگامی که پنجاه سال پیش از موسیقی معاصر صحبت می‌‏کردم، شنودگان کمی به موضوع توجه داشتند. امروزه شرایط تغییر کرده است. حتی تعدادی از جوانان، خودشان نمی‏‌دانند که به موسیقی معاصر علاقه پیدا کرده‏‌اند. حقیقت این است که یک حرکت نوین در حوزه‏ موسیقی معاصر در جریان است و «گروه موسیقی تهران» اولین گروه منسجمی است که به اجرای موسیقی نو می‏‌پردازد.

همان‏طور که در یکی از کتاب‏‌هایم با عنوان «فرا بدون من» اشاره کرده‏‌ام، «اختلاف طبقاتی تفکر» از اختلاف طبقاتی به شکل معمول خود خطرناک‏تر است. منظور خلأیی است که بین قشر «دانا» و «نادان» در جامعه به وجود می‏‌آید. در چنین وضعی به‌طور معمول نخبگان اندک، مسئولیت پیش‏برد جریان علمی، هنری جامعه را بر دوش دارند. موسیقی که ذاتا در فضایی انتزاعی حرکت می‌‏کند، طبیعی است که در ارتباط با عرضه و سازمان‏‌های اجرایی همیشه دچار گرفتاری بوده و احتمالا خواهند بود، و این مختص به ایران نیست. در کشورهای پیشرفته هم، گروه‏‌های به‏‌خصوصی به اجرای «موسیقی نو» می‏‌پردازند. بی‌علت نیست که ما می‏‌کوشیم کلاسیک و معاصر را در «همراهی» و «گفت‏‌وگو» با یکدیگر معرفی کنیم. امیدوارم با کمک رسانه، بتوانیم در حفظ و بقای این آرمان با ارزش در ارتباط با رابطه‏‌ی خود و مخاطب موفق باشیم.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز