درنشست خبری جشنوازه موسیقی استاد شهناز مطرح شد:
کاری نکنیم که نسلهای آینده بگویند هنر را نابود کردیم
اگر تند پیش برویم، عرف سدی برای کل اجراهای ما به وجود خواهد آورد؛ در نتیجه باید با یک شیب ملایم پیش رفت.
محمد قطبی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان معتقد است برای برگزاری جشنوارهها و فعالیت در حوزه موسیقی باید با یک شیب ملایم پیش برویم، در غیر این صورت عرف سدی برای کل اجراهای ما به وجود خواهد آورد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حجتالاسلام و المسلمین محمد قطبی(مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان) در نشست خبری برگزاری نخستین جشنواره جلیل شهناز گفت: اصفهان از دیرباز مهد فرهنگ و هنر بوده است و به ویژه در حوزه موسیقی همیشه آوازه آوازخوانانش در دنیا مطرح بود. خوشحالیم که این مساله تاکنون ادامه پیدا کرده و موسیقی اصفهان همچنان زنده است. ما با این جشنواره و نام آقای شهناز توانستیم مکتب موسیقی اصفهان را زنده نگه داریم.
وی ادامه داد: لازم بود برای احیا و باز مهندسی موسیقی کشور، این جشنواره برگزار شود و این جشنواره تبدیل به یک برند رسمی شود. ما در برگزاری این جشنواره اهداف متعددی را دنبال کردیم. در قدم اول، هدف این است که در عرصه موسیقی بین اصحاب آن رقابت سازنده ایجاد کنیم و خوشحالیم که با این اتفاق تکاپوی خوبی در بین اهالی موسیقی بوجود آمد.
او افزود: در بازدیدی که از آموزشگاه داشتم، دیدم که همه به خوبی وارد فضای جشنواره شدند و درحال تمرین هستند ما در آینده دوست داریم که تاثیر گذاری موسیقی را در محدوده فیلم، تئاتر، انیمیشن نیز بوجود آوریم. در جاهای دیگر دنیا با دید وسیعتری به موسیقی نگاه میکنند. موسیقی در بعد طراوت و نشاط تاثیر گذار است و موجب رشد انسان میشود. ما باید به موسیقی کاربردی توجه ویژهای داشته باشیم گاهی موسیقی آنقدر در هنرهای همطرازش عمیق میشود که در واقع خودش تبدیل به یک متن شده و تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.
قطبی با اشاره به وسعت موسیقی در متن زندگی اظهار داشت: شما قطعا ربنای استاد شجریان را شنیدهاید حتی وقتی اول این ربنا راهم میشنوید بلافاصله به یاد ماه رمضان میافتید این یکی از تاثیر گذاریهای موسیقی ایشان است. موسیقی سنتی ایران، محور جشنواره شهناز است و موسیقی سنتی ما این قابلیت را دارد که در دنیا مطرح شود. در قدمهای آینده به دنبال این هستیم که این جشنواره را به یک برند جهانی تبدیل شود.
وی ضمن امیدواری از پژوهشهای بیشتر درحوزه موسیقی گفت: تمام اهدافی که ما داریم نیاز به پژوهشهای متعدد دارد و هر چه پژوهشها در موسیقی پررنگ شود ما نیز سریعتر به اهداف خود میرسیم امیدواریم که جشنواره استاد شهناز اهداف ما را باز تولید کند و ما بیشتر به گذشته غنی که داشتیم برسیم. من همیشه تذکر میدهم که، کاری نکنیم که نسلهای آینده به ما ناسزا بدهند و بگویند ما هنر را نابود کردیم.
پیروز ارجمند(مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) نیز طی سخنانی درباره این جشنواره گفت: جشنواره استاد شهناز به دو دلیل متبرک است. اول نام خود استاد شنهاز و دومین دلیل، برگزاری آن در موزه شهر اصفهان است. این برنامه با هدف تمرکز زدایی از برگزاری اجراها در تهران انجام شد. وقتی با مردم شهرستانها صحبت میکنیم همه میخواهند به تهران کوچ کنند چرا که تمامی امکانات در تهران است ما باید کاری کنیم که تمرکز زدایی صورت گیرد و امکانات به طور مساوی در شهرها قرار داشته باشد.
وی ادامه داد: ما در حال همکاری با بخش خصوصی هستیم و اعضای این اندیشکده مدیران جوانی هستند که به بهترین شکل کار خود را انجام میدهند. خدا را شکر فضایی به وجود آمده است که به جوانان اهمیت داده میشود. ما در گذشته بسیار چوب جوانیمان را خوردیم.
ارجمند درباره تنفیذ حکم برگزاری کنسرتها به مدیران کل اداره فرهنگ و ارشاد استانها بیان کرد: هم اکنون ما به اصفهان این امکان را دادیم که مجوز کنسرتها را خودش ارائه کند دفتر موسیقی باید کارهای ستادی و نظارتی را انجام دهد اما متاسفانه دراین مدت بیشتر زمان ما به ارائه مجوزهای کنسرتها میگذرد. امیدوارم دیگر شهرستانها نیز این امکان را برای برگزاری کنسرتها داشته باشند.
رامین کاویان دبیر جشنواره نیز درباره برگزاری جشنواره استاد شهناز مطرح کرد: این جشنواره ۳۱۸ شرکت کننده دارد. ۲۴۵ اثر در بخش تکنوازی، ۵۳ اثر در بخش گروه نوازی، ۱۶ اثر در بخش آهنگ سازی حماسی و ۵ مقاله در بخش مقالات علمی به جشنواره ارائه شده است.
وی ادامه داد: ۳۱۸ شرکت کننده، ۷۰ درصد اساس برگزاری این جشنواره است. بعد از برگزاری جشنواره تیم پژوهشی ما کارها را بررسی خواهد کرد وحتی اگر کیفیت آثار متوسط و یا رو به ضعیف هم باشد اتفاق مثبتی است چرا که بسیاری از جوانان اهل موسیقی که در انتهای صف قرار داشتند؛ امکان اجرای آثار خود را دارند. از ۵۳ گروه ۱۸ گروه برای اجرای نهایی انتخاب شدند.
کاویان درباره داوری آثار جشنواره نیز گفت: در بخش گروهنوازی: فریدون شهبازیان، دکتر فاطمی و علیاصغر شاهزیدی، در بخش تکنوازی: هوشنگ ظریف، سیامک جهانگیری و رضایینژاد، در بخش آهنگسازی: فریدون شهبازیان، پیروز ارجمند و در بخش مقالات: پیروز ارجمند و دکتر فاطمی به داوری آثار خواهند پرداخت.
او در باره برگزاری کارگاههای موسیقی در حاشیه جشنواره نیز گفت: در این جشنواره کارگاههای سبکشناسی در موسیقی با حضور آقای قمصری و شهبازیان برگزار میگردد. همچنین کارگاهی دیگر درباره مکتب آوازی اصفهان با حضور حسن منصوری برگزار خواهد شد در کنار اینها یک کارگاه از سازهای ابداعی نیز خواهیم داشت.
دبیر جشنواره شهناز از سایر دبیران جشنوارههای موسیقی نیز انتقاد کرد وگفت: از همین جا دعوت میکنم که دبیران دیگر جشنوارهها نقدهایشان را مکتوب مطرح کنند و نه اینکه گوش به گوش و دهان به دهان آن را به ما برسانند. این جشنواره برای بار اول است که برگزار میشود وقطعا نقصهای بسیاری دارد و اگر نقدهایشان مکتوب باشد موجب بهبود شرایط برگزاری خواهد شد.
شیروانی مدیر عامل موسسه اندیشگری مشیر نیز در باره اهداف خود برای برگزاری این جشنواره گفت: موسیقی یک هنر است و هنر یک علم در نتیجه دلیل برگزاری این جشنواره توسط اندیشکده علمی بودن موسیقی بوده است. ذات موسیقی پاک است اما هر چیزی پاکی بدلش هم بسیار است ما هدفمان این است که با این جریان گوشها را با موسیقی سنتی آشتی بدهیم اما اندیشکده نیز به تنهایی نمیتوانست این کار را انجام بدهد و من بسیار از حمایت وزارت ارشاد سپاسگزارم.
کیوان عسگریپور مدیر موسسه نوای مهر نیز درباره اجراهای حاشیهای جشنواره گفت: در بخش جنبی جشنواره در شب اول میزبان اردشیر کامکار، شب دوم داود آزاد، شب سوم سینا سرلک و شب چهارم ارکستر ملی اصفهان به خوانندگی مجتبی عسگری خواهیم بود. قیمت بلیطهای این اجرا نیز از ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است.
قطبی در پاسخ به این سوال که آیا همچنان محدودیتی برای اجرای بانوان در اصفهان وجود دارد گفت: سایه سنگین عرف در اصفهان اثر گذاشته بود و نوازندگان زن در اصفهان اجرا نداشتند اجرای بانوان از نظر قانونی و شرعی منعی ندارد اما باید پذیرفت که ورود به این فضا بسیار سخت بود باید با یک شیب ملایم به یک منطق در اجرای کنسرتها رسید ما در برگزاری کنسرتها محدودیت داشتیم در بسیاری از شهرستانها تا به حال یک کنسرت هم برگزار نشده بود. اگر تند پیش برویم، عرف سدی برای کل اجراهای ما به وجود خواهد آورد؛ در نتیجه باید با یک شیب ملایم پیش رفت.