علیرضا مشایخی در گفتوگو با ایلنا:
فرهنگ بدون هنر و هنر بدون موسیقی غیرقابل تصور است
در مملکت ما مفاهیمی مانند موسیقی مجلسی، سمفونیک یا پاپ بهکار میروند بیآنکه معانیشان تعریف شده باشد / زمانی؛ در نامهی سرگشادهای به مسئولان نوشتم آیا چند سال دیگر سرود ملی مملکت را با نوازندههای چینی و ژاپنی اجرا میکنید؟
تمدن بدون فرهنگ، فرهنگ بدون هنر و هنر بدون موسیقی غیرقابل تصور است. پس باید سعی کنیم تصور خودمان را روشن و مفاهیم را تعریف کنیم.
علیرضا مشایخی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به آسیبهای موسیقی در ایران، عدم تعریف واحد از موسیقی را یکی از دلایل ضعف آن برشمرد و گفت: مهمترین موضوعی که در ارتباط با موسیقی در مملکت ما وجود دارد، این است که واژهی موسیقی هنوز در کشور تعریف نشده و این واژه را در روز، بارها در متفاوتترین معانی میشنویم و میبینیم.
این آهنگساز و رهبر ارکستر با بیان این مطلب افزود: در کشوری مثل آلمان وقتی صحبت از موسیقی میشود، تصور روشنی وجود دارد که موسیقی چیست و گونههای مختلفی در موسیقی هست که به نوبهی خود تعریف شدهاند و وقتی شما میگویید موسیقی مجلسی، موسیقی سمفونیک و موسیقی پاپ همه معنی آن را میدانند. در مملکت ما این مفاهیم بهکار میروند بدون آنکه معانی آنها تعریف شده باشد. درنتیجه مقدار زیادی سوءتفاهم به وجود میآورد.
وی؛ تمدن بشری را بدون موسیقی توجیهناپذیر دانست و اظهار داشت: دربارهی کاربرد موسیقی که چه هست و چگونه به وجود آمده و چگونه به یک بُعد اصلی تمدن بشری تبدیل شده؛ باید گفت بطور کلی تمدن بدون فرهنگ، فرهنگ بدون هنر و هنر بدون موسیقی غیرقابل تصور است. باید سعی کنیم تصور خودمان را روشن و مفاهیم را تعریف کنیم. حال در چنین محیطی که خود واژهی موسیقی تعریف نشده؛ الزاما موقعیت موسیقی و موسیقیدان هم تعریف نشده است و ما شاهد ضد و نقیضهای بسیار هستیم.
مشایخی ضمن اشاره به عدم امکان تدریس سازهایی که در سرود ملی بهکار گرفته میشوند نیز گفت: ما به سرود ملی در مملکت احتیاج داریم اما نوازندگان سازهایی که باید این سرود را بنوازند؛ آنطور که باید از امکانات آموزشی بهرهمند نیستند. یک لحظه اگر به صحبت من توجه کنید میبینید چه تناقضی حاکم هست. وقتی بیست و پنج سال پیش تازه به ایران برگشته بودم با این مسئله مواجه شدم که تدریس تعدادی از سازهای ارکستر سمفونیک قرار است در تهران تعطیل شود. ناگزیر در نامهی سرگشادهای این مسئله را با مسئولان وقت مطرح کردم که آیا چند سال دیگر سرود ملی مملکت را میخواهید با نوازندههای چینی و ژاپنی اجرا کنید؟ شما یک سرود دارید. قرار است چه کسی آن را بنوازد و اجرا کند؟ بعد این شایعه در ایران درست شد که سازهای غربی اصلا نباید در ایران تدریس بشوند. مدتی هم تدریس نمیشدند.
وی تصریح کرد: " آلفرد اوول " از اساتید برجستهی سازشناسی اتریشی در یکی از سخنرانیهایش مطرح میکند که در اروپا، وجود ارکستر سمفونیک مدیون جریان عبور تاریخی سازها از شرق به غرب است. اما ما که مالک این سازها بودیم قدر آنها را نمیدانیم. ما باید در این مورد که این سازها در طول تاریخ چگونه تکامل یافتهاند، به یک وسعتنظر تاریخی دست یابیم و دچار احساسات آنی نشویم که معمولا از جانب کسانیکه مطالعهی کافی ندارند؛ مطرح میشود.
این آهنگساز با تأکید بر اینکه ازنظر تاریخی درمورد موسیقی غفلت شده، گفت: چنین غفلتی؛ مسئلهی هزاران سال است و باید این غفلت را جبران کنیم و اینکه چگونه میتوانیم جبران کنیم؛ پاسخش بسیار روشن است. ما ایرانیهای زیادی داریم که در بهترین سطوح دانشگاهی در اقصی نقاط دنیا تدریس میکنند. آهنگسازانی داریم که آثارشان در مهمترین سالنهای دنیا اجرا میشود؛ پس ما قدرتش را داریم. باید سعی کنیم اجزای این پازل را بهم وصل کنیم و یک تصویر شفافتر از آیندهی هنر کشورمان داشته باشیم.
وی با ارائهی راهکاری برای موضوع موسیقی در ایران خاطرنشان کرد: من بهعنوان مدرس موسیقی؛ معتقدم که علاقمندان به موسیقی بجای اینکه در انتظار اصلاح فضای آموزشی بمانند، باید رأسا به فراهم کردن محیط آموزشی لازم مبادرت ورزند و در این زمینه بود که ما گروه موسیقی تهران را تأسیس کردیم. این گروه توانسته متجاوز از بیست سال صدها برنامه عرضه کند.
مشایخی در خاتمه از برگزاری جشنوارهی موسیقی کلاسیک تا معاصر خبر داد و گفت: خوشحالم به اطلاع برسانم که هفتمین گردهمایی وسیع ما باعنوان جشنوارهی موسیقی کلاسیک تا معاصر در روزهای ۱۱ تا ۱۴ دیماه در تالار رودکی برگزار میشود.