خبرگزاری کار ایران

منیر شاهرودی(فرمانفرماییان):

احساس آبشاری را دارم که از بالای کوه سرازیر می شود

احساس آبشاری را دارم که از بالای کوه سرازیر می شود
کد خبر : ۲۲۸۸۳۴

منیر شاهرودی(فرمانفرماییان) از اثر ترمیم شده‌اش در فرهنگسرای نیاوران دیدن کرد و از ترمیم و نگه‌داری آن ابراز خوشحالی کرد.

منیر شاهرودی(فرمانفرماییان) نقاش و آینه کارایرانی در بازدید از فرهنگسرای نیاوران از بازسازی و نگاهداری مناسب آثارش در این مجموعه اظهار خرسندی کرد.

به گزارش ایلنا؛ فرمانفرماییان در پایان بازدید از فرهنگسرای نیاوران و تماشای آیینه کاری‌هایی که حدود ۴۰ سال پیش در این مجموعه خلق کرده اظهار داشت: امروز از حضور در این فرهنگسرا بسیار خوشحالم. احساس آبشاری را دارم که از بالای کوه دارد سرازیر می‌شود. همچنین خوشحالم از اینکه اثرم به خوبی در این مکان نگهداری می‌شود. این برای هنرمند بسیار ارزشمند است که از آثارش به خوبی نگهداری شود و من خوشحالم که می‌بینم در یک مکان فرهنگی و هنری آثارم به نمایش گذاشته شده و به خوبی از آن مراقبت می‌شود.

آیینه کاری ورودی سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران از آثار فاخر این بانوی هنرمند ایرانی است که طی چهل سال، دچار آسیب‌هایی شده بود و به پیشنهاد سید عباس سجادی و با هماهنگی و تحت نظارت خود این هنرمند توسط بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران به دقت بازسازی شد.

منیر فرمانفرماییان در سال ۱۳۰۱ در قزوین به دنیا آمد. وی چند اثر آینه‌کاری برای اماکن عمومی ساخته که از آن جمله‌ می‌توان به آیینه کاری زیبای فرهنگسرای نیاوران، یک پانل اتاق خواب در کاخ نیاوران، یک مجسمه برای باغ موزه فرش و… اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت آیینه کاری موجود در فرهنگسرای نیاوران تنها آیینه کاری دیواری به جا مانده از این هنرمند در ایران است.

برای نخستین بار پس از انقلاب، در سال ۱۳۸۳، اثر تازه‌ای از این هنرمند در نمایشگاه باغ ایرانی به نمایش درآمد. همچنین اثر حجمی «آب روشنایی است(حوض آبی که از جنس استیل. آب آرام‌آرام و به‌صورت یکدست از اولین شکل بسته هندسی «مثلث» پله‌پله به روی سطوح چندضلعی «مربع، پنج‌ضلعی، شش‌ضلعی، …» و در ‌‌نهایت به پله هشتم می‌ریخت و باز آب دوباره به بالا بازمی‌گشت و این روند به صورت مدارم تکرار می‌شد) نیز از کارهای شاخص وی است..

منیر فرمانفرمائیان تنها هنرمندی است که در ۴۰ سال اخیر از ترکیب آینه‌کاری، اشکال هندسی اسلامی، نقش‌مایه‌ها و نقاشی پشت شیشه استفاده کرده تا آثار مدرن خود را خلق کند. سبک متمایز او، که در اواخر دهه ۴۰ و دهه ۵۰ شکل گرفت، از پیوندهای قوی و عمیق با کشورش پدید آمده است.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز