خبرگزاری کار ایران

طاهرزاده: هنر مدرن، دیدنی های بزرگ را نادیدنی می کند

کد خبر : ۱۸۰۸۱۱

هنر مدرن، دیدنی های بزرگ را نادیدنی می کند و همانطور که هایدگر اشاره می کند نمی گذارد " وجود " را که بالاترین دیدنی عالم است ببینید و هنر شما در نشان دادن این دیدنی هاست.

هنر مدرن، دیدنی های بزرگ را نادیدنی می کند و همانطور که هایدگر اشاره می کند نمی گذارد " وجود " را که بالاترین دیدنی عالم است ببینید و هنر شما در نشان دادن این دیدنی هاست.

به گزارش ایلنا، در آیین گشایش این کارگاه که از سوی مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی آیه و با مشارکت نهضت مردمی پوستر های انقلاب اسلامی برپا شده بود استاد اصغر طاهر زاده با نگاه دینی و معرفتی به موضوع اسراف پرداخت و گفت: آنچه مسلم است و اصلا هم تردیدی در آن نیست این است که نگاه دینی و اسلامی به موضوع اسراف کاملا منفی است و آیات و روایات این را به خوبی نشان می دهد اما نکته اصلی این است که در این تاریخی که قرار داریم اسراف به چه معنی است و نحوه عبور از آن چگونه است و یک هنرمند چه باید نشان بدهد که مخاطب را به یک خودآگاهی تاریخی و اجتماعی برساند.

*باید پای اسراف را با استکبار اخلاقی گره بزنیم
وی با اشاره به آیات و روایات معصومین، مسئله اسراف را فراتر از یک افق مادی و اقتصادی دانست و گفت: خداوند در قرآن می گوید ای مومنان اسراف نکنید زیرا خداوند اسراف کاران را دوست ندارد. لذا خداوند روی حب خودش و اوج کمال انسان صحبت می کند و هشدار می دهد که بزرگترین خسران که همان از دست دادن محبت و اوج کمال انسانی است، نسیب اسراف کاران می شود لذا کسی که دغدغه حب الهی داشته باشد محال است که بتواند اسراف کند چون نسبتش با حضرت حق بهم می خورد و همچنین خداوند مبذرین را " اخوان شیاطین " می خواند و اسراف کاران را دارای یک روح استکباری را در مقابل نظام الهی معرفی می کند. لذا شما هنرمندان و گرافیست ها نباید در این حیطه افق نگاه خود را به مسائل سطحی و اقتصادی گره بزنید و بدانید عمق این مسئله و دو روی سکه حب الهی و از سوی دیگر استکبار در یک نظام الهی است. همانطور که خداوند از فرعون به عنوان یکی اسراف کاران یاد می کند ما باید پای اسراف را با استکبار گره بزنیم چرا که فرعون با خود برتربینی که داشت برای خود جایگاهی قائل بود و می گفت حال هر کاری که دوست داشته باشم در دنیا انجام می دهم لذا جزء مسرفین بود و اسراف و استکبار یک پیوند عمیقی با هم دارند چرا که در نظام استکباری اصل نفس اماره است و فرد برای نعمت های الهی احترامی قائل نیست. پس مهم است که ما مخاطب را متوجه این جایگاه بکنیم که با میل به نفس اماره با عالم برخورد کند یا با چشم الهی.

*زندگی در عالم یا بر عالم؟
استاد طاهرزاده به حیات معنوی انسان مومن اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن می فرماید: ای مسلمانان زینت های شما که همان مسائل معنوی است در مساجد است و با این نگاه و در ادامه آیه می فرماید بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید، چرا که می خواهد بگوید شما که اوج حیات خود را ارتباط با غیب تعریف کرده اید مراقب باشید در این حیات معنوی، اسراف نکنید چون اسراف نسبت انسان با خدای حکیم را برهم می زند. چون اگر انسان به وجود خداوند حکیمی قائل باشد که نظام عالم را حکیمانه خلق کرده و هر چیزی در اندازه خودش قرار دارد می خواهد خودش را با این نظام هماهنگ کند اما کسی که به حکمت عالمانه دنیا اعتقادی نداشته باشد می خواهد بر عالم زندگی کند نه در عالم و ریشه اسراف در این نگاه است و این روح دنیای امروز است. چون ریشه و اندیشه مدرنیته این است که حکیمانه بودن عالم زاییده فکر فیلسوفان است و باید عالم را طوری تغییر بدهیم که هماهنگ با نفس اماره شود همانگونه که همه دیکتاتورهای تاریخ هم می خواستند بر عالم زندگی کنند و به خیال خودشان عالم را بسازند. پس نمی توان کسی را که این نظام حکیمانه را قبول ندارد با توصیه های اخلاقی از اسراف دور نگه داشت چون اخلاق بعد از مباحثمعرفتی و عقلانی است. لذا شما هنرمندان باید حکمت الهی را در آثار خود برجسته کنید و بگویید اسراف چگونه بر علیه این نظام طغیان می کند.

*هنرمندی که روح زمانه را نشناسد هنرش در خدمت هیچ است
وی در ادامه به شناخت زمانه و تاریخ اشاره کرد و گفت: ما باید به دنبال این باشیم که چگونه در موقعیت درستی زندگی کنیم که بانگی که در عالم برخاسته است را بشنویم. البته این بانگ در هر زمانه روح زمانه است و از عالم معنا بلند می شود و هنرمند کسی است که بفهمد در چه زمانه ای زندگی می کند و بتواند این اشارات را در آثار خود هویدا سازد هرچند همه آن را نفهمند اما آنها که ضمیری آماده دارند آن را درمی یابند و اگر کسی نتواند اشارات زمان خود را بفهمد اگر خودش را هم بکشد نمی تواند اثری تاثیرگذار خلق کند و به قول مرحوم شریعتی که می گفت خیلی ها پر از هیچی هستند هنر او هم در خدمت هیچ خواهد بود. لذا به همه شما می گویم روزگار برای شما پیام دارد و هنرمندی که با زبانی هم شان زبان مطابق با زمانه خود حرف نزند عاقل نیست. روح زمانه این است که با انقلاب اسلامی تاریخی آغاز شده است که منجر به فتحی تاریخی در ذات معنوی همه بشریت خواهد شد و توحید همه مرزها را خواهد شکست و ما باید بدانیم از نظر حضور چگونه قرار بگیریم که بانگی که در عالم به صدا در آمده است را بشنویم. همچنین هنرمند اگر زبانش با روح زمانه همخوانی نداشته باشد باید زبانش را حفظ می کند، همانطور که علامه طباطبایی یا حافظ خیلی از شعرهایشان را دور ریختند و نمی خواستند آثار بلندشان در حرف هایی که خیلی بلند نیستند محجوب شود.

*با پشتکار باید بر نادیده گرفتن ها پیروز شد
استاد طاهر زاده به زیبایی نور خداوند در عالم اشاره کرد و گفت: ما تا چشمانی برای دیدن نداشته باشیم می خواهیم چه چیزی را به مخاطبانمان نشان بدهیم و هنرمندی که خداوند دیدنی را نبیند هیچ هنری ندارد و هنرمند کسی است که مانند نگاه حضرت علی(ع) قبل و بعد از هر چیزی خداوند را ببیند چرا که خداوند نور آسمان ها و زمین است(الله نور السماوات و الارض). هنر دنیای مدرن هرچند در ارائه هنر خود قوی است اما حدش در حد محسوسات است و از حقایق بهره ای نبرده است لذا شما هنرمندان نباید بگذارید این چراغ خاموش شود و اگر بگویید چگونه؟ هیچ وقت موفق نمی شوید چرا که مانند ماهی هستید در اقیانوس، سراغ آب را می گیرید. لذا نباید گرفتار ذهنیاتی شویم که مسئله اصلی بشر را نادیده بگیریم و بی آینده شویم و باید با سعی و تلاش بر این نادیده گرفتن ها پیروز شد تا با پشتکار حرفی را که باید به زبان هنر بزنیم مطرح کنیم تا یمین عالم بر یسار آن غلبه کند.

استاد طاهر زاده همچنین به دنیای مدرن اشاره کرد و گفت: هنر مدرن، دیدنی های بزرگ را نادیدنی می کند و همانطور که هایدگر اشاره می کند نمی گذارد " وجود " را که بالاترین دیدنی عالم است ببینید و هنر شما در نشان دادن این دیدنی هاست، لذا درست دیدن یک چیز عجیبی است. دنیای مدرن با آرزو سازی که کار شیطان است انسان را گمراه می کند، پس رسالت مهم هنرمندی که شان زمانه خود را درمی یابد این است که به کجا اشاره کند که بشر را از فراموشی نسبت به حقیقت رهایی بخشد و ما این را در بشر امروزی می بینیم که نسبت به حقیقت فراموش شده استقاثه دارد.

* نباید از پشتوانه توحیدی عدم اسراف غافل شوید
وی در پایان گفت: همه این مقدمات و اشاره ها برای این بود که بگویم رسالت هنرمند در تاریخ و روزگار ما کجاست و اگر جامعه ای جایگاه تاریخی خود را بشناسد و به نظام حکیمانه الهی نظر کند حتما از اسراف و روح حاکم بر آن فاصله می گیرد چرا که از تقابل بین زندگی خود و زندگی حکیمانه نجات می یابد لذا شما نباید از پشتوانه توحیدی عدم اسراف غافل شوید و باید با زبان غیر مستقیم افق نگاه هنری خود را متوجه ریشه ها کنید.

* تعامل بین نوشتار و تصویر، مهمترین معضل گرافیک ایران
پس از استاد طاهر زاده استاد نجابتی جلسه آموزشی و تخصصی خود پیرامون تعامل بین نوشتار و تصویر در دنیای گرافیک را آغاز کرد و همجواری این دو را مهمترین معضل گرافیک ایران در آثار تولید شده دانست و گفت علیرغم کارها و ایده های خوبی که در میان گرافیست های نسل جوان وجود دارد، این معضل گریبان گیر گرافیک ایران است. وی در ادامه کارگاه ۲ ساعته ای را در راستای همکاری و همصدایی موثر و جامع نوشتار و تصویر در جهت وحدت پیام برگزار کرد که از نکات برجسته آن به کشف خاصیت الفبایی تصاویر اطراف، استفاده موثر از رنگ برای استحکام نوشتار و تصویر، تاکید بر قابلیت های تصویری خط فارسی با تمام ضعف های موجود پیرامون آن و… اشاره کرد.

لازم به توضیح است آیین افتتاحیه کارگاه تخصصی تولید پوستر با موضوع " سرطان مصرف " عصر دیروز با حضور استاد اصغر طاهر زاده، مسعود نجابتی و ده ها گرافیست مطرح کشوری در بنیاد مهدویت و آینده پژوهی شهر اصفهان برگزار شد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز