مسجدجامعی:
پرچم در داستانهای کهن ایرانی یادآور مقاومت در برابر ظلم است
کسی که نخستین پرچم را افراشت، دربرابر طغیانگری بود که مغز جوانان ایرانی را در راستای خواستهای خود طلب میکرد و او توانست با برافراشتن درفش کاویانی، این جوانان را جمع کند و بر ضدظلم و استبداد و خودکامگی و افزونخواهی بشوراند.
ایلنا: احمد مسجدجامعی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پرچم، با اشاره به درفش کاویانی و پرچم سپاه رسولالله(ص)، پرچم را نمادی از فرهنگ پهلوانی در ایران اسلامی دانست و گفت: خوشحالم که این مصوبه شورای شهر با استقبال گسترده شهروندان تهرانی روبرو شد. زمانی که طرح «پرچم، نماد هویت ملی» مطرح شد، ما برای دفاع از این مصوبه دشواریهایی داشتیم و این بیانگر نکتهای است که کارهای مورد استقبال در جامعه ضرورتا کارهای بزرگ و پرحجم و پرهزینه نیست.
به گزارش ایلنا؛ وی ادامه داد: روح شهر و روح شهروندی نیازهایی را طلب میکند که ریشه در اعماق ذهن یک جامعه دارد و نگرش به هویت ملی یکی از آن عرصههای مهم در این رویکرد است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: پرچم در داستانهای کهن ایرانی یادآور مقاومت در برابر ظلم است. کسی که نخستین پرچم را افراشت، در برابر طغیانگری بود که مغز جوانان ایرانی را در راستای خواستهای خود طلب میکرد و او توانست با برافراشتن درفش کاویانی، این جوانان را جمع کند و بر ضد ظلم و استبداد و خودکامگی و افزونخواهی بشوراند.
مسجدجامعی گفت: این آداب پهلوانی که همراه با دانش و جوانمردی بود، همراه با پشتوانه خواستها و دعای مردم نسل به نسل از پهلوانی به پهلوان دیگر منتقل میشد. پهلوانان در صحنهها پیش از همه استقرار مییافتند و پرچم را که نماد همدلی و نزدیکی قلبها و نماد هویاری و دفاع از آیین و میهن بود، برمیافراشتند.
وی ادامه داد: این پهلوانی بعدها در قالب پهلوان بزرگی خلاصه شد، مولای متقیان علی(ع) پهلوان پهلوانان، نماد همه ایرانیان شد و حتی در متون کهن، ملاک و معیار پهلوانی، ویژگیهای آن حضرت عنوان شد: شیر خدا و رستم دستانم آرزوست. حتی روایتی که ایرانیان از بین دهها روایت منثور و منظوم انتخاب کردند، روایتی بود که مبنای پهلوانی را علی(ع) قرار میداد و این معیار در فرهنگ ایرانی استمرار یافت.
رییس شورای شهر افزود: علی(ع) پرچم سیاه رسولالله را بر دوش میگرفت و در دشواریها، پرچم به او سپرده میشد و او ستودهٔ همه مومنان و رسول خدا(ص) است. پرچم سیاه در این خاندان دست به دست گشت تا به دست عباسبن علی(ع) افتاد؛ کسی که در جریان جنگهای صفین رزمآوری را از پدر آموخته و آزمایش پس داده بود و خوی و خصلت پهلوانی را از خاندان بنی هاشم ارثبرده بود.
مسجدجامعی اظهار داشت: او علمدار بزرگی شد که مبنای حماسه و اسطوره شد، اسطورهای که در خیال نبود بلکه در واقعیت بود. تفاوت حماسه علوی با سایر حماسهها این است که این اسطوره با صفات انسانی و زمینی تحقق یافته است و صرفا بازتابی خیالی از خواستهای تحققنیافته مردم نیست.
وی ادامه داد: ما امروز عباسبن علی(ع) را بهعنوان علمدار حرکت بزرگی میشناسیم که همه ایرانیان در همه تاریخ خود به آن فخر میفروشند. هیچکجا نیست که فرهنگ ایران رفته باشد و محبت اهل بیت(ع) نرفته باشدو نام عباس و علی و حسین علیهما سلام تکرار نشده باشد. عباس(ع) هیچگاه در برابر آنهمه فشار تسلیم نشد و در جایگاه اخلاقی، انسانی، معنوی و ویژهای ایستاد که مورد رشک همه علمداران بود.
رییس شورای شهر تهران سپس به ارائه توضیحاتی درباره تصویب سند «پرچم، نماد هویت ملی ایران» و نصب پرچمهای بزرگ در نقاط مختلف شهر تهران پرداخت و اظهار داشت: امیدوارم در دوره جدید مدیریت شهری برای پرچم آیینهای ویژهای داشته باشیم.
وی همچنین از امیر خوراکیان خواست در منصب رییس یک نهاد مهم فرهنگی و هنری، تمهیداتی برای تولید سرودها و اجرای آیینهای برای برافراشتن پرچم در مناسبتهای مختلف ملی، تاریخی، انقلابی و جهانی بیاندیشد تا هر روز در کنار پرچم شاهد حضور متفاوت دوستداران و علاقمندان این مرز و بوم باشیم.
مسجدجامعی در پایان گفت: امیدوارم این جشن هر سال در ابعاد گستردهتری برگزار شود و مدیریت شهری به علایق مردم پاسخ دهد.
بیش از ۲۰ هزار اثر در سه بخش پوستر، عکس و نقاشی کودک و نوجوان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که پس از مرحله نخست داوری آثار این جشنواره ۲۴۷ اثر به تفکیک ۳۱ اثر در بخش پوستر، ۶۶ اثر در بخش عکس و ۱۵۰ اثر در بخش نقاشی کودک و نوجوان به مرحله نهایی رسیدند که در مراسم اختتامیه جشنواره پرچم از۹۰ نفر از صاحبان آثار برتر، شامل ۲۰ نفر برگزیده و ۷۰ نفر شایسته، تقدیر، تجلیل و در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از آثار برگزیده جشنواره برپا شد.