خبرگزاری کار ایران

معافیت‌های مالیاتی کیش را حذف نکنید!

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۰۴۲

بدون تردید، یکی از امتیازات اصلیِ مناطق آزاد در همه‌ی کشورهای دنیا، معافیت‌های اقتصادی و به طور مشخص معافیت‌های مالیاتیِ کارآفرینان، تجار و فعالان اقتصادی در این مناطق است. این معافیت‌ها، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در مناطق آزاد ترغیب می‌کند و بستری تسهیل شده برای شکوفاییِ اقتصادی فراهم می‌آورد.

 

تاثیر مثبت معافیت‌های مالیاتی در رشد اقتصادی مناطق آزاد بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما متاسفانه محدودیت‌هایی که سیاستمداران بدون توجه به دغدغه‌ها و مشکلاتِ فراوانِ فعالان اقتصادی وضع کرده و در دستور کار قرار داده‌اند، معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد و به طور مشخص جزیره کیش را به مرز صفر تقلیل داده است.

۱۲ آذرماه، محمدصادق مبرهن نیکان، مدیرعامل شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد، ضمن گلایه از عدم اجرای معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد و در تهدید بودن اشتغال و سرمایه این مناطق گفت: «طبق قانون، مناطق آزاد نسل اول که شامل کیش، قشم و چابهار می‌شود، دیگر هیچ معافیت مالیاتی ندارند و در مناطق آزاد نسل دوم یعنی انزلی، ارس و اروند حداکثر دو سال دیگر و در ماکو حدود ۱۰ سال دیگر معافیت مالیاتی برقرار است. درحالیکه اگر معافیت‌ها نبود این حجم از سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای حدود ۷۰۰ هزار نفر در مناطق آزاد ایجاد نمی‌شد».

با حذف معافیت‌های مالیاتی، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی در  مناطق آزاد کشور و در جزیره زیبای کیش به خطر می‌افتد. اگر مناطق آزاد را گلوگاه‌های روانِ تجاری و اقتصادی کشور و جایگاهی آرام و بی‌دغدغه برای ارتقای تولید ناخالص ملی می‌دانیم و اگر واقعاً دولت  می‌خواهد از مدل‌های موفق آزادسازی در جهان الگو بگیرد، باید به دنبال کمرنگ ساختن یا حذف سختگیری‌ها باشد. معافیت‌های مالیاتی حداقل برای کارآفرینانِ درگیر بحران و سرمایه‌های در معرض خطر و آنجایی که نرخ سودآوریِ بالقوه بالاتر است، بایستی برقرار باشد؛ باید بپذیریم که با تنیدن پیله‌های سنگینِ مقرراتِ خشک بر دست و پای کارآفرینان عملا مانع رشد وتوسعه‌ی اقتصادی در مناطق آزاد خواهد شد.

 

 

مرتضی بلوکی: کارشناس رسانه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز