خبرگزاری کار ایران

مدیرکل نوسازی مدارس استان خبر داد؛

نیاز بزرگترین طرح اقدام ملی مسکن استان مرکزی به 35 مدرسه

نیاز بزرگترین طرح اقدام ملی مسکن استان مرکزی به 35 مدرسه
کد خبر : ۱۵۱۶۷۸۸

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی با تأکید بر اینکه پروژه‌های مسکن ملی در سطح استان نیاز ویژه‌ای به ساخت مدارس دارند، گفت: بزرگترین طرح اقدام ملی مسکن این استان در شهر اراک با 8110 واحد مسکونی، نیاز به حداقل ساخت 35 مدرسه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد لنجابی در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی به مناسبت روز خبرنگار افزود: عملیات اجرایی این پروژه از سال 1400 آغاز شده اما تاکنون هیچ اقدامی توسط اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان برای ساخت مدرسه انجام نشده است.

وی به عدم ساخت مدرسه در دیگر پروژه‌های مسکونی شهر اشاره کرده و ادامه داد: طرح مسکونی 2400 واحدی انتهای خیابان هپکوی اراک نیز تحویل شده، اما در این منطقه نیز برای ساخت مدرسه اقدامی صورت نگرفته است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی اظهار داشت: در شهر جدید امیرکبیر نیز تاکنون 2 مدرسه ساخته شده است، اما به دلیل افزایش جمعیت ساکن در این شهر، نیاز بیشتری به ساخت مدرسه وجود دارد. در این راستا شرکت عمران در این خصوص اقدام عاجلی انجام دهد.

لنجابی تصریح کرد: اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان مرکزی و شرکت عمران شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران با وجود انعقاد تفاهمنامه‌های متعدد، اقدامی برای ساخت مدرسه در پروژه‌های خود نکرده‌اند. این در حالی است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تاکنون 3 مدرسه در کوی کوثر ساخته است.

وی بیان داشت: ماده 18 شورای آموزش و پرورش درباره ساخت مدارس در طرح اقدام ملی تکلیف را روشن کرده که هر نهاد دولتی و خصوصی موظف است با ساخت بیش از 250 واحد مسکونی، نسبت به تهیه زمین و ساخت مدرسه اقدام کند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی تأکید کرد: با توجه به شرایط موجود اداره‌کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، معطل کمک نمانده است. در این راستا از ظرفیت افراد نیکوکار و خیران استفاده کرده و مقدمات ساخت مدارس را فراهم کرده است.

لنجابی ابراز داشت: از شهریور سال 1400 تا اردیبهشت 1403 تفاهم‌نامه 93 پروژه مردمی و مشارکتی با ارزش بالغ بر 9000 میلیارد ریال با خیرین امضا شده است. از این میزان تعداد 28 پروژه آن از محل مسئولیت‌های اجتماعی صاحبان صنایع و دهیاری‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: در 3 سال اخیر تعداد 96 پروژه با 424 کلاس درس و زیربنای 56 هزار مترمربع و با ارزشی بالغ بر 750 میلیارد تومان با مشارکت خیرین به بهره‌برداری رسیده است. به طور متوسط در هر روز کاری 55 مترمربع به فضای آموزشی استان اضافه شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی همچنین گفت: در بازه زمانی 3 سال اخیر 215 پروژه با 848 کلاس درس و زیربنای 130 هزار مترمربع در دست اجرا بوده است و برای تکمیل این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال مورد نیاز است.

لنجابی افزود: در سال گذشته و به همت خیر مدرسه‌ساز، عملیات اجرایی احداث بزرگترین مجتمع آموزشی استان در شهر ساوه آغاز شده است. این پروژه در زمینی به مساحت 3 هکتار و با زیربنای بالغ بر 21 هزار مترمربع شامل 6 ساختمان آموزشی به همراه فضای ورزشی و فرهنگی آغاز شده و در دست احداث است.

وی ادامه داد: اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس استان مرکزی همچنین در مجتمع مسکونی 500 واحدی شهر ساوه که به تازگی به بهره‌برداری رسیده، فرایند یک مدرسه 6 کلاسه را آغاز کرده است. این پروژه تا مهر ماه سال جاری تکمیل و در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی اظهار داشت: طبق برنامه هفتم توسعه، خیرین مدرسه‌ساز، مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند و همین امر می‌تواند منجر به تشویق خیرین در راستای اقدام برای مدرسه‌سازی شود.

لنجابی تصریح کرد: طبق اسناد بالادستی سند ششم و هفتم توسعه، تکلیفی مبنی بر اینکه باید 50 درصد دانش‌آموزان را به سمت رشته‌های هنرستانی سوق دهیم وجود دارد. با توجه به صنعتی بودن استان و عدم تربیت نیروی انسانی بر اساس نیازهای موجود، ساخت و تجهیز هنرستان‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

وی همچنین به ساخت مدارس جوار صنعت در استان مرکزی اشاره کرده و بیان داشت: در بازه زمانی 3 سال اخیر نخستین هنرستان جوار صنعت در شرکت ماشین‌سازی اراک با ظرفیت 200 هنرجو راه‌اندازی شد. این هنرستان‌ها تأثیر بسزایی در آموزش به همراه اشتغال دارند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی به جمع‌آوری مدارس کانکسی در استان اشاره داشته و تأکید کرد: در بازه زمانی 3 سال اخیر 37 مدرسه کانکسی در این استان جمع‌آوری شده است و با ساختمان‌های مستحکم جایگزین شدند.

لنجابی ابراز داشت: در حال حاضر تمام مدارس کانکسی با جمعیت بالای 10 دانش آموز در استان مرکزی جمع آوری شده است. همچنین با کمک خیرین در حال جمع آوری مدارس کانکسی بالای 5 نفر نیز هستیم و امیدواریم این موضوع سریع‌تر به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: استان مرکزی به عنوان سومین استان کشور، نخستین مرکز آموزشی و درمانی کودکان اوتیسم را به همت خیرین و در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در دست ساخت دارد. این طرح با اعتبار بالغ بر 300 میلیارد ریال و با پیشرفت 50 درصدی در حال احداث است و در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی همچنین گفت: این اداره‌کل، در طرح شهید عجمیان با عنوان شاداب‌سازی مدارس در کنار آموزش و پرورش قرار دارد و در سال جاری با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی، معلمان، والدین و دانش‌آموزان شاداب‌سازی 2000 کلاس درس را در دستور کار دارد.

لنجابی به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس استان به ویژه در بخش دولتی اشاره کرده و افزود: تمام سیستم‌های گرمایشی مدارس دولتی، استاندارد شده است. در این راستا در هیچ مدرسه دولتی، بخاری نفتی و گازی استفاده‌ نمی‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از سهمیه قیر رایگان برای مدارس از دیگر اقدامات بوده است، ادامه داد: در این راستا حدود 187 هزار متر آسفالت‌ریزی در محوطه 147 مدرسه اجرا شده و بیش از 227 هزار مترمربع ایزوگام بین 477 مدرسه توزیع و نصب شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی اظهار داشت: در بازه زمانی 3 سال اخیر سرویس‌های بهداشتی بیش از 100 مدرسه استان مرکزی تعمیرات اساسی شده است. همچنین در این بازه زمانی یک استخر شنای دانش‌آموزی، 10 چمن مصنوعی و 8 سالن ورزشی ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز