خبرگزاری کار ایران

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان تشریح کرد:

نحوه تصمیم‌گیری در جلسات شورای نگهبان

نحوه تصمیم‌گیری در جلسات شورای نگهبان
کد خبر : ۱۷۱۶۹۴

ارتباط بیشتر مسئولین دفاتر نظارت استانی با اعضای شورای نگهبان به ویژه در مورد بررسی صلاحیت کاندیداها باعثتفاهم بیشتر و در نتیجه تصمیم‌گیری مناسب‌تر خواهد شد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان درباره نحوه تصمیم‌گیری در جلسات اعضای شورای نگهبان گفت: اعضای شورای نگهبان هر کدام نظر مستقل خود را دارند و نظر آنها تابع هیچ شخص یا گروه دیگری نیست و تنها با توجه به اطلاعات و برداشت خود در چارچوب قانون اظهار نظر می‌کنند.

به گزارش ایلنا، سیامک ره‌پیک در همایش دفاتر نظارت استانی شورای نگهبان، ضمن تبریک فرارسیدن مبعثرسول مکرم اسلام(ص) بر لزوم ارتباط بیشتر مسئولین دفاتر استانی با اعضای شورای نگهبان تأکید و اظهار کرد: ارتباط بیشتر مسئولین دفاتر نظارت استانی با اعضای شورای نگهبان به ویژه در مورد بررسی صلاحیت کاندیداها باعثتفاهم بیشتر و در نتیجه تصمیم‌گیری مناسب‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به بازدید از چند دفتر نظارت استانی گفت: باید ضمن شناسایی مسائل و مشکلات احتمالی موجود در دفاتر، برای رفع یا کاهش آنها تدابیر لازم اتخاذ گردد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در مورد نقش دفاتر نظارتی شورای نگهبان در استان‌ها تأکید کرد: دفاتر نظارتی شورای نگهبان در استانها از جمله نقاط ثقلی هستند که در حفظ تعادل سیستم نقش بسیار مهمی ایفاء می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به اهداف سازمانی تصریح کرد: گاهی اوقات انجام امور اداری برای کارکنان اصالت می‌یابند که البته توجه به وظایف بسیار حائز اهمیت است اما کامل نیست و باید ضمن انجام دقیق تکالیف و مسئولیت‌ها، در تمام امور به اهداف سازمانی نیز توجه داشت.

ره‌پیک با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد وظایف و اهداف شورای نگهبان از جمله نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت‌ها گفت: همواره باید غایت کار مورد توجه قرار گیرد. انجام هر فعالیتی باید در راستای پیشبرد اهداف سازمان باشد چرا که کار کردن به خودی خود اهمیت ندارد بلکه باید کارها در جهت و برای رسیدن به اهداف انجام پذیرد.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان افزود: هزینه‌های انجام هر فعالیت اگر هدف را تأمین کند، معقول است و صرف‌نظر از کم و یا زیاد بودن هزینه‌ها، در راستای رسیدن به هدف بودن آنها اهمیت داشته و انجام هزینه را توجیه می‌کند.

وی در مورد لزوم ارتقای شبکه نظارتی شورای نگهبان گفت: باید به بخش نرم‌افزاری یعنی جنبه‌های آموزشی و فرهنگی شبکه نظارت توجه بیشتری شود. آموزش مؤثر و یکپارچه باعثحرکت روان سیستم خواهد شد؛ بنابراین تمامی اعضای شبکه نظارت باید نسبت به وظایف و اهداف سازمانی توجیه باشند.

ره‌پیک ادامه داد: همچنان که قانونگذاری و نظارت بر قانون امری تخصصی است، امور مربوط به برگزاری انتخابات نیز کاملا تخصصی است و شبکه نظارت باید تخصص‌های لازم را داشته و از این نظر ارتقاء یابد.

وی با تأکید بر توجه به میزان اثربخشی فعالیت‌ها گفت: به کارآمدی و اثربخشی سیستم باید به عنوان یک اصل مهم توجه شود. فعالیت‌ها باید اثربخش باشند. اگر حجم فعالیت با میزان اثربخشی آن متناسب نباشد، مشکلاتی بوجود می‌آید لذا باید برای متناسب کردن بیش از پیش فعالیت دفاتر با اثربخشی آنها، تلاش و تدابیری اتخاذ شود که با رفع مشکلات، مجموعه‌ای چابک فراهم شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در مورد نحوه تصمیم‌گیری در جلسات اعضای شورای نگهبان اظهار داشت: اعضای شورای نگهبان هر کدام نظر مستقل خود را دارند و نظر آنها تابع هیچ شخص یا گروه دیگری نیست و تنها با توجه به اطلاعات و برداشت خود در چارچوب قانون اظهار نظر می‌کنند.

وی تصریح کرد: البته تصمیم‌گیری نیازمند مقدماتی است و اعضای شورای نگهبان در امر نظارت بر قانونگذاری نیز از نظرات مختلف کارشناسی از جمله مجمع مشورتی فقهی و پژوهشکده شورای نگهبان استفاده می‌کنند اما در تصمیم‌گیری نهایی، نظر مستقل خود را دارند. در مورد انتخابات نیز دفاتر نظارت باید نقشی مشابه را ایفا کنند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان اضافه کرد: شورای نگهبان برای انجام وظایف قانونی خود در کسب اطلاعات، با مراجع چندگانه نیز ارتباط دارد که این ارتباط از جمله مقدمات تصمیم‌گیری می‌باشد. البته در این ارتباط همواره باید شأن شورای نگهبان محفوظ بماند.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که همه کارکنان شورای نگهبان با استمداد از خداوند متعال و رسول مکرم اسلام(ص) در انجام وظایف قانونی خود و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی موفق باشند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز