مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: / ۳ /
طلا: فانی چگونه باری از دوش معلمان برمیدارد؟
مشکلات مالی، تعلیم و تربیت را به حاشیه کشانده که نمونهای از آن عدم ابلاغ برای مربیان آزمایشگاههای فیزیک، شیمی و زیست که همان برنامه یک ساعته را نیز تحتالشعاع قرار داده، عدم ابلاغ برای معاونتهای فناوری در مدارس پسرانه و تغییر سرانه معاونت آموزشی از ۲۵۰ نفر به ۳۵۰ نفر است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فانی برای اینکه بتواند باری را از دوش فرهنگیان بردارد چیست؟
به گزارش ایلنا، حسین طلا در نشست علنی امروز - یکشنبه – مجس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: مطالبی که در مخالفت بیان میکنم، در واقع مخالفت با شخص علی اصغر فانی نیست، بلکه ابهاماتی است که در برنامه ارائه شده وی با توجه به واقعیت آموزش و پرورش وجود دارد و باید به آن پرداخته شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما وزارت آموزش و پرورش را یک وزارتخانهای میدانیم که در حقیقت به عنوان یک وزارتخانه زیرساختی بوده و با هدف توسعه پایدار باید فعالیت کند، ادامه داد: چشمانداز ۲۰ ساله و افق ۱۴۰۴ وظیفه وزارت آموزش و پرورش را در این افق اینگونه ترسیم میکنید که این وزارتخانه باید شرایط ایجاد یک جامعه فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مومن، متعهد به انقلاب، برخوردار از وجدان کاری و رضایتمند را محقق کند.
این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه تاکنون ۸ سال از برنامه مذکور گذشته و ۱۲ سال آن باقی مانده است، تصریح کرد: سوال من از علی اصغر فانی این است که در ۴ سال پیش رو که در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس شما تصدی وزارت آموزش و پرورش را برعهده خواهید داشت، نوع عمل شما درخصوص تحقق افق ۱۴۰۴ چه خواهد بود؟ به ویژه که عمده برنامههای این افق در حوزههای تهذیب، پرورش و تربیت است.
طلا ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، موضوع تحول در نظام آموزشی کشور است، آنچه که در ماده ۱۹ قانون پنجم توسعه وجود دارد مشخص شده که عملا باید در حوزه در نظام آموزشی تحول ایجاد شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: صرفنظر از مشکلاتی که در موضوع محتوی، کادر آموزشی و فضای آموزشی برای تحقق برنامه مذکور بوده، سوالی که به ذهن میرسد این است که آیا گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش برنامه و ارزیابی دقیق از بررسیهای انجام شده دارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم با بیان اینکه باید مشخص شود گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش چه برنامهای در خصوص ادامه دادن یا توقف سیستم آموزشی ۳-۳ - ۶ دارد، افزود: باید تمامی جوانب برنامههای گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش بررسی شود.
طلا با اشاره به مشکلاتی که در آموزشهای فنی و حرفهای کشور وجود دارد، افزود: در بند ۶ ماده ۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه، بسترسازی مناسب برای کسب حداقل یک شایستگی و مهارت با توجه به نیاز کار تا پایان برنامه مذکور برای تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه نظری مدنظر است، اما متاسفانه این ماده اجرایی نشده و حدود ۸۰ درصد دانش آموزان ما در مقطع نظری در رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی تحصیل میکنند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: ما در مجموع سازمان فنی و حرفهای حدود ۳ هزار رشته را تعیین کردیم اما در زمینه کتاب آشنایی با رشتههای مختلف فقط ۴۱ رشته در مجموعه آموزش و پرورش وجود دارد.
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات با انتقاد از به روز نبودن تجهیزات مجموعههای فنی و حرفهای در کشور افزود: به روز نبودن تجهیزات مذکور آفتی است که تکنیسینهای خلاق و آینده جامعه را از اهداف خود دور میکند.
وی با بیان اینکه باید برنامه دقیق علی اصغر فانی در خصوص برون رفت از مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش شفاف سازی شود، تصریح کرد: پیشنهاد شما برای برون رفت از مشکلات مذکور ایجاد مدارس غیرانتفاعی بود، درحال حاضر حدود ۱ میلیون و ۲۵ هزار دانش آموز در مدارس غیرانتفاعی در حال تحصیل هستند، اما کسی که سرمایهگذاری در این حوزه میکند، به استناد قانون تاسیس و اداره مراکز آموزش غیردولتی باید خدماتی را برای آنها قائل شویم که مهمترین آنها ایجاد صندوق حمایت از توسعه مدارس غیر دولتی است که تاکنون محقق نشده است.
طلا با انتقاد از نرخ متفاوت اخذ شهریه از دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی، تصریح کرد: در مدرسه آموزشی در غرب تهران در مقطع راهنمایی نرخ مصوب دریافت شهریه یک میلیون و ۷۶۴ هزار تومان و مبلغ اخذ شده ۴ میلیون تومان بوده، در مقطع متوسطه نرخ مصوب ۴ میلیون و ۱۴۹ هزار تومان و مبلغ اخذ شده ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده، همچنین در مقطع پیش دانشگاهی نرخ مصوب ۶ میلیون تومان بوده، اما مبلغ اخذ شده ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه ما باید به گونهای عمل کنیم که معلمان دغدغه تربیت آیندگان جامعه را نداشته باشند، افزود: متاسفانه مشکلات مالی، امر تعلیم و تربیت را به حاشیه کشانده که نمونهای از آن عدم ابلاغ برای مربیان آزمایشگاههای فیزیک، شیمی و زیست که همان برنامه یک ساعته را نیز تحت الشعاع قرار داده، عدم ابلاغ برای معاونتهای فناوری در مدارس پسرانه و تغییر سرانه معاونت آموزشی از ۲۵۰ نفر به ۳۵۰ نفر است.
وی با بیان اینکه متاسفانه محدود کردن مراکز مشاوره آن هم در پایه اول کاری بسیار بد بوده، تصریح کرد: پایه متوسطه به ویژه اول متوسطه بسیار به علت نزدیک بودن به سن بلوغ نیاز به وجود مشاور دارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از درگیر کردن مدیران مدارس برای پرداخت بهای آب، برق، گاز و… گفت: درگیر کردن مدیران به چنین اموری مدیران را از وظیفه اصلی خود خارج کرده است.
وی ادامه داد: با این اوصاف مدیران از مدیریت بر مدارس به مدیریت تدارکات تبدیل شدهاند.
طلا با تاکید بر اینکه انجمن اولیاء و مربیان باید رابطی بین مربیان و دانش آموز باشد، افزود: متاسفانه در حال حاضر انجمن اولیاء و مربیان به رابط مالی تبدیل شدهاند و به جای اینکه مشکلاتی که در فرآیند آموزشی ما وجود دارد را مرتفع کند، به تامین مالی میپردازند.
وی ادامه داد: اگر فضاهای آموزشی به صورت خودگردان در جهت اوقات فراغت به صورت خودگردان و انجام قرارداد به آموزشگاههای علمی _ هنری و مسابقات در خارج از مجموعه و محدوده مدارس باشد، میتواند بسیاری از مشکلات را حل و فصل کند.
این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به مشکلات پرسنل آموزشی، افزود: بیتالمال تنها ساختمان مدرسه و تجهیزات درون آن نیست، بلکه معلمان نیز جزئی از بیتالمال به شمار میروند و باید نیازهای آنان نیز تامین شود.
طلا با بیان اینکه نظام آموزشی کشور در آرزوی یک نظام طبقه بندی بسر میبرد گفت: مجموعه وزارت علوم نظام طبقهبندی را در درون خود دارد و در دانشگاهها نیز دانشیار، استادیار و استاد تمام دیده میشود، اما در مجموعه آموزش و پرورش متاسفانه این خلاء بزرگ وجود دارد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه برخی از معاونان وزارتخانه آموزش و پرورش در ۲،۳ و ۴ هیئت مدیره حضور دارند، افزود: برنامه گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش برای برخورد با چنین معاونانی چیست؟
وی با بیان اینکه باید تسهیلات ویژهای برای زنان معلم در کشور درنظر گرفته شود، گفت: متاسفانه زنان معلم از کمترین مزایا در زمان بارداری و وضع حمل فرزند خود برخوردار نیستند.
این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان هیچ کمکی تاکنون به قشر فرهنگی کشور نکرده؛ افزود: برنامه فانی برای اینکه بتواند باری را از دوش فرهنگیان بردارد چیست؟
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: مشکلات موجود در آموزش و پرورش نیازمند همدلی و همراهی و همچنین اقدام عملی است، از این رو برنامههای علی اصغر فانی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش باید به دقت بررسی شود.