خبرگزاری کار ایران

فیاضی در گفت‌‌وگو با ایلنا:

جریان علم در کشور مقداری از مسیر خود منحرف شده است/ باید به معلمان و دانشمندان جامعه توجه چند برابری داشته باشیم

جریان علم در کشور مقداری از مسیر خود منحرف شده است/ باید به معلمان  و دانشمندان جامعه توجه چند برابری داشته باشیم
کد خبر : ۱۶۱۲۹۹۶

یک نماینده مجلس گفت: وقتی شما مثلاً یک استادی را می‌خواهید که ماهی ۲۰ میلیون، ۲۵ میلیون یا ۳۰ میلیون بگیرد، ماندگاری‌اش در اینجا فایده‌ای ندارد و می‌رود. در کلاس دانشجو می‌بیند که این با این همه مدارج تحصیلی، انقدر دریافتی دارد و زندگی‌اش به سختی می‌گذرد. بنابراین به خودی خود اثر علم اینجا از بین می‌رود و علم بی‌ارزش می‌شود.

عبدالوحید فیاضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان گفت: درباره  بحث رتبه‌بندی و متناسب‌سازی فرهنگیان باید بگویم، ما در جلسات مختلفی آن را بررسی و از این موضوع دفاع کردیم. هم‌اکنون تا حدودی دولت قانع شده و بخشی هم بالاخره نیاز به چکش‌کاری در صحن علنی در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۴ داشت.

وی درخصوص مباحث مطرح شده پیرامون برگزاری کنکور بیان کرد: در ارتباط با کنکور هم جلسات متعددی شکل گرفت. بعد از اینکه مجلس قانون سنجش و پذیرش را در سال ۹۲ و ۹۳ تصویب کرده بود؛ به گونه‌ای با تأثیر مثبت معدل کار جلو می‌رفت، گرچه به کندی جلو می‌رفت و وزارت آموزش و پرورش سامانه‌های مناسبی برای اجرای قانون طراحی نکرده بود. ولی بعدها شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد و قانونی را تصویب کرد که درباره تاثیر قطعی معدل بود و با اعتراضات شدید داوطلبان مواجه شد.

وی یادآور شد: اواخر سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه گذاشت و بخشی از کار را به عهده شورای عالی آموزش و پرورش گذاشت. موضوع در دو سه جلسه بررسی شد و نتیجه‌اش هم اعلام شد. حالا این نتیجه که به نظر من اعلام شده و تاثیر پایه دهم حذف شده، کمک خوبی است و به هر حال یک سری اقدامات تقریباً رضایت‌بخش صورت گرفته که تا حدودی می‌تواند متفاوت از گذشته باشد.

فیاضی در در مورد اینکه برخی مدعی هستند که از یک زمانی به بعد میزان معدل دانش‌آموزان و سطح علمی آن‌ها پایین آمده است، گفت: درست است اوضاع خیلی خوب نیست، عجیب هم هست من هم واقعاً نتوانستم برای خودم تحلیل کنم.

وی اشاره به این‌که جریان علم در کشور از مسیر خودش یک مقداری منحرف شده است، اظهار داشت: بیشتر این‌ها هم بازمی‌گردد به اینکه ارزش علم در زندگی مردم مشاهده نمی‌شود و تأثیرش را نمی‌توانید ببینند. شما وقتی که تأثیر دانش را برای زندگی خودت نمی‌بینی، طبیعتاً به دانش بی‌توجهی می‌کنی. الان هم همین است.

فیاضی بیان کرد: من هم درباره حقوق هیئت علمی و مثلاً مهاجرت نخبگان سوال کرده بودم. معنایش همین است؛ وقتی شما مثلاً یک استادی را می‌خواهید که ماهی ۲۰ میلیون، ۲۵ میلیون یا ۳۰ میلیون بگیرد، ماندگاری‌اش در اینجا فایده‌ای ندارد و می‌رود. در کلاس دانشجو می‌بیند که این با این همه مدارج تحصیلی، انقدر دریافتی دارد و زندگی‌اش به سختی می‌گذرد. بنابراین به خودی خود اثر علم اینجا از بین می‌رود و علم بی‌ارزش می‌شود.

وی گفت: ما حتماً باید به معلمان جامعه و دانشمندان جامعه توجه چندین برابر از سایر اقشار داشته باشیم آن وقت سوال شما عوض خواهد شد. دیگر نمی‌گویید چرا فلان دانشگاه نمرات ریاضی‌اش پایین شده چرا در فلان مدرسه این اتفاق افتاده است. این‌ها دلیلش بیشتر بازمی‌گردد به این‌که ما از بُعد اقتصادی به جامعه علمی توجه نکردیم. نمی‌دانیم بندگان خدا چگونه زندگی می‌کنند. معلمان و اساتید باید از تراز اولی‌های جامعه باشد، نخبگان جامعه از نظر فکری و علمی برترین‌ها باشند باید بهترین‌های زندگی را داشته باشد، اینجا بلعکس است و این جامعه پیشرفت نمی‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز