موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش / ۱ /
سلطانی: فانی به دنبال توسعه مستمر شایستگیها است
اعتقاد به عنصر معلمان بهعنوان آخرین امید برای تحول آموزش و پرورش و تامین کننده امکانات در تعیین مدرسان بااخلاق و باسواد و بکارگیری بازوان قوی در پردیسها برای ارائه برنامه مناسب با رسالت دانشگاه فرهنگیان بسیار اثرگذار است.
نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش با بهرهگیری از مدیران مجرب و توانمند و دارای مقبولیت میتواند در زمینه مشارکت حداکثری فعال باشد، گفت: آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگی و علمی است و نه یک پایگاه جناحی خاص.
به گزارش ایلنا، امیرعباس سلطانی در نشست علنی امروز - یکشنبه - مجلس شورای اسلامی در موافقت با علیاصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: رسالت آموزش و پرورش در مورد شکوفایی استعدادهای برتر و فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری دانشآموزان در تمام ساعتهای وجودی برای دستیابی به مراتب طیبه است. در این زمینه تربیت دینی، اخلاقگرایی، عقلانیت و تدبیر دانشآموزان ایرانی مهمترین محور اصلی برنامههای آموزش و پرورش است.
نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آموزش و پرورش به منزله مهمترین نهاد در حرکت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی امری حاکمیتی قلمداد میشود که باید ضمن مشارکتپذیری و توسعه همکاریهای بیندستگاهی و کاهش تصدیهای غیرضروری در بُعد اجرا، زمینه تربیتپذیری نسل جوان را مبنی بر فلسفه تربیت و تعلم انسانی فراهم آورد. در یک تقسیمبندی کلی که بانک جهانی برای توسعه کشورها ارائه داده است، بسیار بر عنصر سرمایه انسانی، فیزیکی و طبیعی اشاره شده است که براساس این تعریف بانک جهانی کشوری توسعهیافته محسوب میشود که سهم سهمیه انسانی آن بیشتر
باشد.
وی تصریح کرد: با این بیان آموزش و پرورش تامین کننده زیرساخت سرمایه انسانی در همه جامعه است. خاطرنشان میشود که خروجی آموزش و پرورش، ورودی به دانشگاهها و مراکز علمی بزرگتر است و به همین دلیل معلم نقش اصلی را در جامعه دارد. لذا با توجه به مطالب فوقالذکر و موارد ذیل که به فهرست به آنها اشاره میشود، سکان هدایت آموزش و پرورش به مردی که از جنس آموزش و پرورش و دارای کولهباری از تجربه ۴۳ ساله و دردآشنا به مسائل آموزشی و تربیتی است و دانشآموخته دکترای رشته مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس و مدیریت مناطق میباشد، سپرده شده تا شاهد آموزش و پرورشی پویا و زنده باشیم.
اما چرا باید به فانی رأی اعتماد داد.
سلطانی افزود: برنامه جامع و مدرن برای بهسازی و بازسازی در نیروی انسانی و توسعه شغلی که مهمترین دوره آموزشی در فواصل مشخص کارکنان آموزش و پرورش بوده که منطبق بر نیازسنجی این وزارتخانه است، دقیق میتواند در بهسازی منابع انسانی موثر باشد. همچنین با توجه به اینکه سالهاست در کشور کمیتگرایی اصل و اساس آموزش و پرورش قرار گرفته است و با توجه به بالابردن کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی و ایجاد زمینه تحصیلات تکمیلی با حفظ کیفیت در دورههای مختلف ستادی و آموزش و پرورش است.
این نماینده مردم در مجلس نهم بیان کرد: اعتقاد به عنصر معلمان بهعنوان آخرین امید برای تحول آموزش و پرورش و تامین کننده امکانات در تعیین مدرسان بااخلاق و باسواد و بکارگیری بازوان قوی در پردیسها برای ارائه برنامه مناسب با رسالت دانشگاه فرهنگیان بسیار اثرگذار است. در این صورت است که میتوان شاهد تحولات مبنایی در این وزارتخانه مهم بود، اما اعتقاد به منزلت اجتماعی و بهبود وضعیت معلمان و افزایش انگیزه آنها برای خدمت، ارتقای کیفیت نظام تربیتی معلم و توسعه مستمر شایستگیها در اولویت برنامههای فانی قرار دارد.
سلطانی ادامه داد: افزایش کارایی و اثربخشی سازمان بزرگ و گسترده آموزش و پرورش با بهرهگیری از مدیران مجرب و توانمند و دارای مقبولیت با رعایت اصل شایستهسالاری و پرهیز از ملاحظات جناحی و ایجاد زمینه مشارکت حداکثری در فرآیندهای تقسیمسازی نیز از اولویتهای کاری این وزیر پیشنهادی است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم گفت: باور به اینکه آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگی و علمی است و نه یک پایگاه جناحی خاص و به امید اینکه شاهد روزی باشیم که آموزش و پرورش بهعنوان اصلیترین نهاد کشور بتواند تحولی بنیادی در زمینههای آموزشی و پرورشی و جوانان ایجاد کند، با رأی قاطع به فانی این رسالت بزرگ را امیدواریم شاهد باشیم.