خبرگزاری کار ایران

مولفه‌های افزایش قیمت از نگاه دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران؛

ساختار هزینه‌ای شرکت‌ها عوض شده است/ با تغییر هرم جمعیتی روبرو هستیم

ساختار هزینه‌ای شرکت‌ها عوض شده است/ با تغییر هرم جمعیتی روبرو هستیم
کد خبر : ۱۵۷۶۷۴۶

صنایع مختلف همواره در مسیر تولید، عرضه و بازار خود با چالش‌ها و موانع بسیاری مواجه هستند که شاید بتوان گفت تغییرات نرخ ارز و به تبع نوسان قیمت مواد اولیه مصرفی که معمولا هم وارداتی است در صنایع از اصلی‌ترین‌ها باشد. با این وجود شرایط فعلی کشور و تورم حاکم بر آن به نحوی است که در بسیاری از صنایع شرایط به سمت زیان‌دهی در حرکت است و صنعت لوازم خانگی نیز از این مهم به دور نمانده است.

ایلنا:صنایع مختلف همواره در مسیر تولید، عرضه و بازار خود با چالش‌ها و موانع بسیاری مواجه هستند که شاید بتوان گفت تغییرات نرخ ارز و به تبع نوسان قیمت مواد اولیه مصرفی که معمولا هم وارداتی است در صنایع از اصلی‌ترین‌ها باشد.

با این وجود شرایط فعلی کشور و تورم حاکم بر آن به نحوی است که در بسیاری از صنایع شرایط به سمت زیان‌دهی در حرکت است و صنعت لوازم خانگی نیز از این مهم به دور نمانده است. این موضوع به قدری دارای اهمیت بود که رسانه ملی نیز با دعوت از بزرگان این صنعت نسرین اوجاقی دبیر انجمن ملی و اقتصادی صنایع لوازم خانگی ایران و اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در برنامه اقتصادی «پایش» به بررسی موضوعات این بخش پرداخت.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این برنامه، نسرین اجاقی دبیر انجمن ملی و اقتصادی صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه در چند سال گذشته شاهد رکود در بازار لوازم خانگی کشور بوده‌ایم، گفت: این بدان معنا نیست که لوازم خانگی در بازار کمیاب است و دلیل اصلی این موضوع را باید در کاهش قدرت مالی و خرید مردم جستجو کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه۲۰ میلیون قطعه لوازم خانگی در حال تولید است و در بخش عرضه کمبودی وجود ندارد، افزود: ساختار هزینه‌ای شرکت‌ها عوض شده است که برخی از محصولات متاثر از نوسانات نرخ ارز با تغیییر قیمت مواجه شده‌اند.

پایین بودن قیمت تمام شده برای ما تولیدکنندگان بسیار حائزاهمیت است، چراکه تولید ما افزایش و در نتیجه بازار با رونق بیشتری همراه می‌شود؛ این بخش دیگری از سخنان اوجاقی در برنامه پایش بود که به آن پرداخت و گفت: تغییر هرم جمعیتی در رکود بازار لوازم خانگی را نباید از نظر دور داشت.

اوجاقی با اشاره به وضعیت تولید لوازم خانگی ایران پس از خروج برندهای مطرح جهانی و تلاش مضاعف تولیدکنندگان داخلی به منظور تامین بازار لوازم خانگی، یادآور شد: با توجه به تامین نیاز بازار داخلی انجمن ملی صنایع لوازم خانگی تاکید دارد که تولیدکننده ایرانی «دنگ ملی» خود در این بخش را پرداخت کرده است.

وی با اشاره به تعدد محصولات لوازم خانگی در کشور، تصریح کرد: به دلیل متفاوت بودن ساختار هزینه‌ای شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی و نوسانات نرخ ارز و میزان ساخت عمق داخل آنها، بعضی از محصولات در این حوزه تاثیرات بیشتری از قیمت ارز گرفته‌اند و ممکن است به ناچار با افزایش قیمت همراه شده باشند.

افزایش قیمت لوازم خانگی غیررسمی است

در ادامه اکبر پازوکی رئیس اتحادیه لوازم خانگی با تاکید براین نکته که تاکنون گران فروشی به صورت رسمی از سوی توزیع‌کنندگان لوازم خانگی گزارش نشده است، بیان کرد: قیمت مصرف‌کننده را سازمان حمایت از مصرف‌کننده تعیین می‌کند.

وی با اشاره به تعامل مثبت و دوسویه میان تولیدکننده و توزیع‌کنندگان لوازم خانگی به ویژه پس از خروج تولیدکنندگان خارجی از بازار ایران، گفت: ما در حفظ منافع هر دو بخش، معتمد مردم و همراه با آنها هستیم.

پازوکی با طرح این سوال که چرا سازمان حمایت در این برنامه حضور ندارد، ابراز داشت: ۱۱۰۰ لوازم تولید کننده لوازم خانگی داریم و ما توزیع کننده در حال حاضر درگیر سامانه جامع  تجارت هستیم.

وی در ادامه با ببان این که ما هیچ افزایش قیمتی تا به امروز نداشته‌ایم، در حالی که‌ طبق قانون مصوب سود تمام شده برای ما باید ۱۷.۵ درصد باشد، اما هزینه‌های حاشیه‌های ما ۱۰ درصد می‌شود، افزود: ما رسما افزایش قیمت لوازم خانگی نداریم، اما شاهد گرانی لوازم خانگی به صورت غیررسمی هستیم و این تغییر قیمت‌ها رسمی نبوده و قیمت‌ها براساس روز به مشتری عرضه می‌شود.

وی با یادآوری این مطلب که در برخی از مواقع حاشیه سود فروشنده به ۳درصد و مراکز عمده فروشی از جمله سه‌ راه امین حضور به یک درصد هم نمی‌رسد، گفت: صادرات لوازم خانگی در سال ۹۶، ۲۰۰ میلیون دلار و هم ۱۴۰۳ رسیده به ۴۰۰ میلیون دلار  رسیده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر این که قیمت پایین به نفع فروشنده لوازم خانگی و خریدار نیز هست، یادآور شد: اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی هیچ تعرفه و یا نرخنانه از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان در اختیار ندارد.

پازوکی با اشاره به ضرورت تمکین از قانون در جامعه مدنی، تاکید کرد: امروز اگر سازمان حمایت اقدام به گران کردن لوازم خانگی کند باید تولیدکننده با ارائه مستندات به این سازمان اقدام به افزایش قیمت نماید.

سراغ دلایل گرانی را باید از دولت گرفت بخش دیگری از سخنان پازوکی در برنامه پایش بود که به آن اشاره داشت و گفت: مواد اولیه تولید در برخی بخش‌ها با بیش از ۷۰ درصد افزایش قیمت همراه شده و تولید کننده ناگزیر از برخی اعمال قیمت‌ها شده است.

اوجاقی به عنوان نماینده تولید کنندگان لوازم خانگی با تاکید بر همراهی با مردم، ابراز داشت: پایین نگه داشتن قیمت به نفع تولیدکننده و باعث فروش بیشتر خواهد شد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلات پیش روی تولیدکننده، تولیدکنندگان ما با حداقل سود اقدام به عرضه کالا به بازار می‌کنند، اما بنا به اذعان رئیس اتحادیه فروشندگان ما باید ۱۷ درصد سود از عرضه را به خود اختصاص دهیم که امروز این سود حدود ۱۰ درصد است.

وی به میزان اشتغالزایی بالای (بین هزار تا ۵ هزار نفر) این صنعت اشاره داشت و گفت: از معضلات و مشکلات بزرگ این صنعت می‌توان به بحث تامین مواد اولیه شاره کرد. تولیدکنندگان به دلیل وجود شرایط تحریمی با مشکلات زیادی برای تامین مواد اولیه و قطعات موردنیاز خود روبه‌رو هستند.

دبیر انجمن ملی و اقتصادی صنایع لوازم خانگی ایران به فرسودگی ماشین‌آلات تولید اشاره داشت و گفت: قطعا تولید با تکنولوژی نوین بر قیمت تمام شده اثرگذار بوده، اما این به آن معنا نیست که لوازم خانگی از تکنولوژی روز دنیا فاصله گرفته است چرا که بهای دستیابی به این مهم را تولیدکننده داخلی در سال‌های اخیر پرداخت کرده است.

اوجاقی با پرداختن به عمق تولید ۸۵ درصدی برخی محصولات در کشور، خاطرنشان کرد: در تولید بخاری این میزان به ۱۰۰ درصد رسیده، اما در ساخت تلویزیون این میزان در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز