خبرگزاری کار ایران

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی:

هدفگذاری صادرات لوازم خانگی ایرانی به بازار روسیه/‌ تولیدکنندگان با مشکل نقدینگی مواجه هستند

هدفگذاری صادرات لوازم خانگی ایرانی به بازار روسیه/‌ تولیدکنندگان با مشکل نقدینگی مواجه هستند
کد خبر : ۱۳۱۷۲۵۶

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی کشور با اشاره به صادرات لوازم خانگی ایرانی به بازارهای منطقه از جمله عراق و افغانستان، گفت: بازار روسیه فرصتی مناسب برای توسعه صادرات لوازم خانگی ایرانی به این کشور است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی کشور با اشاره به صادرات لوازم خانگی ایرانی به بازارهای منطقه از جمله عراق و افغانستان، گفت: بازار روسیه فرصتی مناسب برای توسعه صادرات لوازم خانگی ایرانی به این کشور است.

عباس هاشمی با اشاره به وضعیت تولید لوازم خانگی کشور، اظهار داشت: تولید لوازم خانگی در کشور خوب است اما به دلایل مختلف رکود در بازار این صنعت حاکم است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: به علت مشکلات اقتصادی و پایین آمدن سطح معیشت مردم، واحدهای تولیدی به سمت فروش‌های مدت‌دار روی آورده اند که با این روش، تامین هزینه‌های تولید با سختی انجام می شود.

وی با اشاره به سیاست‌های انقباضی بانک‌ها و محدودیت منابع ریالی بیان داشت: تسهیلات به راحتی در اختیار واحدهای تولیدی قرار نمی‌گیرد و فرآیند آن بسیار طولانی و سخت شده است که به نظر می رسد این مساله به علت عدم وجود منابع کافی باشد.

هاشمی قیمت‌گذاری دستوری را یکی از معضلات تولید کنندگان لوازم خانگی عنوان کرد و گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت ارز این مساله آسیب‌های جدی به تولید کنندگان وارد می‌کند ضمن اینکه تورم نیز مشکلات خاص خود را برای تولید کنندگان دارد.

وی همچنین به مشکل تامین مواد اولیه واحدهای تولید لوازم خانگی اشاره کرد و بیان داشت: با وجود اینکه تولید کنندگان برای تامین مواد اولیه از بورس دچار معضل هستند اما این مواد در بازار آزاد موجود است و تولیدکنندگان بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود را به جای تهیه از بورس از بازار آزاد خریداری می کنند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بیان داشت: بازار لوازم خانگی در خارج از کشور یک بازار کاملا رقابتی است و قیمت در این بازار بسیار مهم است؛ صادرکننده وقتی مجبور است با وجود تمام هزینه‌ها، ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت نیمایی و ارزان تر از بازار آزاد عرضه کند لذا با توجه به مشکلات مختلف، امکان صادرات پایدار را از دست می‌دهد.

وی افزود: اگرچه اکنون سالانه حدود 300 تا 350 میلیون دلار‌ صادرات لوازم خانگی ایرانی انجام می‌شود اما این رقم بسیار ناچیز است در حالی که ظرفیت بازارهای منطقه از جمله عراق و کشورهای مانند روسیه برای جذب لوازم خانگی ایران بسیار زیاد است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بیان داشت: الان با توجه به جنگ روسیه و اکراین و از بین رفتن تقریبی محدودیت استانداردهای اروپایی از سوی روسیه برای واردات برخی محصولات، ظرفیت خوبی برای صادرات لوازم خانگی به این کشور برای ما فراهم شده است و در کنار ظرفیت صادراتی که به کشورهای عراق و افغانستان برای صادرات لوزام خانگی داریم می‌توانیم در توسعه صادرات لوازم خانگی به روسیه هم تلاش کنیم و بازار روسیه فرصتی مناسب برای توسعه صادرات لوازم خانگی ایرانی به این کشور است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر