خبرگزاری کار ایران

حمله رسانه منتقد دولت به ممنوعیت واردات لوازم خانگی

حمله رسانه منتقد دولت به ممنوعیت واردات لوازم خانگی
کد خبر : ۱۳۱۴۹۳۵

 وزارت صمت در پاسخ به مطلب آفتاب یزد با عنوان «عجب تناقضی»، جوابیه‌ای صادر کرد.

در جوابیه وزارت صمت آمده است: روزنامه آفتاب یزد در صفحات ۱ و ۳ شماره دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ و همچنین در سایت اینترنتی خود مطلبی با رویکرد انتقاد از علت ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی منتشر کرده است.

در این مطلب ادعا شده که در سیاست تجاری دولت نسبت به کره‌جنوبی تناقض وجود دارد، زیرا دولت از یک سو واردات لوازم خانگی از کره جنوبی را ممنوع کرده اما واردات خودرو از این کشور، آزاد است.

آفتاب یزد این سوال را مطرح کرده که «چرا ممنوعیت واردات تنها مخصوص به لوازم خانگی کره‌ای است و این ممنوعیت در خصوص خودرو وجود ندارد؟»

در پاسخ باید گفت که این روزنامه منتقد دولت، دچار گاف جالبی شده است. این روزنامه تصور کرده که ممنوعیت واردات لوازم خانگی به ایران، صرفا و منحصرا شامل لوازم خانگی کره‌ای است و واردات از سایر کشورها مجاز است. آنگاه با این پیش‌فرض غلط، این سوال را به صورت حق به جانب مطرح کرده که چرا سیاست دولت سیزدهم نسبت به تجارت با کره جنوبی متناقض است و واردات لوازم خانگی را ممنوع و خودرو را آزاد کرده است.

برخلاف تصور روزنامه آفتاب یزد، ممنوعیت واردات لوازم خانگی که از سال ۱۳۹۷ با تصمیم سران قوا اجرا شد، شامل واردات لوازم خانگی از همه کشورها است، نه فقط کره جنوبی و این ممنوعیت همچنان ادامه دارد. سال گذشته نیز تولیدکنندگان لوازم خانگی کشورمان در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به شایعات مربوط به احتمال آزاد شدن واردات لوازم خانگی ابراز گلایه کرده‌اند که ایشان نیز دستور دادند اگر چنین موضوعی مطرح است، جلوی آن گرفته شود. درواقع دستور رهبر معظم انقلاب، مایه دلگرمی بیشتر تولیدکنندگان لوازم داخلی در کشورمان شد و آنها در یک سال اخیر با قوت بیشتر به تولید پرداخته‌اند به طوری که در سال جاری با افزایش چشمگیر تولید داخل، شاهد تامین کامل تقاضای داخلی و باز شدن فرصت صادرات هستیم.

پس از تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی از بازار لوازم خانگی ایران، بنگاه‌های تولیدکننده لوازم خانگی توانستند با ظرفیتی مضاعف اقدام به تولید نمایند.

در موضوع واردات خودرو، طبق مصوبه مجلس، آیین‌نامه دولت و تصمیمات وزارت صمت، شرکت‌های دارای مجوز می‌توانند اقدام به واردات خودرو منطبق با شرایط مندرج در آیین‌نامه کنند. واردات خودرو از کشور فرانسه به علت بدعهدی‌های آنها پس از خروج آمریکا از برجام، ممنوع شده است چراکه خودروسازان فرانسوی پس از برجام، قراردادهای رسمی سرمایه‌گذاری مشترک با ایرانی‌ها امضا کردند و متعهد به اجرای قراردادهای خود بودند اما با یک اشاره ترامپ، تمام آن قراردادها را زیر پا گذاشتند و از کشورمان رفتند و پروژه‌های مشترک را نیمه‌کاره رها کردند و خیالات خام غربزده‌های داخلی را پاره کردند.

اما از محتوای مطلب آفتاب یزد اینگونه برمی‌آید که این روزنامه منتقد دولت، خواستار لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی است. در این باره گفتنی است کره‌ای‌ها از اواسط دهه ۷۰ شمسی و با حمایت دولت‌های سازندگی و اصلاحات، ایران را به تدریج به بارانداز محصولات خود در حوزه لوازم خانگی و صوتی تصویری تبدیل کردند. واردات بی‌رویه در آن سال‌ها سبب تضعیف کارخانه‌های ایرانی همچون ارج و آزمایش شد و آنها را به تعطیلی کشاند و نهایتا در دولت حسن روحانی به لانه کبوترها تبدیل شدند چراکه وی معتقد بود خارجی‌ها نگران اشتغال جوانان ایرانی هستند و راه را برای ورود هرچه بیشتر شرکت‌های خارجی به ایران باز کرد تا تولیدکنندگان ایرانی هرچه بیشتر تضعیف شوند.

البته فردی که آفتاب یزد با وی مصاحبه کرده نیز همین واقعیت را به این روزنامه گوشزد کرده‌ است که واردات خودرو و لوازم خانگی دو موضوع جدا از هم هستند.

بنابراین پیش‌فرض مطلب آفتاب یزد، نادرست بوده و این روزنامه تصور کرده که دولت ایران، واردات لوازم خانگی را صرفا از کره جنوبی ممنوع کرده است، در حالی این ممنوعیت، مربوط به همه کشورها است و با هدف تقویت تولید داخل انجام شده است. باید از این روزنامه پرسید، آیا چون ایران واردات لوازم خانگی از همه کشورها را ممنوع کرده، باید واردات سایر کالاها از همه کشورها را نیز ممنوع کند تا دچار تناقض سیاستی نشود؟!

مشخص است که این روزنامه منتقد دولت به خیال خود تناقضی در سیاست‌های دولت پیدا کرده و تیتر «عجب تناقضی» را هم برای آن انتخاب کرده اما غافل از این که خودش دچار گاف شده، آن هم «عجب گافی».

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز