دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردارد
تولیدکننده لوازم خانگی نانیوا گفت: بدلیل عدم رقابت در جهت ارتقا کیفیت و نبود رقیب خارجی در بازار، تولیدکننده دلیل و انگیزه کمتری برای رقابت و ارتقا کیفیت در خود دارد. و معتقدم که باید واردات آزاد شود و دولت با حمایتهای تعرفه ای متعادل و مناسب و حمایتهای مالی و سرمایه ای طی یک برنامه ریزی ۵ تا ۱۰ ساله اقدام به داخلی سازی و تقویت تولید داخل و به مرور و بصورت یک برنامه زمانبندی شده تولیدات داخلی را جایگزین واردات نماید.
حسین تهرانچی تولیدکننده لوازم خانگی نانیوا در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا با وجود 3 سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، برخی از تولیدکنندگان داخلی نتوانستند رضایت مصرف کنندگان را کسب کنند، گفت: بدلیل محدودیتهای شدیدی که طی همین دوره برای تولید کنندگان در تهیه مواد اولیه و تامین سرمایه در گردش و غیره از سوی سازمانها و ادارات دولتی سد راه تولید قرار گرفت،به میزانی که حتی مدیران تولیدکنندگان کوچک نیز قادر به برنامهریزی کوتاه مدت و روزانه نیستند و تمام زمان و انرژی خود را صرف مقابله با وضع موجود و بخشنامه های ساعت به ساعت و روز به روز دولت و سازمانهای وابسته نمودند. بنابراین دیگر نه انگیزهای برای تولید دارند و نه تقویت آن و صرفا تمام تلاش خودرا برای حفظ تولیدی صرف میکنند.
وی همچنین ادامه داد: متاسفانه بدلیل محدودیتهای شدید تحریمی، عدم ارتباط سالم، سازنده و کم هزینه با دنیای امروز و نیز افزایش نرخ ارز و تورم سرسام آور متوالی طی سالیان قبل تولید کنندگان قادر به باز یابی و بروز رسانی کارخانه خود و ماشین آلات و خطوط تولیدی خود نیستند و تقریبا با همان تکنولوژی 30 تا 40 سال گذشته خود به تولید میپردازند.از طرفی بدلیل نبودن واردات و رقیب تولیدی خارجی و نیز بدلیل بالا بودن هزینههای تولید در ایران و قیمت تمام شده بالاتر از قیمت های بازار جهانی تولیدات با کیفیت پایینتری ارائه میگردد
تولیدکننده لوازم خانگی نانیوا اذعان کرد: بدلیل عدم رقابت در جهت ارتقا کیفیت و نبود رقیب خارجی در بازار، تولیدکننده دلیل و انگیزه کمتری برای رقابت و ارتقا کیفیت در خود دارد. و معتقدم که باید واردات آزاد شود و دولت با حمایتهای تعرفه ای متعادل و مناسب و حمایتهای مالی و سرمایه ای طی یک برنامه ریزی ۵ تا ۱۰ ساله اقدام به داخلی سازی و تقویت تولید داخل و به مرور و بصورت یک برنامه زمانبندی شده تولیدات داخلی را جایگزین واردات نماید.
وی درپاسخ به اینکه فرمول تعیین قیمت لوازم خانگی بر چه اساسی است، نیز گفت: فرمول تعیین قیمت در ایران به مانند سایر کشورهای دنیا است، مضاف به اینکه در ایران بدلیل تحریمها، نپذیرفتن FATF، نداشتن سیستم بانکی مرتبط با دنیا و نداشتن سوئیفت و مدیریت غلط و ضد تولید داخلی هزینههای تولید داخلی و عواملی موثر در هزینه تولید بصورت باورنکردنی و غیر قابل قبولی بالاست که موجب بالابردن قیمت غیر منطقی و غیر ضرور تولیدات داخلی میشود. به همه این موارد هزینه های پنهانی که در تمام ادارات و مراکز سازمانهای دولتی که در بیشتر مواقع قابل ارائه و ثبت در دفاتر قانونی و مورد قبول دارایی و مراکز قیمت گذاری نیست نیز اضافه کنید.
تهرانچی درخصوص رشد 15 درصدی قیمت لوازم خانگی پس از اصلاح قیمتهای کالاهای اساسی در چند روز گذشته، نیز گفت: بدلیل افزایش دستمزد ، افزایش مواد اولیه ، تورم موجود در جامعه افزایش قیمت کلیه مولفه های موثر در تولید و تورم سنگین در زنجیره تامین و زنجیره تولید و سرکوب قیمت ها از دیماه سال گذشته توسط دولت و سیستم قیمت گذاری دستوری و اجباری دولت تولید کنندگان تقریبا طی چند ماه گذشته قادر به افزایش قیمتهای خود نبودند ولی دیگر باوجود حذف ارز ۴۲۰۰ و جایگزین نمودن آن با نرخ ارز آزاد و بالارفتن دستمزد و گمرکی و سایر عوامل تولید دیگر چارهای جز افزایش قیمت و بروز رسانی هزینههای تولیدات خود نبودند .توجه داشته باشید که تولید کننده اگر نتواند هزینه های تولیدات خود را با قیمت فروش پوشش دهد و نیز اگر نتواند سود کافی ببرد روز به روز ضعیفتر شده و در نهایت مجبور به ترک کار و تولیدات خود خواهد شد.
وی همچنین درخصوص راهکار کاهش قیمت و افزایش کیفیت نیز گفت: دولت دست از سر تولید بردارد و خود را قیم و اختیاردار تولید و تولید کنندگان نداند و آنها را به حال خود رها کند تا آنها بتوانند به ارتقا و افزایش کیفیت تولید خود فکر کنند و انرژی خود را در جهت کاهش هزینه ها صرف کنند و وقت خود را برای مبارزه با دولت و قوانین ضد تولید و وزارت صمت و گمرک و بانک مرکزی و سایر ادارات و دایر دولتی ننموده و صرفا در جهت رقابت کیفی و کمی و قیمتی با سایر رقبای جهانی خود فکر و تلاش نماید.
تولید کننده لوازم خانگی نانیوا در پایان گفت:اگر با همین روش های مدیریتی و تصمیمگیری که طی سالیان گذشته بخواهیم پیش برویم روز به روز ضعیف ترو منزویتر خواهیم شد و بایستی یک تدبیر اساسی و اصولی اندیشیده شود و استراتژی صادراتی که شامل تولید و حمل نقل و روابط بین الملل و روابط بانک و تعامل سالم و سازنده با دنیای خارج است بستر تولید صادرات محور فراهم و تولیدات با استاندارهای جهانی تولید و صادر گردد.