خبرگزاری کار ایران

معاون جبهه فرهنگی قزوین:

قزوین از نظر میزان ازدواج و فرزندآوری وضعیت خوبی ندارد

قزوین از نظر میزان ازدواج و فرزندآوری وضعیت خوبی ندارد
کد خبر : ۱۵۴۲۵۷۳

معاون جبهه فرهنگی قزوین گفت: در حال حاضر با توجه به آمار دریافتی، در استان از نظر میزان ازدواج و طلاق و همچنین فرزندآوری وضعیت خوبی نداریم و و باید با همکاری هم در این راستا اقدام کنیم.

به گزارش ایلنا، نشست کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر قزوین با حضور باغبان‌ها، معاون جبهه فرهنگی و رئیس حوزه هنری قزوین برگزار شد.

در این نشست، افزایش تعاملات و همکاری‌های مشترک میان نهاد شورا و مدیریت شهری با جبهه فرهنگی در اجرای برنامه‌های فرزندآوری،  کاهش طلاق و ترویج ازدواج و همچنین اجرای تفاهم‌نامه با حوزه هنری با شهرداری پیرامون اجرای سوئیت سمفونی قزوین برگزار شد.

در بخش اول این جلسه باغبان‌ها به تشریح برنامه‌های جبهه فرهنگی از جمله فعالسازی مجمع خانواده و اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت و فرزندآوری پرداخت.

وی در این باره گفت: در حال حاضر با توجه به آمار دریافتی، در استان از نظر میزان ازدواج و طلاق و همچنین فرزندآوری وضعیت خوبی نداریم و ضرورت دارد تا با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و مدیریت شهری بتوانیم در راستای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت مثمر ثمر باشیم.

معاون جبهه فرهنگی قزوین به اهداف طرح مجمع خانواده اشاره کرد و گفت: شناسایی توانمندسازی و فعال کردن مجموعه‌های مردمی، حفظ خانواده‌های تشکیل شده، کمک به حل مشکلات، آگاه ساختن جوانان در سن ازدواج با موضوع تشکیل خانواده از جمله اهداف این مجمع است.

 به گفته باغبان‌ها، یکی از اقداماتی که دراین راستا انجام می‌شود طرح حامین است که در آن توانمندسازی خانواده‌ها در مدت شش ماه و پشتیبانی از آن‌ها در این دوره صورت می‌گیرد.

وی همچنین بر لزوم حمایت شهرداری و مشارکت این نهاد در اجرای این برنامه‌ها تاکید کرد.

حوزه فرزندآوری و ازدواج به کار فرهنگی نیاز دارد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین هم، کاهش فرزند آوری درجامعه را ناشی از مسائل فرهنگی دانست و گفت: نمی‌توان گفت که این موضوع تماما مربوط به موضوعات اقتصادی است؛ چرا که در کشورهای همسایه ایران علی‌رغم نداشتن وضعیت اقتصادی مناسب، شاهد هستیم که نرخ رشد جمعیت بالایی دارند، بنابراین در این حوزه به کار فرهنگی نیاز داریم.

قاسم اللهیاری، همچنین بر لزوم اعطای مشوق‌ها نیز تاکید کرد و افزود: باید برای افزایش جمعیت مشوق‌ها جنبه علملیاتی پیدا کنند و این‌گونه نباشد که خانواده‌ها سال‌ها دنبال کارهای اداری دریافت زمین، مسکن و یا تسهیلات  آن‌ها باشند.

وی از آمادگی کمیسیون فرهنگی شورا در اجرای برنامه‌های فرهنگی در حوزه فرزندآوری، افزایش ازدواج و کاهش طلاق با جبهه فرهنگی شد و گفت: پیشنهادات و طرح‌ها در این حوزه را به کمیسیون فرهنگی ارایه دهید.

ضرورت توجه به آموزش و اقتصاد برای افزایش ازدواج و فرزندآوری

نایب رئیس شورای شهر قزوین هم  گفت: در این حوزه اصلی‌ترین مشکل وضعیت اقتصادی جامعه است که خود باعث بالارفتن سن ازدواج و همچنین بالارفتن سطح توقعات جوانان شده است.

 ولی چگینی افزود: اگر مسئولین شرایط اقتصادی را برای ازدواج جوانان مهیا کنند شاهد افزایش آمار ازدواج و فرزندآوری خواهیم بود.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده هم بر ضرورت توجه به نهاد خانواده تاکید کرد و گفت: جامعه سالم نیازمند خانواده سالم است و در این میان باید بتوانیم با آموزش و فرهنگ‌سازی ازدواج و فرزندآوری را در جامعه ترویج کنیم.

فاطمه اشدری ، همچنین بر لزوم توجه به آمار طلاق نیز تاکید کرد و گفت: علی‌رغم اینکه سن طلاق کاهش یافته اما درسن‌های بالا نیز شاهد افزایش طلاق هستیم لذا باید بر روی این موضوع نیز کار شود.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت مدارس و آموزش در سطح مدارس و دانشگاه‌ها بسیار تاثیرگذار است.

دبیر این کمیسیون نیز خواستار برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متناسب با ازدواج و فرزندآوری در دانشگاه‌ها شد و گفت: باید با ایجاد کلاس‌ها و کارگاه‌های کاربردی در دانشگاه‌ها در حوزه جمعیت و فرزندآوری و همچنین کاهش سن طلاق اقدام کرد.

به گفته تقوی، اعطای امتیازات ویژه وخاص به دانشجویان متاهل نیز می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز