مدیر عامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در پنل «درآمدی بر ورقهای گالوانیزه خودرویی” :
واردات ورق گالوانیزه به کشور کنترل شود / تولید ۲۴ گرید مختلف ورق گالوانیزه در شرکت ورق خودرو
مدیر عامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری گفت: واردات به صنعت ورق گالوانیزه در کشور آسیب میزند، این واردات باید کنترل شود چرا که ۹۹ درصد از نیاز خودروسازان به ورقهای فولادی بر اساس پیشبینیها در اختیار خودروسازان قرار گرفته است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت ورق خودرو چهارمحال بختیاری، حمید شجاعی، مدیر عامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در پنل «درآمدی بر ورقهای گالوانیزه خودرویی» در قالب گفتمان «مسیر پیشران» اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید شرکت ورق خودرو حدود ۴۰۰ هزار تن در سال است که با هدف تولید محصولات گالوانیزه خودرویی تأسیس شده است. ورق خودرو چهارمحال و بختیاری قابلیتهای ویژه خود را دارد قابلیتهایی که در کشور و در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد است.
وی گفت: ورق خودرو چهار محال و بختیاری در سال گذشته با تولید ۳۱۰ هزار تن ورقهای خودرویی و لوازم خانگی توانسته نقشی هرچند کوچک را در صنعت کشور ایفا کند.
مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در ادامه واردات ورق گالوانیزه و سرد را چالش شرکتهای تولیدکننده ورقهای فولادی با خودروسازان دانست و افزود: متأسفانه امکانی ایجاد شده که برخی از شرکتهای خودروساز ارز نیمایی برای واردات ورق استفاده میکنند، طبق آمار خودروسازان، نیاز به ورق گالوانیزه کمتر از ۴۰۰ هزار تن است و ما توانایی صد درصدی برای تأمین نیاز خودروسازان را داریم و شاید امکان تولید کمتر از ۳ درصد نیاز این بخش را نداشته باشیم.
وی اضافه کرد: حتی در سال گذشته ورق رویه خودرو را تولید کردیم و در اختیار خودروسازان قرار دادیم و قابلیت انبوه سازی این محصول را نیز داریم.
شجاعی با بیان اینکه حدود ۲۴ گرید مختلف ورق گالوانیزه در شرکت ورق خودرو تولید میشود، اضافه کرد: این در حالی است که در سال گذشته حدود ۸۵ هزار تن ورق گالوانیزه وارد کشور شده است و این واردات همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه واردات به صنعت ورق گالوانیزه در کشور آسیب میزند، اضافه کرد: این واردات باید کنترل شود چرا که ۹۹ درصد از نیاز خودروسازان به ورقهای فولادی بر اساس پیشبینیها در اختیار خودروسازان قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برخی میگویند قیمت ورق در کشور بالاست و به این دلیل واردات را داریم، اضافه کرد: ورق گالوانیزه از ۱۶ ماه گذشته قیمت کاهشی داشته است این در حالی است که تورم رو به بالا است، نهادهها برای تولید گران شده اما از این طرف کاهش قیمت ورق را داریم در واقع تورم منفی بر روی ورق گالوانیزه داشتیم.
وی گفت: ارز نیمایی بزرگترین مشوق برای واردات ورق گالوانیزه و سرد است، چرا که گپ قیمتی ارز نیمایی با آزاد حدود ۲۰ هزار تومان عدد کمی نیست، از سویی نیز کشورهایی مانند ترکیه، هند و دیگر کشورها برای واردات ورقهای چینی عوارض تعریف کردند و این در حالی است که در کشور نه تنها تعرفه واردات وجود ندارد بلکه در همین نمایشگاه غرفه مخصوص کشورهای چین را داریم که جولانگاه راحتی دارند.
شجاعی تصریح کرد: در این شرایط سیاستهای کلی مرتبط با اشتغال و کمک به تولید داخل دچار چالش میشود.
مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهار محال و بختیاری در خصوص تأثیر قیمت ورق بر قیمت نهایی خودرو اضافه کرد: باید توجه داشت که قیمت هر کیلوگرم ورق برای خودرو به صورت میانگین ۵۰ هزار تومان است و قیمت ورق برای خودرویی که حداکثر ۷۰۰ کیلوگرم ورق در آن استفاده میگردد کمتر از ۸ درصد قیمت یک خودرو است و از این رو باید توجه داشت که قیمت ورق به تنهایی یک المان تأثیرگذار روی قیمت خودرو نیست.
وی با اشاره به اینکه ارز نیمایی باید به صورت مساوی در اختیار همگان قرار گیرد، ادامه داد: اگر ارز است باید برای همه باشد و اگر نیست باید برای همه نباشد، پارامتر ارز نقش مهمی در بحثهای مرتبط با واردات دارد.
شجاعی اضافه کرد: در این زمینه باید توجه داشت که وزارت صمت به عنوان نهاد بالادستی و سیاستگذار که خودروسازان و صنعت فولاد را زیرمجموعه خود دارد، مدیریت جامعتری در این زمینه داشته باشد.
وی در خصوص صادرات محصولات ورق خودرو نیز تصریح کرد: ما کیفیت مناسب برای صادرات را داریم و کیفیت ورق خودرو به راحتی میتواند بازار اروپایی را تأمین کند اما یکی از مسائلی که بازارهای صادراتی را تحت الشعاع قرار میدهد، پایداری است، وقتی که ما با یک مشتری خارجی صحبت میکنیم، از ما تداوم تأمین را میخواهد و این در حالی است که بخشی از بازارهای صادراتی ما به دلیل قوانین متغیری که بعضاً ایجاد میشود همواره دچار چالش شدهایم.
مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهار محال و بختیاری اضافه کرد: برای حل مشکل صادرات ورق خودرو حمایت سیاسی را میخواهیم، ما پتانسیل خوبی برای صادرات داریم و امکانات خوبی در کشور وجود دارد، ظرفیت صادراتی داریم و به لحاظ کیفی نیز امکان صادرات را داریم. باید توجه داشت که حرکت در بازارهای صادراتی منجر به ارتقای صنعت خودمان نیز خواهد شد.
مدیر تکنولوژی شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ما همواره سعی داریم خودمان را به سمت پیشرفتهای جهانی بکشانیم، گفت: در این زمینه استانداردهای مورد نیاز مشتریان را همواره رعایت کرده و استانداردهای مختص تأمین کنندگان قطعات خودرو را نیز تعریف و اجرایی کردهایم.
وی افزود: ورق خودرو توانسته است فولادهای نسل اول را تولید کند، حدود ۲۴ تیپ و گرید مختلف از فولادهای نسل ۱ را داریم، با توجه به محدودیتهایی که در زمینه انتقال تکنولوژی وجود دارد اما راههایی را پیدا کردیم و توانستیم خودمان را آپدیت نگه داریم.
همچنین فردین علی میرزایی، مدیر تولید شرکت ورق خودرو دامنه ضخامتی متنوع را یکی از ویژگیهای بارز ورق خودرو دانست و ادامه داد: ویژگی بارز خط تولید ورق خودرو این است که دامنه ضخامتی و عرض متنوعی داریم که از چهار دهم تا دو و نیم میلیمتر و میزان جرم پوشش ۶۰ تا ۴۵۰ گرم بر متر مربع میباشد.
واردات ورق گالوانیزه به کشور کنترل شود / تولید ۲۴ گرید مختلف ورق گالوانیزه در شرکت ورق خودرو
مدیر عامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در پنل «درآمدی بر ورقهای گالوانیزه خودرویی” :
واردات ورق گالوانیزه به کشور کنترل شود / تولید ۲۴ گرید مختلف ورق گالوانیزه در شرکت ورق خودرو
مدیر عامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری گفت: واردات به صنعت ورق گالوانیزه در کشور آسیب میزند، این واردات باید کنترل شود چرا که ۹۹ درصد از نیاز خودروسازان به ورقهای فولادی بر اساس پیشبینیها در اختیار خودروسازان قرار گرفته است.
حمید شجاعی، مدیر عامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در پنل «درآمدی بر ورقهای گالوانیزه خودرویی» در قالب گفتمان «مسیر پیشران» اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید شرکت ورق خودرو حدود ۴۰۰ هزار تن در سال است که با هدف تولید محصولات گالوانیزه خودرویی تأسیس شده است. ورق خودرو چهارمحال و بختیاری قابلیتهای ویژه خود را دارد قابلیتهایی که در کشور و در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد است.
وی گفت: ورق خودرو چهار محال و بختیاری در سال گذشته با تولید ۳۱۰ هزار تن ورقهای خودرویی و لوازم خانگی توانسته نقشی هرچند کوچک را در صنعت کشور ایفا کند.
مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در ادامه واردات ورق گالوانیزه و سرد را چالش شرکتهای تولیدکننده ورقهای فولادی با خودروسازان دانست و افزود: متأسفانه امکانی ایجاد شده که برخی از شرکتهای خودروساز ارز نیمایی برای واردات ورق استفاده میکنند، طبق آمار خودروسازان، نیاز به ورق گالوانیزه کمتر از ۴۰۰ هزار تن است و ما توانایی صد درصدی برای تأمین نیاز خودروسازان را داریم و شاید امکان تولید کمتر از ۳ درصد نیاز این بخش را نداشته باشیم.
وی اضافه کرد: حتی در سال گذشته ورق رویه خودرو را تولید کردیم و در اختیار خودروسازان قرار دادیم و قابلیت انبوه سازی این محصول را نیز داریم.
شجاعی با بیان اینکه حدود ۲۴ گرید مختلف ورق گالوانیزه در شرکت ورق خودرو تولید میشود، اضافه کرد: این در حالی است که در سال گذشته حدود ۸۵ هزار تن ورق گالوانیزه وارد کشور شده است و این واردات همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه واردات به صنعت ورق گالوانیزه در کشور آسیب میزند، اضافه کرد: این واردات باید کنترل شود چرا که ۹۹ درصد از نیاز خودروسازان به ورقهای فولادی بر اساس پیشبینیها در اختیار خودروسازان قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برخی میگویند قیمت ورق در کشور بالاست و به این دلیل واردات را داریم، اضافه کرد: ورق گالوانیزه از ۱۶ ماه گذشته قیمت کاهشی داشته است این در حالی است که تورم رو به بالا است، نهادهها برای تولید گران شده اما از این طرف کاهش قیمت ورق را داریم در واقع تورم منفی بر روی ورق گالوانیزه داشتیم.
وی گفت: ارز نیمایی بزرگترین مشوق برای واردات ورق گالوانیزه و سرد است، چرا که گپ قیمتی ارز نیمایی با آزاد حدود ۲۰ هزار تومان عدد کمی نیست، از سویی نیز کشورهایی مانند ترکیه، هند و دیگر کشورها برای واردات ورقهای چینی عوارض تعریف کردند و این در حالی است که در کشور نه تنها تعرفه واردات وجود ندارد بلکه در همین نمایشگاه غرفه مخصوص کشورهای چین را داریم که جولانگاه راحتی دارند.
شجاعی تصریح کرد: در این شرایط سیاستهای کلی مرتبط با اشتغال و کمک به تولید داخل دچار چالش میشود.
مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهار محال و بختیاری در خصوص تأثیر قیمت ورق بر قیمت نهایی خودرو اضافه کرد: باید توجه داشت که قیمت هر کیلوگرم ورق برای خودرو به صورت میانگین ۵۰ هزار تومان است و قیمت ورق برای خودرویی که حداکثر ۷۰۰ کیلوگرم ورق در آن استفاده میگردد کمتر از ۸ درصد قیمت یک خودرو است و از این رو باید توجه داشت که قیمت ورق به تنهایی یک المان تأثیرگذار روی قیمت خودرو نیست.
وی با اشاره به اینکه ارز نیمایی باید به صورت مساوی در اختیار همگان قرار گیرد، ادامه داد: اگر ارز است باید برای همه باشد و اگر نیست باید برای همه نباشد، پارامتر ارز نقش مهمی در بحثهای مرتبط با واردات دارد.
شجاعی اضافه کرد: در این زمینه باید توجه داشت که وزارت صمت به عنوان نهاد بالادستی و سیاستگذار که خودروسازان و صنعت فولاد را زیرمجموعه خود دارد، مدیریت جامعتری در این زمینه داشته باشد.
وی در خصوص صادرات محصولات ورق خودرو نیز تصریح کرد: ما کیفیت مناسب برای صادرات را داریم و کیفیت ورق خودرو به راحتی میتواند بازار اروپایی را تأمین کند اما یکی از مسائلی که بازارهای صادراتی را تحت الشعاع قرار میدهد، پایداری است، وقتی که ما با یک مشتری خارجی صحبت میکنیم، از ما تداوم تأمین را میخواهد و این در حالی است که بخشی از بازارهای صادراتی ما به دلیل قوانین متغیری که بعضاً ایجاد میشود همواره دچار چالش شدهایم.
مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهار محال و بختیاری اضافه کرد: برای حل مشکل صادرات ورق خودرو حمایت سیاسی را میخواهیم، ما پتانسیل خوبی برای صادرات داریم و امکانات خوبی در کشور وجود دارد، ظرفیت صادراتی داریم و به لحاظ کیفی نیز امکان صادرات را داریم. باید توجه داشت که حرکت در بازارهای صادراتی منجر به ارتقای صنعت خودمان نیز خواهد شد.
مدیر تکنولوژی شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ما همواره سعی داریم خودمان را به سمت پیشرفتهای جهانی بکشانیم، گفت: در این زمینه استانداردهای مورد نیاز مشتریان را همواره رعایت کرده و استانداردهای مختص تأمین کنندگان قطعات خودرو را نیز تعریف و اجرایی کردهایم.
وی افزود: ورق خودرو توانسته است فولادهای نسل اول را تولید کند، حدود ۲۴ تیپ و گرید مختلف از فولادهای نسل ۱ را داریم، با توجه به محدودیتهایی که در زمینه انتقال تکنولوژی وجود دارد اما راههایی را پیدا کردیم و توانستیم خودمان را آپدیت نگه داریم.
همچنین فردین علی میرزایی، مدیر تولید شرکت ورق خودرو دامنه ضخامتی متنوع را یکی از ویژگیهای بارز ورق خودرو دانست و ادامه داد: ویژگی بارز خط تولید ورق خودرو این است که دامنه ضخامتی و عرض متنوعی داریم که از چهار دهم تا دو و نیم میلیمتر و میزان جرم پوشش ۶۰ تا ۴۵۰ گرم بر متر مربع میباشد.