نگاه ویژه شرکت پیشگامان فولاد جنوب به شاخصهای رقابتپذیری
رقابتپذیری اصل نخست بقا و رشد هر کسبوکاری تلقی میشود؛ این در حالی است که با توجه به موج خروشان تحولات مختلف از جمله رشد روزافزون فناوری، به نظر میرسد که فضای رقابتی حاکم بر کسبوکارها در سالهای آینده تشدید شود. همین مسئله سبب تبدیل عنصر رقابتپذیری به یکی از اولویتهای بنگاههای اقتصادی در سراسر جهان شده است. این روند در بررسی رویکردها و اقدامات شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب نیز به وضوح قابل مشاهده است که میتواند چشمانداز روشنی را پیش روی این شرکت در بازارهای داخلی و حتی بینالمللی صنعت فولاد ترسیم کند.
به گزارش ایلنا به نقل از سایر رسانه، در دنیای مدرن امروز، رقابتپذیری و حفظ مزیتهای رقابتی، شرط لازم و اساسی برای بقای شرکتها و بنگاههای اقتصادی فعال در حوزههای مختلف صنعت محسوب میشود. از این رو اندازهگیری، سنجش و یافتن نقاط قابل بهبود شاخصهای رقابتی هر کسبوکار میتواند تاثیر بسزایی بر حفظ و بهبود جایگاه آن در بازار رقابت داشته باشد. مهمترین شاخصهای رقابتپذیری شرکتهای فعال در حوزه صنعت فولاد شامل کیفیت و تنوع محصول، سهم بازار، رضایت مشتری، توسعه سرمایه انسانی، سودآوری و بهرهوری و در نهایت برندسازی است که هر یک میتواند نقش تعیینکنندهای را در عملکرد حوزههای مختلف کسبوکار ایفا کند.
در همین راستا، شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب از ابتدای فعالیت خود تاکنون تلاش داشته است نقشآفرینی همهجانبهای را در ارتقای رقابتپذیری صنعت فولاد داشته باشد. این موضوع ضمن تحکیم جایگاه شرکت پیشگامان فولاد جنوب، توان رقابت صنعت فولاد کشور را در بازارهای داخلی و بینالمللی تقویت میکند. باید توجه داشت این شرکت پتانسیلها، توانمندیها و قابلیتهای خود را محدود به داخل کشور نمیداند و امروز در مسیر توسعه فعالیتها و عرضه خدمات خود در خارج از مرزهای کشور حرکت میکند.
پربارتر از گذشته
کیفیت محصولات و تنوع آنها موجب وفادارسازی مشتریان و حفظ و افزایش سهم بازار هر کسبوکار میشود. باید توجه داشت که کیفیت به عنوان مولفهای تعیینکننده برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار تلقی میشود. از این رو، لازم است که هر بنگاه اقتصادی به ارتقای کیفیت محصولات و خدمات خود به عنوان یک استراتژی تعیینکننده نگاه کند. شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در طول بیش از یک دهه فعالیت خود در صنعت فولاد کشور، با تکیه بر دانش، تجربه و مهارت کارکنان و همچنین ارائه سبد جامع محصولات، خدمات متنوعی از جمله خدمات مهندسی توسعه، مهندسی بهرهبرداری، مدیریت اجرایی پروژهها و نیز خدمات پژوهشی را به کارخانههای فولادی کشور عرضه میکند. در واقع این شرکت از قابلیت ارائه سبد کاملی از خدمات برخوردار بوده و این در حالی است که با اتخاذ استراتژیهای توسعهمحور، سبد خدمات این شرکت هر روز پربارتر از گذشته میشود.
شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب در حال حاضر امکان ارائه هفت مورد از خدمات حائز اهمیت برای فولادسازان را دارد و به طور همزمان در جهت توسعه خدمات فنی و مهندسی خود نیز گام برمیدارد. اساسا طراحی و پیادهسازی سیستم مدیریت کیفیت، مبتنی بر شرایط خاص سازمانها، میتواند عملکرد آنها را بهبود ببخشد. از این رو، شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب نیز نسبت به اخذ و تمدید گواهینامههای نظام مدیریت کیفیت، مدیریت زیستمحیطی، مدیریت یکپارچه (مدیریت ایمنی و محیط زیست) اقدام کرده است. بررسی نتایج تجربیات و مطالعات صورت گرفته در شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب نشان میدهد که فعالیت سیستمهای مدیریت کیفیت، تاثیر مثبتی بر شاخصهای عملکردی نظیر رضایت کارکنان و مشتریان و همچنین اثربخشی این شرکت داشته است.
سهم بازار هر شرکت، بیانگر میزان فروش آن شرکت در کل بازار صنعت مورد نظر است. سهم بازار بالاتر، میتواند قدرت مذاکره شرکت را ارتقا ببخشد و موجب جذب مشتریان جدید شود. سهم بازار را میتوان به روشهای گوناگونی تقسیمبندی و ارزیابی کرد. به عنوان مثال از منظر جغرافیایی، شرکت پیشگامان فولاد جنوب با حضور پررنگ خود در کارخانههای هلدینگ فولاد خوزستان، سهم بازار قابلتوجهی را در استانهای خوزستان و خراسان به خود اختصاص داده است. این شرکت همچنین با حضور در استان یزد، گستره نفوذ خود در بازار صنعت فولاد کشور را افزایش داده است. یکی دیگر از پارامترهای تاثیرگذار بر افزایش سهم بازار، نوآوری در ارائه خدمات و تنوع محصولات است. در واقع نوآوری که عاملی تعیینکننده در عملکرد موفق سازمان در بلندمدت به حساب میآید، باعث جذب مشتریان جدید و افزایش سهم بازار میشود. برای بهرهگیری از این رویکرد در سازمان، لازم است که در وهله نخست، نوآوری به جزئی از سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان تبدیل شود. شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب همواره توجه ویژهای به نوآوری فراگرد که باعث بهینهسازی مسیرهای انجام کار و همچنین نوآوری در محصول و یا خدمات میشود، داشته است.
رضایت مشتریان و کارفرمایان نیز یکی از جنبههای مهم و تاثیرگذار بر رقابتپذیری هر شرکت به شمار میآید. در واقع سازمانها برای حفظ بقا و تحقق اهداف خود، لازم است که روابط سازنده و مثبتی را با ذینفعان به خصوص مشتریان خود برقرار کنند. این موضوع باعث ایجاد منافع بلندمدت در سازمان و افزایش رقابتپذیری آن در بازار میشود. از جمله مزایایی که بهواسطه رضایتمندی مشتری ایجاد میشود، میتوان به وفاداری مشتریان، کاهش حساسیت آنها نسبت به قیمت، کاهش هزینههای مرتبط با جذب مشتریان جدید، افزایش شهرت و اعتبار شرکت و … اشاره کرد. شاید مهمترین گام در مسیر جلب رضایت مشتریان، شناسایی انتظارات آنها باشد تا از این طریق، بتوان محصولات و خدماتی مطابق با نیاز مشتری طراحی کرد. از جمله فرایندهای مورد توجه در شرکت پیشگامان فولاد جنوب، برگزاری جلسات سنجش رضایت مشتری با کارفرمایان به صورت دورهای است. در این جلسات، از کارفرمایان درخواست میشود تا نظرات خود را صادقانه و شفاف بیان کنند. با بهرهگیری از این نظرات، شرکت پیشگامان فولاد جنوب نقاط قوت و قابل بهبود را شناسایی میکند و در راستای پاسخگویی به نیاز مشتریان گام برمیدارد.
چشمانداز درخشان
مهارت، دانش و تجربه کارکنان یک شرکت میتواند مزیت رقابتی قابلتوجهی برای آن ایجاد کند. شرکتهایی که در آموزش و توسعه کارکنان خود سرمایهگذاری میکنند، به مراتب از بهرهوری و نوآوری بالاتری برخوردارند. شرکت پیشگامان فولاد جنوب نیز با بهرهگیری از تجربیات مدیران باسابقه در صنعت فولاد کشور و همچنین جذب نیروهای جوان و نخبه، گام بلندی در این مسیر برداشته است. گفتنی است که شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب اقدام به جذب، انتخاب و بهکارگیری نیروی انسانی جوان و مستعد از دانشگاههای معتبر کشور کرده و اجرای برنامههای آموزشی را با هدف توسعه شایستگیهای آنها در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت برای جذب نیروی انسانی متخصص و باتجربه نیز مشوقهای رضایتبخشی را ارائه کرده است. در واقع میتوان گفت که دو رویکرد اساسی در زمینه نیروی انسانی در شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب وجود دارد و آن نیز سازماندهی نیروهای باتجربه و همچنین شناسایی افراد نخبه در زمینه علوم مرتبط با فولاد است. این شرکت با تکیه بر توانایی نیروی انسانی، مهمترین سرمایه خود را نیروی انسانی با دانش و متبهر میداند و با برگزاری دورههای آموزشی مورد نیاز کارکنان، توسعه فردی پرسنل را یکی از مهمترین عوامل توسعه سازمان برمیشمارد.
سودآوری نشاندهنده توانایی یک شرکت و بنگاه اقتصادی در کسب درآمد به میزانی بیشتر از هزینههای صرف شده است. از طرف دیگر، بهرهوری بالاتر نیز به معنای هزینه کمتر و سودآوری بیشتر است. بدیهی است که افزایش سودآوری موجب جذب سرمایه و نیروی انسانی و به تبع آن، ارتقای رقابتپذیری بنگاه اقتصادی میشود.
یک برند قوی میتواند به حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید کمک کند. برندسازی از طریق ارتباط موثر با مشتریان، تاکید بر قابلیتهای شرکت مانند کیفیت، نوآوری، نیروی انسانی، خدمات و محصولات متنوع و همچنین آمادگی برای حفظ برند در زمان چالشها میسر است. برخورداری از یک برند معتبر، موجب ایجاد مزیت رقابتی در بازار میشود. شرکت پیشگامان فولاد جنوب با تکیه بر تجارب خود در ارائه خدمات مشاوره به صنعت فولاد کشور، در حال مذاکره با مشتریان بالقوه در کشورهای دیگر از جمله عراق، عربستان و ازبکستان است که این امر موجب پرآوازه ساختن نام ایران در بازارهای بینالمللی صنعت فولاد و همچنین ارزآوری به کشور میشود.