در نشست خبری سریال «شاهرگ» مطرح شد:
عین دهه ۶۰ را هم بازنمایی کنید، میگویند ریاکاری کردهاید/ مخاطب باید هرچه را تلویزیون میگوید باور کند!
نشست خبری سریال «شاهرگ» برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سریال «شاهرگ» با حضور حمید خواجهنژاد(مدیر روابط عمومی معاونت سیما)، بهرنگ ملکمحمدی(مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو)، محمدرضا شفیعی(تهیهکننده)، سید جلال اشکذری(کارگردان)، حسین پاکدل، عباس غزالی، مسعود فروتن، آزاده زارعی، افسانه کمالی، سیدجواد هاشمی(بازیگران) در سالن کوثر ساختمان اداری سازمان صداوسیما برگزار شد.
محمدرضا شفیعی در این نشست گفت: قاعدتا آنهایی که سریال را دوست دارند با ۱۶۲ تماس میگیرند. بر همین اساس تماسهایی که از مردم داشتیم، سریال را دوست داشتند. اکثر مخاطبان جوانهایی بودند که شاید خیلی در جریان موضوعات دهه ۶۰ نبودند. امنیت کنونی که ما داریم نسبت به آن دوره امیدبخش است. البته بسیاری از موضوعات به دلیل تلخی بیش از حد نمیتوان به تصویر کشید.
سید جلال اشکذری در ادامه بیان کرد: شکر خدا بازخوردها از سریال خیلی خوب بود و حتی برخی میگفتند که تکرار سریالها را نیز میدیدند. چون فضای قصه متفاوت از فضای امروز جامعه بود نگران بازخورد مردم بودیم و بر همین اساس اکنون از این بابت خوشحالیم.
مسعود فروتن درباره اینکه حال و هوای سریال تا چه اندازه به فضای دهه ۶۰ که در آن زندگی کرده، نزدیک است، گفت:من ۳۰ تیر ۶۰ را دقیقا به یاد دارم و تئاتر شهر بودم و با دوستانی به پشتبام تئاترشهر پناه بردیم تا ببینم که چه اتفاقی در حال رخ دادن در شهر است. درباره سریال نیز باید بگویم باتوجه به سختی تصویر کردن آن دهه در زمان کنونی حس میکنم در کارشان موفق بودهاند.
حسین پاکدل نیز در این باره بیان کرد: یادی میکنم از سیروس گرجستانی، خسرو سینایی و همه شهدای صداوسیما که تعدادشان هم کم نیست. اگر ما الان اینجا نشستیم و میتوانیم درباره شاهرگ حرف بزنیم. جنگ پدیده غریبی است. عدهای آن را دیدند عدهای آن را شنیدهاند که این دو به هیچ وجه حرف هم را نمیفهمند. شما اگر عین دهه ۶۰ را هم بازنمایی کنید، باتوجه به صداقت آدمهای آن زمان، میگویند شما ریاکاری کردهاید. بنابراین بازنمایی آن دهه کار به شدت سختی است که بر اساس آن اگر سریالی گوشهای از آن زمان را هم نشان دهد باید به آنها دستمریزاد بگوییم.
وی ادامه داد: گاهی در فضای مجازی و ماهوارهها تصویری از قبل از انقلاب نشان میدهند که انگار آن زمان بهشت بود و اکنون جهنم است. در صورتی که آن زمان هم بگیر و ببند بسیاری بود ولی چون رسانهای نبود این موارد مثل امروز نمود پیدا نکرده است.
اشکذری درباره شباهت شخصیت مهدی سلوکی در سریال به یکی از شخصیتهای فیلم لباس شخصی گفت: در این باره باید بگویم شخصا سریال لباس شخصی را ندیدهام ولی تیپهای آن دهه شکلهای مشابهی داشتند و از این بابت شباهت ایجاد شده است.
وی همچنین درباره تحقیقات برای ساخت این سریال گفت: در این باره مطالعه بسیاری انجام دادم ولی ان دوران به قدری پر التهاب است که شما هرچقدر مطالعه کنید شاید در مواردی ایجاد شود. ما تمام سعی خود را کردیم تا کار را به دهه شصت نزدیک کنیم و امیدوارم موفق بوده باشیم.
شفیعی نیز درباره اینکه مخاطب امروز باتوجه به روایتهای گوناگونی که از آن دوران وجود دارد، چطور میتواند اعتماد کند، اظهار داشت: مخاطب باید هرچه تلویزیون جمهوری اسلامی میگوید را باور کند(میخندد).فضای امروز به صورتی است که اگر شما یک توییت اشتباه بزنید، سریعا ایرادهایی را به شما وارد میکنند. بنابراین همین موضوع سبب شده تا افراد در محتوا مراقبت زیادی داشته باشند. ما نیز داستان چند نیروی امنیتی را روایت کردیم که تمام تلاششان خنثی کردن خرابکاریهای سازمان منافقین است. قسمتی از تحقیقات ما به صورت روایی و در سینه افراد است که حتی نمیتوانیم اسم آنها را بیان کنیم. متاسفانه کتابهای آن دوران زیاد به جزییات نپرداخته و این موارد در سینهها باقی مانده است.
اشکذری درباره دغدغه پرداختن به دهه ۶۰ بیان کرد: دهه ۶۰ منبعی از درام بوده که شاید باور آن برای سخت باشد و همین جذابیت زیادی برای پرداختن ایجاد میکند. من این فضا را دوست دارم و کارهای قبلیام را نیز در این فضا ساختهام. یکی از مخاطبان میگفت حتی عاشق شدن آن دهه با دهه ما متفاوت بود. خب همه این موارد جذابیت زیادی را برای من ایجاد میکند. البته پرداختن به موضوعاتی این چنین سختیهای خاص خود را دارد. اما وقتی رضایت مخاطبان را میبینم، تمام خستگیام رفع میشود و از این بابت خوشحالم.
عباس غزالی نیز ضمن ابراز خوشنودی از بازی در سریال شاهرگ گفت: پیشنهادی به مدیران تلویزیون دارم که ما چه کاری انجام دهیم تا مخاطبان بیشتری را باخود همراه کنیم. کشور همسایه فارغ از کیفیت سریالهایی چند صد قسمتی میسازد که مخاطبهای بسیاری هم دارد. دلیل این بوده که آنها سریالهای پر مخاطب خود را ادامه میدهند. ما نیز میتوانیم سریالهای پر مخاطب خود را ادامه دهیم.
حسین پاکدل درباره چگونگی اعتماد مخاطب به آثار ساخته شده درباره تاریخ معاصر اظهار داشت: من گفتم که فضای مجازی معیار نیست ولی دلیل نیست که به آن بی توجه باشیم. حقیقت به قدری گسترده است که شما هرچقدر به آن بپردازید زوایایی از آن پنهان میماند. به هر ترتیب شما باید نگاه کنید که سفارشدهنده سریال چه کسی بوده است. مشخصا اگر این سریال را بیسیسی میساخت طور دیگری بود. اما باید بگویم هنر انقلابی آن زمان ارزش پیدا میکند که در مخاطب شک هم ایجاد کند. اینکه همواره دستاوردها را نشان دهیم کار درستی نیست. اما باید بدانیم تلویزیون توانایی سینما را ندارد و مخاطب آن هم متفاوت است. بنابراین نمیتواند همچون ماجرای نیمروز و شبی که ماه کامل شد جزییات بهتری را نشان دهد.بنابراین درباره سریال نیز باید بگویم که این اثر یک نگاه است که گوشهای را به نمایش گذاشته است.