در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
ترافیک جادههای شمال کاهش مییابد/ایرلاینها مادام که مشتری دارند بلیت را ارزان نمیکنند
مدیر بخش تهران اولین ایرلاین مازندران گفت: اینکه گفته میشود قیمت ارز پایین آمده و باید قیمت بلیت هواپیما پایین بیاید درست نیست چراکه در حال حاضر قیمت آزاد ارز هنوز ۱۴، ۱۵ هزار تومان بوده ولی نرخ بلیت هواپیما بر اساس نرخ ۹ هزار تومانی تعیین میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سهشنبه (هفدهم مهرماه) اولین ایرلاین داخلی استان مازندران با پرواز تهران _ ساری افتتاح شد.
سیدامیر رضا مصطفوی (روابط عمومی و مدیر بخش تهران این ایرلاین) درباره نحوه قیمتگذاری بلیت هواپیما این ایرلاین با وجود قانون نرخ آزادسازی بلیت هواپیما که به آنها اختیار قیمتگذاری داده است، بیان کرد: به دلیل اینکه تازه وارد کار شدهایم سیاست اجاره هواپیما را در پیش گرفته و به همین دلیل فعلاً هواپیما را چارتر در اختیار متقاضیان قرار دادهایم اما قطعاً در ادامه کار، عرضه و تقاضا نرخ بلیت را تعیین میکند. در حقیقت قانون آزاد بودن نرخ بلیت هواپیما نیز به همین مطلب اشاره میکند.
وی افزود: اینکه گفته میشود قیمت ارز پایین آمده و باید قیمت بلیت هواپیماها پایین بیاید درست نیست چراکه در حال حاضر قیمت آزاد ارز هنوز ۱۴، ۱۵ هزار تومان است ولی نرخ بلیت هواپیما براساس سامانهای که بانک مرکزی معین کرده و حدود ۹ هزار تومان است، تعیین میشود. بههمین دلیل در حقیقت تاثیری در هزینههای هواپیما ایجاد نشده که آنها قیمت را کاهش دهند.
مصطفوی ادامه داد: اگر مردم به خریدن بلیت راغب نباشند، مدیریت مجبور میشود که قیمت را پایین بیاورد ولی در صورتی که آنها بلیت را بخرند این موضوع نشان میدهد که بازار کشش لازم برای قبول این قیمت را دارد. به همین دلیل میتوان گفت بازار، قیمت بلیت هواپیما را مشخص میکند.
وی در ادامه بیان کرد: طبیعتا تایمهای شلوغی وجود دارد که چون در آن زمانها کشش لازم از سوی بازار وجود دارد، بلیتها فروخته میشود و شرکت هواپیمایی مربوطه نیز متناسب با بازار بلیت خود را به فروش میرسانند. البته نمیتوان تنها به قیمت بلیت در تایمهای خاص اشاره کرد. چراکه تایمهایی هم وجود دارد که چون تقاضا کم است، نرخها به حداقل فروخته میشود اما متاسفانه این موضوعات دیده نمیشود. بهعلاوه این موضوع تنها چیزی در حدود ۳ درصد از جامعه؛ برای رفتن به جایی از هواپیما استفاده میکنند.
مصطفوی در پاسخ به این سوال که آیا افتتاح این ایرلاین میتواند از ترافیک جادههای شمال بکاهد، گفت: قطعاً این ایرلاین در کاهش مسافران جادهها تاثیرگذار خواهد بود ولی نمیتوان از آن انتظار زیادی داشت چراکه کشور ما ۸۰ میلیون نفر جمعیت داشته و برای تاثیرگذاری در حوزه حملونقل حداقل به ۴۰۰ هواپیما نیاز است. درصورتی که ایرلاین ما تنها ۵ هواپیما داشته و با وجود حجم تقاضاهایی که در مسیرهای مختلف داخلی وجود دارد، قطعاً نمیتواند تاثیر شگرفی ایجاد کند.
وی افزود: بهعلاوه این موضوع؛ بخش زیادی از مسافران جادههای شمال افرادی هستند که دنبال طبیعتگردی و استفاده از طبیعت هستند در صورتی که مسافران ایرلاینها قشر دیگری را شامل میشوند. بههمین دلیل این تعداد به هر ترتیب جاده را انتخاب میکنند و نمیتوان چنین انتظاری را از این ایرلاین داشت.
سیدامیررضا مصطفوی در پایان درباره مزیتهای تاسیس این ایرلاین در صنعت گردشگری استان مازندران گفت: قطعا حضور هر فرودگاه در هر استان و شهری باعث تحول آن شهر و استان میشود چراکه با وجود آنها شامل اساتید، بازرگانان و بزرگان رشتههای مختلف تا گردشگرانی که میتوان از استان و جاذبههای استانی استفاده کنند به منطقه مورد نظر آمده و باعث رشد آن منطقه میشوند و شاخصهای رشد استان را هم بالا میبرند.